Oliver Dlouhý
Oliver Dlouhý
Autor: Martin Pinkas/Euro

Kiwi má nového majitele: General Atlantic koupil těsnou většinu za necelé tři miliardy

 Páral 08. června, 19:30  -  Pavel Páral
 Oliver Dlouhý
Oliver Dlouhý
Autor: Martin Pinkas/Euro
08. června, 19:30

Do nejznámějšího českého startupu Kiwi.com vstoupil světový hráč. Zhruba 51 procent brněnského vyhledávače levných leteckých spojení koupila společnost General Atlantic za necelé tři miliardy korun. Transakce ocenila společnost Kiwi.com na víc než pět miliard korun.

Zakladatel Kiwi Oliver Dlouhý si ponechal téměř celý svůj podíl, stejně jako jeho spoluzakladatel Jozef Képesi a další člen vedení Luboš Charčenko.

Jen polovinu svého podílu prodala společnost Touzimsky Airlines, kterou spoluvlastní Jan Veverka, majitel mateřské Touzimsky Kapital, jeho rodinný přítel Aleš Zázvorka, šéf a vlastník společnosti IBG vyrábějící baterie, a z malé části i exšéf ČEZ Martin Roman. Ti všichni věří, že s novým majoritním akcionářem, americkým General Atlantic, hodnota firmy dál rychle poroste a jejich podíly se ještě výrazně zhodnotí.

Používáte Kiwi při nákupu letenek?

na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
50TDI quattro 210kW
Výbava:
Q7
27 829 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
22 968 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH

Kompletně akcionářskou strukturu Kiwi opouští Jiří Hlavenka, Ondřej Tomek a Jaroslav Kokolus a bývalá výkonná ředitelka firmy Lucie Brešová.

Konečné ocenění

Prodejní proces začal loni na podzim pod vedením Citibank, která s Kiwi dlouhodobě spolupracuje. Již předtím se objevovali zájemci o vstup. Byl mezi nimi i největší světový prodejce letenek, společnost Skyscanner momentálně kontrolovaná čínskými investory. Zájem měly ale i některé známé private equity fondy. Mezi akcionáři však nepanovala shoda na prodeji, a tak k vážnějším jednáním nedošlo. Padala však ohodnocení Kiwi pohybující se kolem dvojnásobku sumy, za niž se nakonec prodávalo. Vliv na cenu měla podle některých akcionářů i současná situace na trhu letecké dopravy, která zvyšuje rizikovost investic v oboru.

General Atlantic je mezinárodní private equity společnost se sídlem v New Yorku. Spravuje aktiva v hodnotě 31 miliard dolarů. Založil ji už v roce 1980 irsko -americký miliardář Charles F. Feeney, který zbohatl na bezcelním obchodě. Byl jedním ze zakládajících společníků Duty Free Shopers Group a patří také ke známým filantropům. Obdaroval velkými částkami především univerzity. Nejvíce svou alma mater Cornell University a vysoké částky věnoval i několika vysokým školám v Irsku.

General Atlantic se zaměřuje vedle technologického sektoru především na firmy podnikající v retailu, finančních službách a jsou mezi nimi podíly ve známých společnostech, z nichž u nás působí například Flixbus, Uber či Airbnb nebo Saxo Bank.

Začátek od Skypickeru

Vyhledávač letenek nespolupracujících leteckých společností začal vyvíjet v Brně Oliver Dlouhý a s programátorem Jozefem Képesim na podzim roku 2011 a další rok v dubnu vznikla společnost Skypicker jako startup s podporou brněnského internetového investora Jiřího Hlavenky. V roce 2013 vstoupil do společnosti první velký investor, společnost Touzimsky Airlines. S jeho penězi se firma mohla nadechnout, a to se projevilo. Už v roce 2015 přesáhly tržby dvě miliardy korun. O rok později byly už čtyřnásobné a převyšovaly osm miliard korun. V roce 2017 dosáhly téměř osmnácti miliard a tempo růstu je stále raketové.

V roce 2016 koupil Skypicker za osm set tisíc dolarů doménu původně cestovatelského portálu Kiwi.com, začal ji užívat pro své produkty a přejmenoval tak i samotnou společnost. V současnosti Kiwi prodává patnáct tisíc letenek denně a denní tržby odpovídají celoročnímu obratu kolem čtyřiceti miliard korun. Podstatné je, že z těchto obratů vytváří slušný zisk ve vysokých desítkách milionů korun. Prostor pro další růst je prakticky neomezený. Generuje ho především zapojování dalších regionů a lokálních aerolinií do systému zpracovávajícího letové řády.


Návštěva v Kiwi.com: Podívejte se, odkud prodává letenky miliardář Oliver Dlouhý


K tomu, aby celý systém bezchybně fungoval, museli v Kiwi vyřešit řadu vedlejších problémů nesouvisejících až tak se samotnou technologií. Protože spojují nespolupracující aerolinie, musejí vůči klientům přebírat záruku za situace, kdy dojde ke zpoždění a uletí přípoj nebo nastane zrušení nějakého letu. Vypořádat se museli i s tím, že tržby generují v mnoha světových měnách a v nejrůznějších měnách také platí za nákup letenek. Mezi platbou od klienta a platbou letecké společnosti je navíc několikadenní časový úsek a je nutné řešit mnohonásobné kurzové riziko.

