Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Jan Hrouda/Mladá fronta

Za koleje bez plevele. Evropští železničáři lobbují za proklínaný glyfosát

Jan Brož 22. listopadu 2017, 14:05  -  Jan Brož
 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Jan Hrouda/Mladá fronta
22. listopadu 2017, 14:05

V Bruselu se v těchto dnech schyluje k závěrečnému rozhodnutí o budoucnosti gylfosátu. Zákaz nejužívanějšího herbicidu nepřinese starosti jen zemědělcům, ale i dopravcům. Právě železnice jsou největšími spotřebiteli kontroverzní látky, která podle některých studií způsobuje rakovinu. Podle zákonů musejí udržovat koleje bez plevele.

Například německý železniční obr Deutsche Bahn (DB) spotřebuje podle deníku Handeslsblatt každoročně 75 tun glyfosátu. To z koncernu dělá vůbec největšího odběratele pesticidu v Německu. „Glyfosát je pro nás rozhodující účinná látka, jak garantovat bezpečnost železničního provozu,“ prohlásil Felix Gerhardt z DB.


Čtěte: Dalších pět let s kontroverzním glyfosátem. Země EU mu prodloužily licenci


Podobné hlasy zaznívají také z rakouské ÖBB. Na tamní koleje spadne každoročně na 9,5 tun účinné látky. „Bohužel za glyfosát zatím neexistuje žádná náhrada a my jsme ze zákona povinni udržovat železnici z bezpečnostních důvodů bez plevele,“ napsal serveru Nachrichten.at mluvčí ÖBB Infrastruktur Franz Hammerschmid.


Pan Glyfosát. Z německého ministra je toxická mrtvola


Nepřekvapí proto, že ani tuzemská Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) není výjimkou. Podle mluvčí Kateřina Šubové provádí SŽDC postřik kolejí jednou až dvakrát ročně. „Stále častěji jsou využívány moderní technologie, které umožňují aplikovat herbicid pouze na vzešlé rostliny a nikoli plošně. Takto šetříme náklady i životní prostředí. Čím pravidelnější údržba trati v tomto ohledu je, tím nižší je v dlouhodobém měřítku spotřeba herbicidu,“ vysvětluje Šubová. Ani SŽDC ale podle ní za účinný herbicid zatím nemá alternativu.


Čtěte více o zvažovaném zákazu herbicidu:

O licenci na kontroverzní glyfosát se stále jedná. Česko bude hlasovat pro prodloužení

Přežije Round Up v Evropě? Stopy herbicidu byly nalezeny i ve zmrzlině


Společenství evropských železnic (CER) tak tlačí na možnost využívat glyfosát v budoucnosti alespoň na drahách. Železničáři přitom argumentují, že díky moderním aplikačním technologiím nezasáhne pesticid okolní zemědělskou půdu a dopad na životní prostředí a zdraví spotřebitelů je tak zcela minimální. Mezinárodní unie železniční (UIC) také odstartovala výzkumný projekt HERBIE, který si klade za cíl najít za glyfosát adekvátní náhradu.

Podle Gerhardta se dopravcům nabízejí za glyfosát v podstatě tři náhradní řešení. Za prvé je možné plevel vypálit. Další možností je zbavit se rostlin mechanicky a třetí přejít na jinou látku. Ani jedna z variant se zatím nejeví plnohodnotně jak z ekonomického hlediska, tak s ohledem na životní prostředí.

Také podle Šubové dosavadní poznatky z projektu HERBIE ukazují, že nalezení alternativy nebude snadné. „Například bylo zjištěno, že v případě omezení glyfosátu na železnici a následného zavedení nových technologií lze očekávat 16- až 17násobný nárůst provozních nákladů,“ dodala Šubová.



Čtěte také

Události  Vojáci české armády

Platy vojáků se v příštím roce zvednou o 1500 korun

Platy vojáků by se měly od začátku roku zvýšit plošně o 1500 korun. Vojákům zařazeným do…

16. listopadu 2019

 Zuzana Čaputová a Miloš Zeman při otevření Českého domu v Bratislavě

Zeman a Čaputová otevřeli v Bratislavě Český dům

Český prezident Miloš Zeman dnes s hlavou Slovenska Zuzanou Čaputovou otevřeli v…

16. listopadu 2019

 Šéf AfD v Durynsku Björn Höcke

Heil Höcke! Šéf AfD v Durynsku děsí Německo

AfD v Durynsku přeskočila křesťanské demokraty. Její tamní šéf Björn Höcke vlastní stranu…

16. listopadu 2019

 Dálnice - ilustrační foto

U snědené dálnice. Stavělo by se, ale přestává být za co

Budou o kompletní dálniční síti snít i naši potomci za padesát let?

16. listopadu 2019

Události Stávka. Lidé v Praze během dvouhodinové celostátní generální stávky 27. 11. 1989 žádali „konec vlády
jedné strany“

Třicet let na vzestupu. Období po roce 1989 je příběhem úspěchu

Země střední Evropy, Pobaltí i část Balkánu mají za sebou tři dekády mimořádného…

16. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Mince či bankovky jsou lákavější investicí než zlato, zhodnotí se rychleji
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Jak žádat o mateřskou?
Kdy letos začíná advent?
O kolik se v roce 2020 zvednou platy ve veřejné sféře?
Auta
Grafická demododávka společnosti 3M na veletrh CzechBus
VW vystavuje v Praze posla své elektrické budoucnosti. Kvóta pro ČR je už prodaná
Peugeot se vrátí do Le Mans. Deset let poté, co vytrvalostní závody opustil
Setrvačník nemusí být jen součást motoru. Lze s ním i nabíjet elektroauta, ukazuje Škoda
Ferrari Roma je kupé s parádním designem a výkonem 620 koní
Hry pro příležitostné hráče