Erotika patří k nejrychleji rostoucím segmentům e-commerce, říká Vojtěch Sláma. Ajťák teď provozuje sexshopy - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Erotika patří k nejrychleji rostoucím segmentům e-commerce, říká Vojtěch Sláma. Ajťák teď provozuje sexshopy

,
  • Podnikatel Vojtěch Sláma v rámci projektu TWIXO vlastní několik erotických e-shopů, nejpopulárnější z nich je Yoo.cz

  • Přivedlo ho k tomu programování erotické seznamky, při němž zjistil, kolik lidí na internetu hledá sex, a rozhodl se jim nabídnout další produkty

  • S prvním sexshopem začínal sám v roce 2009, nyní vede desetičlenný tým

„Erotika si našla mě,“ začíná rozhovor podnikatel Vojtěch Sláma. Z ajťáka se stal majitelem několika e-shopů, kde nabízí hračky, které slibují uspokojit ta nejtajnější přání mužů i žen. Vlastní byznys v oblasti, která je tak trochu tabu, ačkoliv erotické pomůcky jedou. Důkazem budiž právě tržby firmy TWIXO, pod kterou spadá například oblíbený sex-shop Yoo.cz. Loni jsme dosáhli celkového obratu 30 milionů korun, čisté tržby očištěné o daně a vratky činí 23 milionů.

Yoo.cz má podle svého majitele nejrychlejší rozjezd a největší potenciál, ale úspěch prý slaví i starší obchod Vibratory.net, kam zákazníci chodí hlavně pro informace ze sekcí Sexypedie a Magazín, kde se objevuje velké množství obsahu souvisejícího se sexem, který redigují lékaři. Podle Slámy jde o unikátní projekt, kde je vysvětleno vše od jednotlivých sexuálních poloh po zdravotní potíže.

V Přerově chtěli využít 3D tiskárnu, tak začali tisknout violoncella. Objednávají si je lidé z celého světa

„Asi největší projekt, na kterém teď pracujeme, jsou nové prostory. Chystáme větší sklad, abychom mohli rychleji expedovat objednávky, a nový showroom. Na podzim se plocha, kterou využíváme, rozroste hned dvakrát. Tedy na pěkných 440 m2,“ popisuje Sláma. Prostory se nachází v Brně poblíž hlavního nádraží. Kromě prodeje se věnuje spolupráci s lékaři, psychology nebo osobnostmi, které propagují zdravou sexualitu na sociálních sítích.

„Bez důkladné znalosti potřeb zákazníků se byznys nedá dělat, zajímáme se proto, co lidi baví, trápí a co si myslí o různých aspektech sexuality. Děláme průzkumy mezi veřejností a mapujeme postoje lidí.  V tom nejnovějším jsme zkoumali, jak odvážné jsou erotické fantazie Čechů a Češek a zda je uskutečňují,“ vysvětluje podnikatel. V červnu letošního roku se do průzkumu zapojilo 732 lidí. Vyplynulo z něj, že největší část mužů (42 %) sní o skupinovém sexu a u žen (46 %) je nejčastější fantazií tantrická masáž. V předchozích průzkumech TWIXO cílilo na své zákazníky, teď se ovšem ptalo i lidí, kteří si hračky pro dospělé nekupují, takže se u nich dá předpovědět menší chuť experimentovat. Proto se také v další otázce přiznávali, že své představy neuskutečnili.

Ještě jeden pro milenku, prosím!

Většina zákazníků preferuje nákupy online. Showroom podle Vojtěcha Slámy slouží hlavně pro specifickou cílovou skupinu lidí, kteří si kupují oblečení a logicky si ho chtějí vyzkoušet. Na prodejně se prý někteří zákazníci tak stydí, že se bojí i zkontrolovat obsah tašky. Není to však rozhodně pravidlem.

„Třeba se u nás na prodejně zastavil pán, že potřebuje hračku pro manželku. Vybrali jsme společně jeden z lepších vibrátorů, ale bylo vidět, že se to od něj očekává, a tak by ještě rád něčím překvapil. Padla volba na Satisfyer, to je jedna z nejúspěšnějších kategorií hraček pro ženy. Konkrétně na model s roztomilým designem tučňáka. Za dva dny se rozrazí dveře, v nich náš starý známý, a volá: Tak jsem tady zase! Se ženou jsme vyzkoušeli toho tučňáka. Prosim vás, to byla jízda! Ne-u-vě-ři-tel-ný! Beru ještě jeden pro milenku!,“ říká pobaveně Sláma.

