Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

 Výroba automobilů, ilustrační foto
Výroba automobilů, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Konec zázraku jménem světový obchod. Na protekcionismu Česko vydělat nemůže

 Zámečník 21. července, 19:30  -  Miroslav Zámečník
 Výroba automobilů, ilustrační foto
Výroba automobilů, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
21. července, 19:30

Česko v posledním čtvrtstoletí velmi těžilo ze světového obchodu. Dnes je kvůli tomu zranitelné.

V Bratislavě montuje koncern VW Porsche Cayenne, Touaregy, Audi Q7 aQ8 a bude ve velkém propouštět. Naproti tomu mladoboleslavská Škoda s novými modely pro evropský trh a podstatně větší domácí výrobní hloubkou včetně některých motorů a převodovek „jede“.

Pojem Autoland si v posledních letech nárokovali Češi i Slováci. Vždy se odvíjel od absolutního množství aut vyrobených na českém, respektive slovenském území. Při hlubším pohledu jsou však rozdíly v autoprůmyslu obou zemí propastné. Názorně to ukazuje rozbor možných následků případného skokového zvýšení celních sazeb na dovoz evropských aut do Spojených států.

Mohlo by se zdát, že Česku ublíží podobně jako sousednímu Slovensku, ale kolik najdete v Americe aut s označením „Made in“ či „Assembled in Czech Republic“? Zato vozy vyráběné v bratislavském závodu Volkswagenu jsou běžným přibližovadlem bohatých předměstí. Vývoj poptávky v Číně na Škodu také přímo nedoléhá, ač na tamním trhu meziročně klesl odbyt o čtvrtinu - „čínské škodovky“ se vyrábějí přímo tam, kdežto „esúvéčka“ z Bratislavy představují 71 procent slovenského vývozu do Číny.

Rozdíl v přidané hodnotě

Slovensko také vyváží do Ameriky hotová auta a součástky v hodnotě blížící se dvěma procentům svého HDP, což jej v tomto ohledu řadí hned za Mexiko a Kanadu. Z evropských zemí je jedničkou se zhruba dvojnásobným poměrem exportu aut k HDP oproti druhému Německu. Česko se podle tohoto metru vůbec neobjeví na radaru. To se ovšem zcela změní v momentě, kdy začnete počítat jinak a zaměříte se na vývoz přidané hodnoty.


Přečtěte si: Pokus o optimistického průvodce českou budoucností


Auta exportovaná ze Slovenska se tam pouze z dovážených dílů montují, podíl „národní přidané hodnoty“ na hrubém objemu exportu aut je nějakých 13 procent. Česko sice do Ameriky auta nevyváží, ale zato dodává spoustu dílů a součástek do Německa i jinam, kde probíhá montáž vozů, za jejichž volant se posadí Američané.

Takto zprostředkovaný vývoz v Česku přidané hodnoty nás rázem posouvá v žebříčku citlivosti na případná americká cla na auta výrazně výš: podle právě publikované analýzy Mezinárodního měnového fondu patří Česku mezi evropskými vývozci aut a komponentů čtvrté místo, za Německem a Švédskem, ale s dopadem zcela srovnatelným z hlediska HDP se Slovenskem.

Německo pro své evropské obchodní partnery funguje stejně jako letiště ve Frankfurtu. Je „hubem“, kam se sbíhají dodávky komponentů a odkud se zase spousta dílů odebírá - velká část vzájemného obchodu s Německem se odehrává v subdodávkách a neslouží k německé konečné spotřebě. Typický je tak výrazný rozdíl mezi vývozem podle konvenčních statistik do Německa a vývozem přidané hodnoty vytvořené u jeho obchodních partnerů, která končí v německé spotřebě; pro Česko to platí zvlášť. Co to v praxi znamená?

