Kvasiny kvůli rozvoji zóny zásadně mění územní plán - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Kvasiny kvůli rozvoji zóny zásadně mění územní plán

, čtk,
Kvasiny kvůli rozvoji zóny zásadně mění územní plán
Zdroj: Hynek Glos/Euro

Zastupitelé obce Kvasiny na Rychnovsku schválili změnu územního plánu, která byla zásadní pro další rozvoj průmyslové zóny Kvasiny – Solnice. V zóně působí masivně rostoucí závod automobilky Škoda Auto. Obec ke schválení změny územního plánu přistoupila poté, co vláda v červnu rozhodla o zvýšení státních investic do infrastruktury v zóně ze tří na šest miliard korun. Zvýšení státní podpory obec s 1500 obyvateli označila za klíčovou věc pro řešení dosud nevyváženého rozvoje v okolí zóny.

Královéhradecký kraj za pomoci peněz od vlády chce u Kvasin vybudovat průmyslovou zónu o rozloze asi 35 hektarů, do níž by mohli v budoucnu přijít například subdodavatelé Škody Auto. Vznik zóny byl podmíněn změnou územních plánů Kvasin a Solnice. Solnice potřebnou změnu územního plánu pro část zóny ve svém katastru schválila již dříve, Kvasiny u své části tak učinily dnes.

Radní Královéhradeckého kraje pro investice a majetek Václav Řehoř (ODS) schválení změny územního plánu přivítal. „Je to pozitivní zpráva. Umožňuje příliv investic, jak jej schválila vláda,“ řekl.


Význam Kvasin podtrhuje i závod největší tuzemské automobilky:

Škoda Auto zahájila v Kvasinách výrobu SUV Karoq

 Škoda Karoq


Změna územního plánu podle starostky Alice Novákové řeší i problematiku ubytoven, jejich výstavbu změněný územní plán neumožňuje. Zastupitelé se dnes vypořádali se čtrnácti podanými námitkami k územnímu plánu od různých subjektů, když vyhověli pouze dvěma z nich.

Schválení změn územních plánů Solnice a Kvasin bylo důležité i pro rozjezd investic, které zlepší život obyvatelům Kvasin a Solnice. V obcích se plánují nové chodníky, silnice, protipovodňová opatření, kamerové systémy, veřejné osvětlení, opravy škol, kulturních domů či sportovišť. Obce dostanou peníze na vybudování infrastruktury pro bytovou výstavbu a Solnice i na stavbu nájemních bytů. Více než dvoutisícová Solnice by podle vládního materiálu měla investovat asi 370 milionů korun a Kvasiny kolem 320 milionů korun.

Dosavadní nevyvážený rozvoj regionu je podle Kvasinských dán příchodem zhruba 4500 nových zaměstnanců do automobilky a dalších továren v zóně ve velmi krátké době. „To vše (se dělo) bez jakékoliv přípravy v území s chybějící veřejnou a dopravní infrastrukturou a bez vědomí samosprávy,“ uvedla začátkem června obec v tiskové zprávě.

V průmyslové zóně Kvasiny – Solnice pracuje 10 500 lidí, z toho je asi 8000 ve Škodě Auto. Místní lidé na pokrytí personálních požadavků automobilky a jejích subdodavatelů zdaleka nestačí, proto za prací na Rychnovsko zatím přišlo kolem 3000 cizinců.

S příchodem nových pracovníků se v Kvasinách a okolí objevily problémy s bezpečností a veřejným pořádkem. Policie se začala situací intenzivně zabývat loni v září, od ledna posílila v lokalitě hlídky a v červnu v Solnici otevřela služebnu cizinecké policie. Zvýšený dohled podle policie přinesl výsledky, počet přestupků v Kvasinách a Solnici od ledna klesl zhruba o polovinu.

Dnes Škoda Auto v Kvasinách zahájila sériovou výrobu sportovně-užitkového vozu Karoq, který nahradil model Yeti. Závod dále produkuje limuzínu Superb, SUV Kodiaq a pro španělský Seat dělá SUV model Ateca. Od roku 2015 automobilka do rozšíření výroby vozů segmentu SUV v Kvasinách investovala přibližně 11 miliard korun.

Související články:

Vláda posílá miliardy na Rychnovsko, které nezvládá firemní boom

Škoda Karoq debutovala ve Stockholmu. Je to vlastně zkrácený Kodiaq


Ohodnoťte tento článek
Diskuze