Vzápětí zvážní. „Chodí k nám různí zákazníci. Každý má jiné touhy a potřeby. Závisí to hodně na tom, v jaké životní fázi se zrovna nacházejí,“ říká a vysvětluje, že v obchodě dokáže lidem zpestřit partnerský i single život a zároveň pomůže i s některými zdravotními problémy, jako je špatná erekce či nedostatek libida. „Hodně je v poslední době zájem o přírodní afrodiziaka. Zákazníci se chtějí uvolnit a zlepšit své intimní zdraví, chuť na milování i výkonnost,“ popisuje podnikatel. V průměru pak vychází na jednu objednávku tři až čtyři produkty a za měsíc do e-shopu přijde asi dva a půl až tři tisíce takových objednávek.

Byt plný vibrátorů

Vojtěch si již při studiu přivydělával programováním. Jednou získal zakázku na sestavení erotické seznamky a překvapilo ho, kolik lidí se zájmem o sex v různých podobách se na internetu vyskytuje. Denně seznamovací stránku rozkliklo třeba padesát tisíc uživatelů. Sláma před sebou uviděl obrovský obchodní potenciál a rozhodl se jim nabídnout něco dalšího – erotické zboží.

Rodina jeho nový byznys přijímala různě. „Zatímco táta mi na rozjezd půjčil z učitelského platu tři sta tisíc na skladové zásoby, máma se s tím smiřovala déle,“ říká obchodník. Ze začátku prý nechtěla známým prozradit nic jiného, než že syn programuje. Teď už prý obchod podporuje i ona, koneckonců je to podnikání jako každé jiné. Až na to, že v lidech vzbuzuje buď velký zájem, nebo nepřekonatelný odpor.

Z bufetu do velkého byznysu. Rodina Krajči postavila z popela vyhořelé provozovny milionovou firmu

Na začátku podnikání měl Sláma sklad produktů přímo doma, kam tahal bedny po schodech do čtvrtého patra. „Ale pak se z bytu začalo stávat doupě totálně zaplněné krabicemi. Postupně mi došla trpělivost a začali jsme řešit pronájem normálního skladu. To bylo po dvou letech od startu podnikání,“ vypráví. Nyní má propracovaný systém e-shopu a pohodový tým.

Test v rukavicích

„Nejde se nesmát, když kolegové zkouší, který z nových orálních lubrikantů nejlépe chutná s odpolední kávou a natáčí se u toho. Podobné kousky pak zveřejňují na firemním Instagramu eshopu www.yoo.cz, který má ze všech našich eshopů nejhravější tonalitu komunikace,“ líčí podnikatel. Copywriteři, kteří zboží popisují, jsou pečlivě vyškoleni a perfektně se v něm vyznají. „Každý nový produkt vezmou v rukavicích do ruky, aby přeměřili rozměry, zjistili tvrdost a ohebnost, otestovali sílu vibrací nebo dosah dálkového ovládání. Na údaje od dodavatelů se příliš nespoléháme. Některé produkty otestují spolupracující influenceři,“ říká Sláma.

Od začátku roku rovněž spolupracuje s PR agenturou zaměřenou na medicínu. Během společných brainstormingů Sláma zjišťuje, jak je lidská sexualita propojena se zdravím a celkovou životní pohodou. Lékařská věda se jí prý věnuje do překvapivých detailů.

Tento přístup umožňuje Yoo prorazit v konkurenci obchodů jako Růžový slon, jehož hlavní strategii tvoří osobní zkoušky a ukázky všech produktů. TWIXO přistupuje k sexualitě z odlišného úhlu a kromě zábavy myslí i na zdraví.

Trendy v sexu

Sortiment prý podnikatel vybírá na základě průzkumů mezi zákazníky a dotazníků ohledně toho, co jim v nabídce chybí, případně sbírá informace přes zákaznický chat na stránce obchodu nebo z podcastů a sociálních sítí. Často prý produktový tým objedná novinku a postupně zjišťuje, zda se uchytí.

Komunikace je v sexu jedna z nejdůležitějších věcí. Proto je podstatnou součástí firemní kultury: „V první řadě se z dlouhodobého hlediska zaměřujeme na budování vynikajících vztahů se zákazníky. Například na Instagramu se snažíme bořit mýty o tom, že v sexshopu pracují jen oplzlí sexuchtivci a že jediná erotická pomůcka je vibrátor. Hodně se teď zaměřujeme na posilování značky Yoo. Plánujeme z ní udělat lovebrand, který budou mít zákazníci rádi.“