Co zahýbe Českem

Zaprvé, oslabení německého růstu, které není způsobeno mezinárodním obchodem, ale domácí poptávkou, se do partnerských zemí nepřenáší tak silně, což je útěcha jen na první pohled. Pokud bude Německo nuceno ke strukturální změně, která bude znamenat vyšší soustředění na domácí poptávku a nižší orientaci na vývoz do mimoevropských zemí, silně se to promítne do Česka, kvůli jeho nepřímému vývozu přes Německo.

Zadruhé, protože Německo má mnohem vyšší podíl na vývozu k HDP než Spojené státy nebo Čína, je citlivější na otřesy v mezinárodním obchodu, které se tak přenášejí i na země, jež jsou na německý „hub“ v rámci dodavatelského řetězce napojeny. Dříve nebo později dolehne protekcionismus i na nás.

Selektivní obchodní války, namátkou obchodní konflikt mezi USA a Čínou, nemají stejný makroekonomický efekt jako všeobecný příklon k protekcionismu (zvýšení celních bariér mezi hlavními obchodními bloky, například). Z obchodního konfliktu mezi USA a Čínou mohou některé země i profitovat (přesměrování obchodních toků, změna dodavatelských řetězců), světová ekonomika jako celek na tom však vydělat nemůže.

Reciproční všeobecný pohyb směrem k vyšším clům zvedne význam obchodu uvnitř bloků, přičemž otevřená a na mezinárodním obchodu závislá Evropa se logicky snaží ve vlastním zájmu toto riziko odvrátit - proto ta snaha o uzavírání obchodních smluv s Mercosurem (Brazílie, Argentina, Uruguay), Vietnamem, Japonskem.

Přes naše napojení na německý „hub“ je zřetelné, kde je náš národní zájem. Celosvětový nástup protekcionismu je něco, na čem nemůžeme vydělat ani náhodou. Názorně je to vidět na grafu vývoje světového obchodu v posledních 220 letech, který zažil periody úpadku (napoleonské války, velká hospodářská krize v 30. letech), ale i velké vzestupy dané dvěma globalizačními vlnami, přičemž na obou se dnešní území Česka svezlo. Jedna skončila první světovou válkou, konec druhé sledujeme v přímém přenosu.

Čtěte další články a komentáře Miroslava Zámečníka


Čtěte také

Události  Šéf ÚOHS Petr Rafaj

Rafaj potvrdil sedmimilionovou pokutu pro ministerstvo obrany kvůli zakázce na granáty

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 7,2…

před 4 hodinami

 Apple Pay, ilustrační foto

Pohodlné, úsporné a vždy k dispozici. Chytrým telefonem platí již téměř třetina Čechů

Podíl Čechů platících svým chytrým mobilem je 31 procent, zatímco v roce 2016 to bylo…

před 5 hodinami

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 6 hodinami

 Huawei, ilustrační foto

Huawei bude moci nakupovat americké součástky dalších 90 dní, Washington prodloužil výjimku

Čínský výrobce telekomunikačních zařízení Huawei Technologies bude moci nakupovat…

před 7 hodinami

Události  Šéf Národního hřebčína v Kladrubech Jiří Machek

Šéf kladrubského hřebčína Machek: Nepočítali jsme, že nás na seznam UNESCO zapíší už letos

Zápis na seznam světového kulturního dědictví ovlivnil i zájem o starokladrubské koně,…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Hraboše do koše aneb proč bychom je měli otrávit?
Stárneme a musíme počítat i se staršími zaměstnanci
Kdo se může přihlásit k dobrovolnému důchodovému pojištění?
Jsou dovolené a musíme pracovat přesčas. Opravdu musíme?
Daň z nemovitosti online z pohodlí domova. Jak na to?
Auta
Z vysmívaného Nissanu Juke se stal úspěšný model. Nástupce…
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Mercedes představuje elektrifikované třídy A a B. Jejich motor najdete i v Dacii Duster
Test Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon: Bezkonkurenční off-road
Bugatti vyrobí pouze 10 kusů modelu Centodieci. Cena jednoho z nich je 200 milionů a všechny jsou už prodané
Hry pro příležitostné hráče