Hotely si hlavní sezónu chválí. Teď chtějí přilákat zákazníky na babí léto - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Hotely si hlavní sezónu chválí. Teď chtějí přilákat zákazníky na babí léto

,
Hotely si hlavní sezónu chválí. Teď chtějí přilákat zákazníky na babí léto
Zdroj: Explorio.cz
  • České hotely a penziony mají za sebou úspěšnou sezónu, dvě třetiny z nich dosáhly v létě naplnění kapacity

  • Zájem je hlavně o dovolené v přírodě, hotelové řetězce v Praze si kvůli nedostatku zahraničních turistů nepolepšily

  • Ubytovatelé se nyní snaží nalákat lidi na podzimní pobyty v září a říjnu

„Kdyby nám neukradli jaro, bylo by to super. Takhle je to celkem dobré.“ Zhruba takto vypadá typické hodnocení letošní letní sezony ze strany hotelů a penzionů. Svorně se shodují – čekali jsme výrazně horší výsledky. Dvě třetiny hotelů hlásily po oba měsíce 100% naplnění kapacit a na mnoha místech jsou nenaplněné noclehy důsledkem personálního podstavu, nikoli dopadů koronaviru.

devíti krajích se hotelům dokonce dařilo lépe, než v roce 2019 před koronavirovou pandemií. Zájem je hlavně o malé penziony, protože cílí na lidi, kteří se rozhodli strávit dovolenou v tuzemsku. Letos poprvé se navíc naprostá většina hoteliérů shoduje, že takzvanou “malou sezonu” – tedy pobyty v září a říjnu – zkusí vytěžit na maximum, aby nahradili ztráty ze začátku roku. Vyplývá to z průzkumu, který ve 250 hotelích realizoval vyhledávač ubytování Explorio.cz.

Pouze čtvrtina hostů hotely nespasí. Za jakých podmínek by se měly otevřít, se však provozovatelé neshodnou

Češi se vracejí do hospod a hotelů. Podniky se otevřely na přelomu května a června a i když to ze začátku vypadalo, že zůstanou téměř prázdné, 58,5 % ubytovatelů nakonec sezonu hodnotí kladně. Pětina z nich měla dokonce mnohem více hostů, než původně plánovali. Na ekonomický propad si dle průzkumu stěžují pouze jednotky hotelů. Především jsou to ty se sídlem v Praze, jejichž hlavní náplň činnosti představuje příprava konferencí.

V obsazenosti hotelových pokojů vede podle agentury CzechTourism Zlínský kraj se 72 %, druhý je Jihomoravský kraj a poslední naopak Praha. Celosvětově hotely fungují v průměru na polovinu kapacity.

Praha trpí, venkov slaví

Už v červnu se velcí hoteliéři v Praze obávali, že neseženou zákazníky, ani když nocleh zlevní. Čeští turisté totiž raději než do města zamířili do přírody a hostů ze zahraničí se zoufale nedostávalo. Na začátku léta, kdy ještě mnoho zemí zakazovalo cestování, byly pražské ubytovací služby zaplněné jen z deseti procent. Tou dobou proběhlo několik pokusů nalákat Čechy do metropole, ale hoteliéři se nesetkali s úspěchem a nakonec se ukázalo, že hotely hlavního města jsou plně závislé na cestovatelích ze zahraničí. S podobným problémem se potýkali i majitelé bytů, které krátkodobě pronajímali přes Airbnb.

V červnu dosáhly pražské ubytovací služby obsazenosti od 18 do 25 %, což patří mezi nejhorší výsledky evropských metropolí. Finanční poradce Bořivoj Vokřínek vidí příčinu v přetrvávajících koronavirových restrikcích a v kolísání počtu nakažených, z něhož má mnoho turistů strach. „Letní měsíce jsou spíše výjimkou v tom, že většinu hostů tvoří turisté na dovolené. Zbytek roku tvoří hlavní osazenstvo hotelů korporátní zákazníci,“ říká Matthijs Welle, CEO startupu Mews, který se zabývá komplexním managementem hotelů.

Naopak v Beskydech a jiných horských oblastech se provozovatelé ubytování radují z nadprůměrné sezóny. Na Rožnovsku a Vsetínsku se během června zaplnila lůžka v luxusnějších destinacích i v rodinných penzionech. Zahraniční hosté chyběli, o to více však bylo Čechů zůstávajících v oblasti týden a déle. Nejvíce jich pocházelo z Moravy a Ostravska a přijel i početný zástup Pražanů, které nejvíce přitahovala gastronomie, výlety na elektrokolech a wellness.

Léto si chválí i hoteliéři z okolí Lipna, ti měli v průměru během prázdnin obsazeno 90 % kapacity. U kempů byl slabší začátek léta kvůli počasí, v srpnu se turisté vrátili.

Z informací Explorio.czvyplývá, že zcela naplněnou kapacitu mělo v červenci 65,5 % hotelů, v srpnu pak polovina. I ty méně šťastné hotely se obsazeností přehouply přes polovinu a většina z nich měla hosty alespoň na 75 % lůžek. S ohledem na původní předpoklady, že hotely budou muset kvůli epidemii COVID-19 uměle omezovat kapacitu, je to nad očekávání dobrý výsledek.

Malá sezóna

Hosté se hrnou do hotelů i přesto, že většina z ubytovatelů v regionech byla nucena ještě před sezónou zdražit. Dalším zvyšováním cen hrozí hotely na přelomu roku kvůli stoupajícím nákladům na energie, ale především na mzdy. Nedostatek zaměstnanců straší podnikatele víc než představa dalšího lockdownu. Jelikož mnoho lidí má obavu z opětovného uzavření obchodů a služeb, považují práci v pohostinství za nejistou a nechtějí tam nastoupit. Celá řada zaměstnanců z hotelů a restaurací v průběhu roku 2020 přešla do jiných oborů a vracet se jim nechce, takže hotely jsou nuceny fungovat s minimem personálu a uměle omezovat kapacitu.

Dva dny v předaleké galaxii za šest tisíc dolarů. Disney otevírá interaktivní hotel na motivy Star Wars

I když letošní sezóna dopadla nad očekávání, rány z minulého roku se hoteliérům ještě nezahojily. Na řadu podnikatelů se stále lepí ztráty a dluhy z krizového období, takže se rozhodli letošní léto vytěžit na maximum a lákají hosty na takzvanou malou sezónu. To znamená krátké pobyty během babího léta. „Malá sezona tu byla dlouhé roky přehlížená, protože září a říjen patřily především takzvaným eurovíkendům. Ty však letos pravděpodobně nebudou tak atraktivní kvůli opatřením na letištích a lidé budou zůstávat v Česku,“ zmiňuje šéf Explorio.cz František Peterka. Odhaduje, že následující dva měsíce by mohly přinést ubytovatelům 40 % výdělku z hlavní sezóny, což je částka, která se rozhodně neztratí.

V zahraničí je „malá sezóna“ dobře známá a zavedená. Například v Německu se často děti vydávají na podzimní výlety s prarodiči, přičemž spolu tráví týden v hotelu. Češi se to teprve učí, přestože pro podobný způsob trávení volného času máme ideální přírodní podmínky. „Senioři navíc patří k loajální a vracející se cílové skupině,“ vysvětluje Peterka výhody nabídek podzimního ubytování. Nicméně i zde se situace vyvíjí a letošek bude silným impulsem. 69 % hotelů chystá na malou sezonu významnou marketingovou podporu a bude se snažit naplnit maximum kapacity. Ostatní se zatím zdráhají většinou z toho důvodu, že se obávají nedostatku volnočasových aktivit v okolí.