McDonald’s nahrazuje plastové příbory dřevěnými. Jen v Česku tím ušetří desítky tun plastů za rok - Euro.cz

Přihlášení

McDonald’s nahrazuje plastové příbory dřevěnými. Jen v Česku tím ušetří desítky tun plastů za rok

,
McDonald’s nahrazuje plastové příbory dřevěnými. Jen v Česku tím ušetří desítky tun plastů za rok
Zdroj: McDonald’s

Na McFlurry bez plastového víčka si zákazníci franšízy McDonald’ už zvykli, stejně jako na ekologicky šetrná, ale rychle mokvající papírová brčka. Teď fastfoodový řetězec přichází s další změnou. Plastové příbory hodlá vyměnit za dřevěnou variantu. Společnost očekává, že tímto krokem ročně ušetří 38 tun plastu.

Ekologicky šetrné dřevěné příbory, které fastfoodový řetězec v rámci boje s nadbytečným plastovým odpadem právě teď zavádí na většině svých českých a slovenských poboček, budou moci zákazníci třídit jako jakýkoli jiný biologický odpad. „Buď je mohou odnést spolu s dalším biologicky rozložitelným odpadem do komunálních nádob na bioodpad, nebo je mohou použít na domácí kompost. V kompostárně se příbory rozloží během několika týdnů,“ řekla serveru Euro.cz Jitka Pajurková, ředitelka PR & komunikace pro český a slovenský McDonald’s.

Kompostovatelné vidličky a nože, které půjde rovněž zpracovat na bioplyn, se budou nově servírovat k salátům, míchaným vejcím či burgerům bez bulky. Tímto krokem se chce společnost přiblížit splnění svého globálníhou závazku, že bude do roku 2025 vyrábět všechny obalové materiály z obnovitelných, recyklovatelných či certifikovaných zdrojů.

Novou variaci příborů testoval McDonald’s od prosince minulého roku ve vybraných pobočkách, v tuto chvíli by ji měli mít zákazníci k dispozici na drtivé většině českých a slovenských provozoven. Tam, kde prozatím chybí, jsou zatím stále k dostání staré plastové vidličky a nože.

Odpad vysoký jako Žižkovská věž

Od nových příborů z březového dřeva leštěného karnaubským voskem si české zastoupení McDonald’s slibuje snížení počtu vyprodukovaného plastového odpadu o 38 tun ročně. „V přirovnání ke slisovaným balíkům plastových lahví to odpovídá bezmála výšce Žižkovské věže v Praze,“ přibližuje Pajurková.

Již v minulosti firma odstranila kelímky u ovocných džusů a mléčných shaků, zrušila se rovněž i plastová víčka u zmrzliny McFlurry. Nejintenzivnějších ohlasů se však dočkalo nahrazení plastových brček papírovými.

„Jejich zavedení sice způsobilo trochu rozruchu, díky tomuto kroku se ale podařilo zredukovat plastový odpad o 15,1 tuny za rok. Nahrazení plastových kelímků u ovocných džusů a mléčných shaků papírovými a odstranění plastového víčka z McFlurry pomůže snížit zbytečné používání plastů o dalších 54,3 tuny,“ říká Pajurková.

Ekologicky šetrnému hospodaření s odpady se řetězec věnuje již řadu let. „Veškeré obaly od zákazníků u nás společnost třídí od roku 2000, obaly od dodavatelů či použitý olej z fritéz se třídí už od roku 1992. Použitý olej z fritéz je zužitkován ze 100 %. Veškerý biologicky rozložitelný odpad je také zpracováván v kompostárnách nebo bioplynových stanicích,“ uvádí ředitelka PR a komunikace, která rovněž dodává, že za rok 2019 bylo k výrobě energie použito anebo materiálně zrecyklováno 88 % odpadu.

V plastovém odpadu vidí Pajurková obrovský problém pro planetu. Celosvětovým cílem řetězce je stát se v tomto ohledu lídrem mezi restauračními společnostmi. „Česká republika je velmi často trhem, kde se k přírodě šetrné varianty testují a zavádějí mezi prvními. Zavedení dřevěných příborů je toho jen dalším důkazem,“ uzavírá tisková mluvčí.