Zakladatel Amazing Places Petr Kotík: Ubytování je stále křehčí záležitostí. Bojím se, co přijde na podzim - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Zakladatel Amazing Places Petr Kotík: Ubytování je stále křehčí záležitostí. Bojím se, co přijde na podzim

,
Zakladatel Amazing Places Petr Kotík: Ubytování je stále křehčí záležitostí. Bojím se, co přijde na podzim
Zdroj: Amazing Places
  • Portál Amazing Places založil Petr Kotík s úmyslem shromáždit úžasná místa nabízející návštěvníkům jedinečný zážitek

  • Zájem o umístění do online katalogu ze strany ubytovacích zařízení neustále roste, letos tak společnost očekává příjmy ve výši 90 milionů korun. Další rok chtějí pokořit hranici 100 milionů

  • Po pandemii, která oblast ubytování zasáhla ve velkém, se Kotík obává také inflace. Krize se podle něj naplno projeví na podzim, kdy část lidí začne šetřit a od vidiny dovolené upustí

  • Oblast ubytování se podle zakladatele Amazing Places stává stále zranitelnější. Podepisuje se na ní ekonomická nálada společnosti

Myšlenka dát nejlepší místa dohromady přišla už dříve. Plně ale dozrála až poté, co zakladatel Amazing Places Petr Kotík strávil několik dní v naprosté tmě. Výsledkem byl webový katalog, který aktuálně shromažďuje na 400 úžasných míst nejen v Česku, ale i za jeho hranicemi. Ta kromě dechberoucí atmosféry slibují mnohdy i nevšední zážitek.

Roubenky, hotely, penziony, ale i tee-pee nebo například domy na vodě. Na typu ubytování až tolik nezáleží, mnohem důležitější je pro Kotíka a jeho tým originalita a fakt, že z daného místa čiší cosi výjimečného. „Hledáme věci, které mají přesah. Může to vypadat trochu obecně, ale nám zkrátka nejde jen o to dostat zaplaceno. Vyhledáváme zajímavé nápady, což je ostatně něco, co chtějí i lidé,“ komentuje zakladatel projektu s tím, že důležitým aspektem jsou rovněž nabízené služby. Velmi oblíbený je v posledních letech například glamping, tedy moderní, mnohdy až luxusní forma kempování zahrnující maringotky, iglú i posedy. To vše přizpůsobené bydlení.

Rozhoduje intuice

Zájem o zařazení jednotlivých projektů, typicky ubytovacích zařízení, do katalogu Amazing Places neustále roste. To koneckonců dokládá i skutečnost, že zatímco dříve probíhalo mapování úžasných míst takzvaně na punk, dnes do Amazing Places chodí většina tipů přímo od samotných majitelů. Každý takový návrh pak musí projít přísným schvalovacím procesem, jehož součástí je i osobní návštěva daného místa. Co přesně musí objekt splňovat, však Kotík říct nedokáže.

Cukrovarnický palác se změní na luxusní hotel. Letos zrekonstruovaná budova po více než dvaceti letech opět ožije

„Je to hodně intuitivní a myslím si, že se tím odlišujeme od ostatních,“ konstatuje a dodává, že nezáleží na tom, jakou velikost pokoje či televize dané ubytování nabízí, natož zda je jeho součástí například minibar a klimatizace. Daleko důležitější je pověstný genius loci – ať už se jedná o interiéry nebo okolí, do něhož je objekt zasazen. „Někdy stačí i místo bez elektřiny, ale od začátku víte, že nic kouzelnějšího jste nikdy neviděli,“ vysvětluje.

Počet úžasných míst je limitovaný, a tak namísto neustálého přidávání nových ubytovacích zařízení se některé z těch aktuálních po roce obměňují. V současné době se proto Kotík a jeho tým soustředí spíše na zvyšování kvality než kvantity, která v posledních letech rostla. V plánu je také další expanze do zahraničí. Momentálně nabízí portál Amazing Places úžasná místa ze Slovenska a Rakouska a zcela nově i z Jižního Tyrolska.

