Elektrony na vzestupu. Prodeje elektromobilů v Evropě loni rostly - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Elektrony na vzestupu. Prodeje elektromobilů v Evropě loni rostly

,
Elektrony na vzestupu. Prodeje elektromobilů v Evropě loni rostly
Zdroj: čtk

Přes prudký pokles na konci roku udržely celosvětové prodeje elektromobilů dvouciferný růst.

Zelená politika Evropské unie zjevně funguje. Zatímco v Číně, která dlouhodobě vévodí celkovým statistikám prodejů elektromobilů a hybridů, ve čtvrtém čtvrtletí počet nově registrovaných BEV (bateriových) a PHEV (plug-in hybridních) automobilů meziročně o 30,8 procenta poklesl, Evropa hlásí o 60,5 procenta víc registrací než ve stejném období před rokem. Vyplývá to z aktuální studie PwC, podle níž si celosvětový trh s elektromobily udržel v roce 2019 rostoucí tendenci.

Počet nových registrací na celém světě loni vzrostl podle studie PwC o 12,5 procenta. Meziročně přitom v posledním kvartále poklesl počet nových registrací BEV (-20,4 procenta) i PHEV (-23,9 procenta) automobilů. Jedinou rostoucí kategorií aut využívajících (alespoň částečně) k pohonu elektřinu byly v závěru loňského roku klasické hybridy, tedy ty bez možnosti externího dobíjení.

To v Česku loni přibylo 1229 elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje meziroční růst o 25 procent. Ryzích elektromobilů (BEV) bylo 756, tedy o 7,5 procenta víc, plug-in hybridů 473, což je růst o více než 70 procent. Nejvíc elektromobilů (BEV + PHEV) v uplynulém roce registroval Nissan (139), jen o jeden méně Hyundai (138), dále pak Tesla (120), Volkswagen (104) a BMW (101). Model i3 mnichovské automobilky byl se 101 vozy nejregistrovanějším elektromobilem, uvádí Centrum dopravního výzkumu.


Palivo budoucnosti? Vodík má zlevnit a brzy konkurovat benzinu, naftě i elektromobilům

Naplnění nádrže vodíkem trvá tři až pět minut.

Vedle rostoucích prodejů nízkoemisních elektromobilů se paradoxně u nově registrovaných osobních vozidel zvyšují průměrné emise oxidu uhličitého. „Tato situace je do značné míry způsobená oblibou SUV vozidel, která byla v posledních třech letech z pohledu jednotlivých tříd nejžádanější – v roce 2019 činil podíl SUV a terénních vozidel na registracích nových osobních vozidel rekordních 33,2 procenta,“ vysvětlil Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

V porovnání s benzinovými a naftovými auty navíc elektromobily nadále představují menšinové tržní podíly. Celosvětově tvoří podle studie PwC jen 6,1 procenta všech nových registrací, v Česku pak tento podíl činil v uplynulém roce pouhých 0,5 procenta. Premiantem je v tomto ohledu Norsko, kde loni 68,2 procenta nově registrovaných vozů alespoň částečně využívalo k pohonu elektřinu. Čistě bateriové elektromobily (BEV) zde tvořily 42,4 procenta nových registrací.

Norsko ovšem elektromobilitu masivně finančně podporuje – lidem významně přispívá na nákup nových vozů a investuje do potřebné infrastruktury. V Česku je tato podpora dílčí, od letoška si například majitelé elektromobilů, plug-in hybridů a vodíkových vozidel nemusejí kupovat dálniční známky. V běhu či plánu je také několik podpůrných programů na rozvoj elektromobility pro malé a střední podniky či samosprávy v celkovém objemu 150 milionů korun.

Elektrony na vzestupu. Prodeje elektromobilů v Evropě loni rostly
3 (60%) 6 hlasování
Diskuze