Ne vše se v Kiwi vždy vyvíjelo ideálně. V roce 2017 přenechali Oliver Dlouhý s Jiřím Hlavenkou část svého podílu ve výši 8,5 procenta Jaroslavu Kokolusovi, zakladateli sítě parfumerií Fann. Ostatní akcionáři považovali způsob, kterým se to stalo, za porušení svých akcionářských dohod a z nich vyplývajících předkupních práv. Vztahy mezi vlastníky se tehdy hodně zhoršily. V průběhu prodejního procesu se však podle vyjádření obou stran mnoho vyjasnilo a situace se zklidnila.

Miliardář z borůvčí
Zakladatelem Kiwi a dnes zbrusu novým českým miliardářem je jednatřicetiletý Oliver Dlouhý, nevlastní bratr herců Michala a Vladimíra Dlouhých. Myšlenka na založení vyhledávače, který by uměl spojovat lety nespolupracujících aerolinek, ho napadla, když sám hledal nejlevnější spojení do Portugalska, kam chtěl letět na dovolenou s přítelkyní. Tehdy zjistil, že to není vůbec jednoduché, ale cestovateli se to může velmi vyplatit, a tudíž je to zajímavá podnikatelská příležitost.

Oliver byl podnikavý od dětství. Sám s oblibou vyprávěl, jak ho ve čtrnácti letech zaujalo na rodném Jindřichohradecku to, že četní sběrači borůvek nosí svůj úlovek do výkupu, když projíždějící rakouští turisté jsou u silnice ochotni zaplatit násobek standardní výkupní ceny. A tak se postavil před výkup, za lepší cenu nakoupil a pak si rozložil stolek u silnice nedaleko přechodu do Rakouska a vydělal si první peníze.

V Jindřichově Hradci vystudoval gymnázium, ale zřejmě nebyl úplně studijní typ. Následně totiž neúspěšně studoval čtyři vysoké školy. Sám to vysvětluje tak, že měl vždy problémy s autoritami a s dodržováním pravidel, které mu někdo někde stanovil. „Jako jediný způsob, jak se uživit, mi z toho nakonec vyšlo podnikání, kde jste svým pánem a sám se musíte vykopat z postele a jít něco dělat,“ řekl v rozhovoru pro týdeník Euro v roce 2015. Prakticky od dětství zkoušel podnikat v různých oborech. Vyráběl a prodával jukeboxy, dovážel elektronické cigarety…

V roce 2012 spustil Skypicker, později přejmenovaný na Kiwi.com, takřka bez peněz s finanční podporou své babičky. Vyhledávač levných letenek do celého světa nicméně začal velmi rychle vydělávat a obratem se dostal mezi deset nejužitečnějších webů pro cestovatele vybíraných deníkem New York Times. Uzavřená transakce ohodnocuje jeho podíl na téměř na jednu a půl miliardy korun, a to ještě nejspíše nebude konečná.

Čtěte také:

Tržby Kiwi loni opět výrazně vzrostly. Překonaly hranici třiceti miliard korun

Kiwi pokračuje v rychlém růstu. Loni prodalo o polovinu letenek více

Pražský tvůrce aplikací STRV loni utržil 360 milionů, za rok vyrostl o třetinu


Čtěte také

 Prezident Miloš Zeman

Zeman: Turecko se v Sýrii dopustilo válečných zločinů

Turecko se při vojenské operaci na severu Sýrie dopustilo válečných zločinů, nemělo by…

před 3 hodinami

Praha Slovanská epopej

Slovanská epopej se přesune do Moravského Krumlova. Zůstane tam pět let

Praha zapůjčí Slovanskou epopej Alfonse Muchy na zámek v Moravském Krumlově. Obrazy tam…

před 3 hodinami

Rybolov, ilustrační foto

Rybáři na Baltu musí výrazně omezit lov. Regulace dopadne i na turisty

Sleď i treska jsou v Baltském moři v ohrožení. Proto kvóty na další rok výrazně klesly,…

před 5 hodinami

Tým vědců z technologického institutu v Karlsruhe (KIT) zkoumá využití vápníku v elektrických bateriích.

Jak nahradit drahé lithium? V Německu zkoušejí baterie s vápníkem

Vědci hledají řešení, jak při stoupající poptávce po akumulátorech nahradit kov lithium,…

před 5 hodinami

Guvernér Bank of England Mark Carney

Šéf Bank of England varuje byznys: Pokud nezačnete chránit klima, zbankrotujete

Guvernér centrální banky Spojeného království Mark Carney ostrým tónem varoval firmy,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s…
Za volantem Range Roveru Velar SVA Dynamic Edition: Do roka a do dne
Každá funkce nemůže mít vlastní tlačítko, říká ergonom Škodovky
Mercedes–AMG C63 přijde o motor V8. Místo něj dostane čtyřválec
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Hry pro příležitostné hráče