Sto milionů až příští rok

Bylo to právě rozšíření do dalších zemí, které mělo projektu pomoci pokořit hranici 50 milionů korun, a v roce 2022 tyto tržby dokonce zdvojnásobit. To se ale nakonec nepodařilo, společnost loni skončila těsně pod stanovenou částkou. Vliv měl kromě covidu také vývoj nového unikátního rezervačního systému přímo na stránkách Amazing Places, který jde o něco pomaleji, než Kotík plánoval. „Očekáváme, že letos skončíme na nějakých 80 až 90 milionech korun. Plán stamilionové hranice bude posunutý zhruba o rok,“ dodává.

Období koronaviru připodobňuje k aprílovému počasí. Nemělo totiž jen negativní dopad. Po plošných uzávěrách naopak následovaly vlny, během nichž chtěli lidé hlavně cestovat. A vzhledem k tomu, že trend cestování po Česku v posledních letech silně stoupá, vznikly za tuto dobu desítky až stovky nových ubytovacích zařízení, která se posléze stala součástí právě i Amazing Places. „Když loni skončil lockdown, lidé brali útokem úplně všechno. I samotná sezóna byla delší. A jelikož jsme s přímým prodejem přes rezervační systém začali od září, tak jsme tu vlnu zachytili,“ vzpomíná zakladatel. Uznává však, že se pozornost Čechů opět začíná přesouvat směrem k vidině dovolené u moře.

A skeptický je Kotík také kvůli inflaci a zvyšování cen. „Bojím se, že po létě, kdy ze sebe lidé budou chtít ještě setřást další rok polouzavření a užít si léto, přijde na podzim velká vlna šetření. Ta bude spojená s vysokou inflací, možná dokonce stagflací,“ myslí si. V následujícím roce se otevřeně obává i hospodářské deprese, vlivem které touha po ubytování a cestování výrazně klesne. A ačkoli to může znamenat, že za účelem šetření budou lidé více vyhledávat rekreaci v tuzemsku, část z nich bude podle něj řešit také to, bez kterých věcí se neobjede, a co naopak odpustit může – přičemž je zřejmé, že dovolená bude na tomto seznamu hodně vysoko.

Hodinové fronty i hromadné rušení letů. Cestovní ruch zažívá postcovidový comeback, Česko je na návrat turistů připravené

Problém by dle Kotíka mohl být také v tom, že kvalitnější ubytování, jež na portálu Amazing Places shromažďují, stojí logicky také více peněz. „I tak doufám, že majitelé nepůjdou kvůli případné krizi pod nákladové ceny, protože se jim to rozhodně z dlouhodobého pohledu nevyplatí. Ale bolet je to každopádně bude,“ míní. Uznává rovněž, že si něco podobného ve spojení s ubytováním ještě před dvaceti lety nedokázal ani představit.

Za ,deště‘ už lidé nejezdí

Od nového tisíciletí se hospitality vlivem mnoha faktorů stávají stále zranitelnějšími, tvrdí Kotlík: „Po 11. září 2001, povodních v následujících letech, SARSu, ekonomické krizi v roce 2008, covidu, inflaci a válce na Ukrajině je ubytování najednou strašně křehkou záležitostí, která odráží ekonomickou náladu společnosti. Už to není tak, že by lidé jezdili, ať prší, je mráz, nebo sluníčko.“

Podobné je to samozřejmě i v gastronomii. Té ale v mnohém pomohl rozmach donášky jídla. Lidé tak měli možnost svůj oblíbený podnik alespoň nějakým způsobem podporovat, zatímco jet do penzionu, hotelu nebo glampingu bylo během lockdownu nemyslitelné. Na druhou stranu je podle Kotíka nutné vnímat i světlou stránku současné situace. Ukázala totiž ohromnou míru solidarity napříč celou společností, a to včetně provozovatelů ubytovacích zařízení, kteří při poslední krizi poskytli ubytování ženám a dětem prchajícím z válkou zasažené Ukrajiny. Ve velkém také pomáhali během covidové pandemie.

Bojím se, že pesimisté mají pravdu, říká Bill Gates. Očekává zpomalení světové ekonomiky

Společnost Amazing Places je momentálně na začátku své letní kampaně a v blízké budoucnosti hodlá zacílit i na zahraniční zákazníky. Její zakladatel doufá, že mu následující ekonomický vývoj nebude příliš velkou komplikací. „Budeme se trochu modlit za ten podzim, jestli přijde krize, což asi přijde, tak aby to byla jen desetina oproti tomu, co bylo v předchozích letech. Ale myslím si, že nás boj s ekonomickými vlivy nemine,“ uzavírá Kotík.