Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Americký prezident Ronald Reagan v roce 1982.
Americký prezident Ronald Reagan v roce 1982.
Autor: PO-USP-Reagan_NA-12-0063M / Profimedia

Memento pro Trumpa aneb Jak Reagan prohrál válku o japonská auta

20. března 2018, 11:20  -  frn
Americký prezident Ronald Reagan v roce 1982.
Americký prezident Ronald Reagan v roce 1982.
Autor: PO-USP-Reagan_NA-12-0063M / Profimedia
20. března 2018, 11:20

S tím, jak hrozí vypuknutí obchodní války Spojených států se zbytkem světa, stojí za to připomenout snahu Ronalda Reagana v 80. letech omezit vliv japonských automobilek na americkém trhu. Reaganova válka dopadla pro americké firmy špatně, japonský automobilový průmysl naopak posílil. Současný šéf Bílého domu Donald Trump, který pohrozil německým automobilkám, že na jejich výrobky zavede vysoká cla, zjevně propásl dobrou příležitost poučit se z nedávné historie.

Obchodní válka mezi Spojenými státy a zbytkem světa by se mohla vyostřit. Donald Trump zatím zavedl dovozní cla na ocel (25 procent) a hliník (10 procent), pohrozil Evropské unii ale dalšími kroky, pokud bude napětí stupňovat. „Zavedeme cla na Mercedes-Benz, zavedeme cla na BMW,“ pohrozil americký prezident.

Jeho kroky mohou připomínat opatření Ronalda Reagana v 80. letech minulého století. Také od něj si Trump vypůjčil heslo o tom, jak udělat z Ameriky opět skvělou zemi. Reagan chtěl ve své době hlavně snížit dovoz japonských aut do Spojených států, aby ochránil americké výrobce.

V roce 1982 došlo k dohodě s Japonskem, podle níž se do Spojených států doveze 1,68 milionu automobilů z Japonska, o sedm procent méně než v roce 1981. V amerických automobilkách se slavila dohoda jako vítězství nad “žlutým nebezpečím“. Záhy se z tohoto vítězství ale stala hořká porážka pro americký automobilový průmysl, připomíná německý deník Die Welt.

Američané totiž v té době začali požadovat úspornější, menší a kvalitnější auta. Poptávka převyšovala nabídku a japonské firmy mohly zdražovat. Díky větším maržím mohly více investovat do vývoje nových modelů a navíc začaly stavět přímo v USA své továrny. V roce 1982 jako první Honda, o rok později Nissan, v roce 1986 Toyota. Takže konkurence byla pro americké tradiční automobilky ještě větší. Japonská vláda pak dovozní kvótu udržovala dobrovolně až do roku 1993, i když ji chtěl Reagan už v roce 1985 zrušit. Nyní patří Honda, Nissan i Toyota k pěti nejsilnějším značkám, které se ve Spojených státech prodávají.

Prodávaná auta podle značek v USA za rok 2017 (v milionech)
Ford 2,46
Toyota 2,13
Chevrolet 2,07
Honda 1,49
Nissan 1,44
Jeep 0,83

Zdroj: Statista.com

Trump delší dobu kritizuje deficit americké obchodní bilance s některými zeměmi, hlavně s Německem a Čínou. Časopis Forbes upozornil, že Německo v roce 2016 vyvezlo do Spojených států o 49 miliard eur zboží v automobilovém sektoru více, než ze zámoří dovezlo. Zejména šlo o značky automobilů VW, Audi, BMW, Mercedes a Porsche. Přitom tarif na automobily z EU je 2,5 procenta, EU má dovozní clo na auta z USA ve výši 10 procent.

Ferdinand Dudenhöffer z Centra pro výzkum automobilového trhu na universitě Duisburg – Essen míní, že Trump blafuje. Dovozní cla by se podle něj navíc dotkla i amerických výrobců. Třetina aut dovážených do Spojených států totiž připadá i na americké značky, jako je Fiat Chrysler nebo General Motors, které se vyrábějí mimo území USA.

V Evropské unii panuje strach z toho, že se obchodní válka se Spojenými státy vyostří. Šéf Evropské komise Jean-Claude Juncker americkému prezidentovi pohrozil, že EU nebude sedět tiše v rohu.

Zaznívají dokonce obavy, že Spojené státy chtějí zničit Světovou obchodní organizaci (WTO), napsal server Politico. Američané si myslí, že WTO není dostatečně razantní proti krokům Číny zejména na poli ochrany duševního vlastnictví. Spojené státy blokují jmenování soudců do orgánů WTO, čímž by její činnost paralyzovaly. Pak se se mohla rozpoutat spirála zvyšování cel mezi jednotlivými zeměmi, varoval ředitel WTO Roberto Azevêdo.

Související články:

Obrat: USA připouštějí výjimky z cel na hliník a ocel

Trumpův ekonomický poradce Cohn končí. Nelíbí se mu clo na ocel a hliník

Sólo pro Jaga. Trump v prvním roce napínal švy americké demokracie

Bourbon, kosmetika, lodě. EU zvažuje odvetná cla na zboží z USA

Komentář: Proč míří Trumpova obchodní válka i do vlastních řad?

 



Čtěte také

 Železniční přejezd, ilustrační foto

Přejezdy pro hvězdy. V Česku mají zmizet tisíce křížení kolejí a vedlejších silnic

Česko má železniční přejezd na každém kilometru trati. Správce železnice chce vymýtit…

před 5 hodinami

Zdeněk Tůma

Zdeněk Tůma: Zatím se neříká, které země jsou ty špinavé

Zdeněk Tůma v sobě nezapře klasického makroekonoma, jímž byl celý profesní život od…

6. prosince 2019

 Solární elektrárna - ilustrační foto

Dvakrát více solárů: vláda počítá s boomem fotovoltaiky

Ministerstvo průmyslu naplánovalo na příští desetiletí zdvojnásobení výkonu…

6. prosince 2019

 Jiří Zatloukal

Česko – z premianta loserem

Česká republika se bude muset velmi snažit, aby dokázala ustát obrovský tlak na…

6. prosince 2019

 Ilustrační foto

Teplárny opět zdraží své služby. Zákazníci si připlatí kolem tří procent

První teplárny již oznámily, jak od nového roku upraví ceny tepla. Dobrá zpráva je, že…

6. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 5 | Průměrné hodnocení: 3.40

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Auta
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je…
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
Hry pro příležitostné hráče