Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: CC0 via Pixabay

Digitální transformace v Česku nabírá na obrátkách

21. listopadu, 15:36 - Jakub Procházka
 Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: CC0 via Pixabay
21. listopadu, 15:36

Polovina firem chce v příštích letech zvýšit investice do digitalizace a umělé inteligence.

Pojem Průmysl 4.0 ze slovníků reklamních textařů vyčpěl dříve, než čtvrtá průmyslová revoluce skutečně začala. Místo toho se v Česku vžil pojem digitální transformace (digitalizace). A ta zajímá podnikatele stále více. Polovina tuzemských podniků chce v příštích pěti letech do této oblasti investovat víc peněz. Ukázal to průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR (SPČR) mapující, jak jsou podniky na digitální transformaci připravené.

Konec přešlapování?

Přístup českých firem ke čtvrté průmyslové revoluci byl dlouho opatrný. Největší procento podniků zatím vyčleňuje na zavádění prvků digitalizace maximálně pět procent investic, nicméně do budoucna chystají výrazné navýšení. Firmy navíc na čtvrtou průmyslovou revoluci začínají připravovat své zaměstnance.

Aktivnější jsou v tomto ohledu velké společnosti s více než 250 zaměstnanci. Více než třetina ze 105 podniků, které se zúčastnily průzkumu SP ČR, už dnes s Průmyslem 4.0 pracuje ve svých firemních strategiích. Mezi velkými společnostmi je to dokonce polovina.

Dalších 38 procent podniků sice pojem digitalizace oficiálně nepoužívá, ale připouští, že jejich projekty do zmiňovaného konceptu zapadají. To je případ především malých (50 procent) a středních firem (38 procent).

Jen 12 procent podniků do digitální transformace neinvestuje vůbec. Jednou z hlavních motivací je vidina úspěchu v nových podmínkách, a především ve vztahu ke konkurenci. Získat náskok před konkurenty chce 53 procent firem. Udržet krok s rivaly a zachovat si současnou pozici na trhu si přejí zástupci 28 procent oslovených firem.

„Pokud jde o investice do digitální transformace, záleží na mnoha faktorech vnitřního i vnějšího charakteru každého podniku. Podstatné však je, že investice do této oblasti mají každoročně jednoznačný růst. Například studie The Year of Digital Decision předpovídá, že výdaje spojené s touto problematikou plánuje 83 % společností, přičemž další meziroční růst je očekáván na úrovni 15-20 %. Celosvětově se pak odhad do digitální transformace pro rok 2019 pohybuje v rozmezí 1,2 až 1,7 bilionu dolarů, podle studie IDC Worldwide Semiannual Digital Transformation Spending Guide. Nejvyšší podíl investic tohoto charakteru mají samozřejmě podniky průmyslového charakteru, dopravy a zdravotnictví,“ myslí si Lukáš Ontl, vedoucí oddělení inovace a rozvoje produktů ve společnosti Asseco Solutions.

Známe další výhody

Podnikatelé v Česku si jsou vědomi výhod, které jim digitalizace, komunikace mezi systémy a zařízeními a tok dat firmou v reálném čase přináší. Na druhé straně zatím necítí téměř žádný tlak ze strany zákazníků ani mateřských společností.

„Dvě třetiny respondentů uvedly, že se do investic do prvků Průmyslu 4.0 pustili, protože je to pro jejich budoucnost důležité. Poměrně překvapivé je, že jen 8,6 procenta firem pociťuje vnější tlak na zavád