McDonald’s nahrazuje plastové příbory dřevěnými. Jen v Česku tím ušetří desítky tun plastů za rok

Na McFlurry bez plastového víčka si zákazníci franšízy McDonald’ už zvykli, stejně jako na ekologicky šetrná, ale rychle mokvající papírová brčka. Teď fastfoodový řetězec přichází s další změnou. Plastové příbory hodlá vyměnit za dřevěnou variantu. Společnost očekává, že tímto krokem ročně ušetří 38 tun plastu.
Ekologicky šetrné dřevěné příbory, které fastfoodový řetězec v rámci boje s nadbytečným plastovým odpadem právě teď zavádí na většině svých českých a slovenských poboček, budou moci zákazníci třídit jako jakýkoli jiný biologický odpad. „Buď je mohou odnést spolu s dalším biologicky rozložitelným odpadem do komunálních nádob na bioodpad, nebo je mohou použít na domácí kompost. V kompostárně se příbory rozloží během několika týdnů,“ řekla serveru Euro.cz Jitka Pajurková, ředitelka PR & komunikace pro český a slovenský McDonald’s.
Kompostovatelné vidličky a nože, které půjde rovněž zpracovat na bioplyn, se budou nově servírovat k salátům, míchaným vejcím či burgerům bez bulky. Tímto krokem se chce společnost přiblížit splnění svého globálníhou závazku, že bude do roku 2025 vyrábět všechny obalové materiály z obnovitelných, recyklovatelných či certifikovaných zdrojů.
Novou variaci příborů testoval McDonald’s od prosince minulého roku ve vybraných pobočkách, v tuto chvíli by ji měli mít zákazníci k dispozici na drtivé většině českých a slovenských provozoven. Tam, kde prozatím chybí, jsou zatím stále k dostání staré plastové vidličky a nože.
Odpad vysoký jako Žižkovská věž
Od nových příborů z březového dřeva leštěného karnaubským voskem si české zastoupení McDonald’s slibuje snížení počtu vyprodukovaného plastového odpadu o 38 tun ročně. „V přirovnání ke slisovaným balíkům plastových lahví to odpovídá bezmála výšce Žižkovské věže v Praze,“ přibližuje Pajurková.
Již v minulosti firma odstranila kelímky u ovocných džusů a mléčných shaků, zrušila se rovněž i plastová víčka u zmrzliny McFlurry. Nejintenzivnějších ohlasů se však dočkalo nahrazení plastových brček papírovými.
„Jejich zavedení sice způsobilo trochu rozruchu, díky tomuto kroku se ale podařilo zredukovat plastový odpad o 15,1 tuny za rok. Nahrazení plastových kelímků u ovocných džusů a mléčných shaků papírovými a odstranění plastového víčka z McFlurry pomůže snížit zbytečné používání plastů o dalších 54,3 tuny,“ říká Pajurková.
Ekologicky šetrnému hospodaření s odpady se řetězec věnuje již řadu let. „Veškeré obaly od zákazníků u nás společnost třídí od roku 2000, obaly od dodavatelů či použitý olej z fritéz se třídí už od roku 1992. Použitý olej z fritéz je zužitkován ze 100 %. Veškerý biologicky rozložitelný odpad je také zpracováván v kompostárnách nebo bioplynových stanicích,“ uvádí ředitelka PR a komunikace, která rovněž dodává, že za rok 2019 bylo k výrobě energie použito anebo materiálně zrecyklováno 88 % odpadu.
V plastovém odpadu vidí Pajurková obrovský problém pro planetu. Celosvětovým cílem řetězce je stát se v tomto ohledu lídrem mezi restauračními společnostmi. „Česká republika je velmi často trhem, kde se k přírodě šetrné varianty testují a zavádějí mezi prvními. Zavedení dřevěných příborů je toho jen dalším důkazem,“ uzavírá tisková mluvčí.