Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Jan Hrouda/Mladá fronta

Za koleje bez plevele. Evropští železničáři lobbují za proklínaný glyfosát

Jan Brož 22. listopadu 2017, 14:05  -  Jan Brož
 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Jan Hrouda/Mladá fronta
22. listopadu 2017, 14:05

V Bruselu se v těchto dnech schyluje k závěrečnému rozhodnutí o budoucnosti gylfosátu. Zákaz nejužívanějšího herbicidu nepřinese starosti jen zemědělcům, ale i dopravcům. Právě železnice jsou největšími spotřebiteli kontroverzní látky, která podle některých studií způsobuje rakovinu. Podle zákonů musejí udržovat koleje bez plevele.

Například německý železniční obr Deutsche Bahn (DB) spotřebuje podle deníku Handeslsblatt každoročně 75 tun glyfosátu. To z koncernu dělá vůbec největšího odběratele pesticidu v Německu. „Glyfosát je pro nás rozhodující účinná látka, jak garantovat bezpečnost železničního provozu,“ prohlásil Felix Gerhardt z DB.


Čtěte: Dalších pět let s kontroverzním glyfosátem. Země EU mu prodloužily licenci


Podobné hlasy zaznívají také z rakouské ÖBB. Na tamní koleje spadne každoročně na 9,5 tun účinné látky. „Bohužel za glyfosát zatím neexistuje žádná náhrada a my jsme ze zákona povinni udržovat železnici z bezpečnostních důvodů bez plevele,“ napsal serveru Nachrichten.at mluvčí ÖBB Infrastruktur Franz Hammerschmid.


Pan Glyfosát. Z německého ministra je toxická mrtvola


Nepřekvapí proto, že ani tuzemská Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) není výjimkou. Podle mluvčí Kateřina Šubové provádí SŽDC postřik kolejí jednou až dvakrát ročně. „Stále častěji jsou využívány moderní technologie, které umožňují aplikovat herbicid pouze na vzešlé rostliny a nikoli plošně. Takto šetříme náklady i životní prostředí. Čím pravidelnější údržba trati v tomto ohledu je, tím nižší je v dlouhodobém měřítku spotřeba herbicidu,“ vysvětluje Šubová. Ani SŽDC ale podle ní za účinný herbicid zatím nemá alternativu.


Čtěte více o zvažovaném zákazu herbicidu:

O licenci na kontroverzní glyfosát se stále jedná. Česko bude hlasovat pro prodloužení

Přežije Round Up v Evropě? Stopy herbicidu byly nalezeny i ve zmrzlině


Společenství evropských železnic (CER) tak tlačí na možnost využívat glyfosát v budoucnosti alespoň na drahách. Železničáři přitom argumentují, že díky moderním aplikačním technologiím nezasáhne pesticid okolní zemědělskou půdu a dopad na životní prostředí a zdraví spotřebitelů je tak zcela minimální. Mezinárodní unie železniční (UIC) také odstartovala výzkumný projekt HERBIE, který si klade za cíl najít za glyfosát adekvátní náhradu.

Podle Gerhardta se dopravcům nabízejí za glyfosát v podstatě tři náhradní řešení. Za prvé je možné plevel vypálit. Další možností je zbavit se rostlin mechanicky a třetí přejít na jinou látku. Ani jedna z variant se zatím nejeví plnohodnotně jak z ekonomického hlediska, tak s ohledem na životní prostředí.

Také podle Šubové dosavadní poznatky z projektu HERBIE ukazují, že nalezení alternativy nebude snadné. „Například bylo zjištěno, že v případě omezení glyfosátu na železnici a následného zavedení nových technologií lze očekávat 16- až 17násobný nárůst provozních nákladů,“ dodala Šubová.



Čtěte také

 Výroba automobilů, ilustrační foto

Konec zázraku jménem světový obchod. Na protekcionismu Česko vydělat nemůže

Česko v posledním čtvrtstoletí velmi těžilo ze světového obchodu. Dnes je kvůli tomu…

21. července 2019

 Italský ministr vnitra Matteo Salvini

O migrační politice nemohou rozhodovat Francie a Německo, vzkazuje Salvini

Protiimigračně zaměřený italský ministr vnitra Matteo Salvini dnes vzkázal do Paříže, že…

21. července 2019

 OKD

Propad OKD: zisk těžební firmy klesl o více než polovinu na 1,29 miliardy korun

Čistý zisk těžební firmy OKD loni klesl meziročně z 3,4 miliardy korun na 1,29 miliardy.…

21. července 2019

Makrooko Miroslava Zámečníka

Kulturní bitva na poli sociální péče

Systém se musí změnit. Uvažujme o pojištění dlouhodobé péče.

21. července 2019

 Ministr průmyslu Karel Havlíček

Havlíček: Hledá se pokusné město pro první 5G síť

Podle ministra Karla Havlíčka bude moderní mobilní síť 5G pokrývat do pěti let 70 procent…

21. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vybíráte peníze z bankomatu cizině?
Jaký typ tepelného čerpadla použít ve vašem domě?
Kdy vám mohou zvýšit příspěvek na živobytí?
Kdy je možné vyplatit ze společnosti s ručením omezeným podíl na zisku?
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Auta
Nehoda autonomního autobusu ve Vídni
Hybridní autobus Iveco byl testován v Pardubicích
Citroen slaví 100 let. Je to historie plná odvážných nápadů
Bentley představuje Flying Spur v provedení First Edition. Úplně první exemplář půjde do aukce
Je opravdu dieselový Mercedes stejně čistý jako elektromobil? Samozřejmě, že ne
Hry pro příležitostné hráče