zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Jan Hrouda/Mladá fronta

Za koleje bez plevele. Evropští železničáři lobbují za proklínaný glyfosát

Jan Brož 22. listopadu 2017, 14:05  -  Jan Brož
 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Jan Hrouda/Mladá fronta
22. listopadu 2017, 14:05

V Bruselu se v těchto dnech schyluje k závěrečnému rozhodnutí o budoucnosti gylfosátu. Zákaz nejužívanějšího herbicidu nepřinese starosti jen zemědělcům, ale i dopravcům. Právě železnice jsou největšími spotřebiteli kontroverzní látky, která podle některých studií způsobuje rakovinu. Podle zákonů musejí udržovat koleje bez plevele.

Například německý železniční obr Deutsche Bahn (DB) spotřebuje podle deníku Handeslsblatt každoročně 75 tun glyfosátu. To z koncernu dělá vůbec největšího odběratele pesticidu v Německu. „Glyfosát je pro nás rozhodující účinná látka, jak garantovat bezpečnost železničního provozu,“ prohlásil Felix Gerhardt z DB.


Čtěte: Dalších pět let s kontroverzním glyfosátem. Země EU mu prodloužily licenci


Podobné hlasy zaznívají také z rakouské ÖBB. Na tamní koleje spadne každoročně na 9,5 tun účinné látky. „Bohužel za glyfosát zatím neexistuje žádná náhrada a my jsme ze zákona povinni udržovat železnici z bezpečnostních důvodů bez plevele,“ napsal serveru Nachrichten.at mluvčí ÖBB Infrastruktur Franz Hammerschmid.


Pan Glyfosát. Z německého ministra je toxická mrtvola


Nepřekvapí proto, že ani tuzemská Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) není výjimkou. Podle mluvčí Kateřina Šubové provádí SŽDC postřik kolejí jednou až dvakrát ročně. „Stále častěji jsou využívány moderní technologie, které umožňují aplikovat herbicid pouze na vzešlé rostliny a nikoli plošně. Takto šetříme náklady i životní prostředí. Čím pravidelnější údržba trati v tomto ohledu je, tím nižší je v dlouhodobém měřítku spotřeba herbicidu,“ vysvětluje Šubová. Ani SŽDC ale podle ní za účinný herbicid zatím nemá alternativu.


Čtěte více o zvažovaném zákazu herbicidu:

O licenci na kontroverzní glyfosát se stále jedná. Česko bude hlasovat pro prodloužení

Přežije Round Up v Evropě? Stopy herbicidu byly nalezeny i ve zmrzlině


Společenství evropských železnic (CER) tak tlačí na možnost využívat glyfosát v budoucnosti alespoň na drahách. Železničáři přitom argumentují, že díky moderním aplikačním technologiím nezasáhne pesticid okolní zemědělskou půdu a dopad na životní prostředí a zdraví spotřebitelů je tak zcela minimální. Mezinárodní unie železniční (UIC) také odstartovala výzkumný projekt HERBIE, který si klade za cíl najít za glyfosát adekvátní náhradu.

Podle Gerhardta se dopravcům nabízejí za glyfosát v podstatě tři náhradní řešení. Za prvé je možné plevel vypálit. Další možností je zbavit se rostlin mechanicky a třetí přejít na jinou látku. Ani jedna z variant se zatím nejeví plnohodnotně jak z ekonomického hlediska, tak s ohledem na životní prostředí.

Také podle Šubové dosavadní poznatky z projektu HERBIE ukazují, že nalezení alternativy nebude snadné. „Například bylo zjištěno, že v případě omezení glyfosátu na železnici a následného zavedení nových technologií lze očekávat 16- až 17násobný nárůst provozních nákladů,“ dodala Šubová.



Čtěte také

Události Ilustrační foto

Dvě stě milionů pro vědu. Manželé Dvořákovi podpoří rekordní částkou mladé vědce

Tuhle vazbu česká chemie potřebovala. Manželé Hana a Dalimil Dvořákovi se rozhodli…

před 2 hodinami

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

před 3 hodinami

Šunka, ilustrační foto

Sendvič se šunkou ze Šanghaje může zničit globální trh s vepřovým masem

Amerika se obává zavlečení prasečího moru z Číny do Spojených států. V Chicagu museli u…

před 3 hodinami

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

před 4 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Babiš by sloučil další resorty. Mohli bychom mít až o čtyři ministry méně, tvrdí

Premiér Andrej Babiš by si uměl představit sloučení ministerstev průmyslu a obchodu,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče