Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Elektromobil
Elektromobil
Autor: Ludovic Hirlimann via Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Další stupeň závislosti. Evropa promarnila šanci stát se globálním lídrem ve výrobě baterií

David Tramba 20. května 2018, 18:01  -  David Tramba
Elektromobil
Elektromobil
Autor: Ludovic Hirlimann via Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)
20. května 2018, 18:01

Západní Evropa nejspíš promarnila další příležitost. V 80. letech minulého století promeškala rozmach počítačů a o deset let později nástup internetu. V minulém desetiletí přišla o trh se solárními panely, který ovládli nejprve japonští a později čínští producenti. Nyní se takový scénář opakuje v případě lithium-iontových baterií pro elektromobily.

Volkswagen v březnu podepsal s asijskými výrobci smlouvy v odhadované výši 20 miliard eur. Dvorními dodavateli baterií pro největší evropskou automobilku se stanou korejské společnosti LG Chem a Samsung spolu s čínským podnikem CATL. Žádný evropský výrobce podobnou zakázku nedostal.

Zpráva o dohodě mezi automobilkou Volkswagen a východoasijskými výrobci baterií prošla mediálním světem bez větší pozornosti. Právě tato dohoda však podle zdrojů týdeníku Euro přispěje k oslabení pozice evropského průmyslu a dalšímu nárůstu technologické a dovozní závislosti na dodávkách z Asie.

Čína s Koreou berou vše

Problém je v tom, že podobně jako VW postupují i další velké evropské automobilky. Koncern Daimler uzavřel počátkem května smlouvu o odběru bateriových článků od čínské společnosti CATL, se kterou má smlouvu i konkurenční automobilka BMW. Francouzský koncern PSA se před rokem dohodl s LG Chem a CATL, s LG Chem má smlouvu také Renault.

Problém číslo dvě: Číňané vyrábějí baterie na svém území, bude se tedy jednat výhradně o dovoz. Zmíněný podnik CATL (zkratka z Contemporary Amperex Technology Ltd.) se díky přílivu zakázek z Evropy pravděpodobně stane největším výrobcem lithium-iontových baterií na světě. Již dnes má k dispozici výrobní kapacitu 17,5 gigawatthodiny úložné kapacity za rok, v roce 2020 to má být již 50 gigawatthodin.


Tajemné baterie HE3DA. Obří investici za 30 miliard doprovázejí nejasnosti


Vstřícnější přístup zvolili korejští výrobci baterií, kteří zakládají montážní závody na evropském kontinentu. Přitahují je hlavně země visegrádské čtyřky. Polsko si zvolil korejský koncern LG Chem, který má v nejbližších týdnech spustit výrobu ve Wroclawi. Investuje zde 355 milionů dolarů a v první fázi bude produkovat baterie pro 100 tisíc elektromobilů ročně.

Poměrně úspěšné je při lákání investorů Maďarsko. Ve druhé polovině tohoto roku chce spustit produkci Samsung SDI v závodě vzdáleném 25 kilometrů od Budapešti, výrobní kapacita je 50 tisíc baterií za rok. Další jihokorejský koncern SK Innovation oznámil investici v Maďarsku koncem loňského roku, přičemž výší investice (téměř 800 milionů dolarů) dvojnásobně překoná konkurenční projekty Samsungu i LG Chemu.

Z pohledu Česka se jedná o určité zklamání, šéfové podniku SK Innovation původně zvažovali také výstavbu závodu u nás. Velké ambice má domácí firma Magna Energy Storage, která chce rozjet ve velkém výrobu baterií HE3DA s využitím nanotechnologií. Jenže ty mají být vhodné spíše k ukládání přebytku energie z obnovitelných zdrojů než k pohonu elektromobilů a jejich úspěch na trhu zůstává značně nejistý.

Inspirace Airbusem

Rizika spojená s rostoucí závislostí na asijských technologiích si uvědomují už i někteří prozíravější politici. Viceprezident Evropské komise Maroš Šefčovič loni v říjnu inicioval vznik bateriové aliance, do které přizval německé koncerny BASF a Siemens, automobilky Renault a Daimler i další zájemce.

Cílem této iniciativy je zkopírovat úspěch konsorcia Airbus, které narušilo americkou dominanci ve výrobě velkých dopravních letadel.

Jisté předpoklady k tomu evropské firmy mají. Například chemička BASF je lídrem vývoje a výroby bateriových katod. Podle oznámení z poloviny loňského roku chce investovat 450 milionů eur do posílení výrobních kapacit v Evropě. Ambice narušit asijský bateriový monopol má švédský startup Northvolt, za kterým stojí bývalý nákupní manažer Muskovy Tesly Peter Carlsson, i německý TerraE Holding.

Hraje se tu o velké peníze. Globální trh s bateriemi má podle Šefčoviče v roce 2025 dosáhnout 250 miliard eur. Podíl Evropy na celkové spotřebě má být zhruba třetinový. Špatný, ale pravděpodobný scénář vypadá tak, že evropské země nahradí závislost na ruské a blízkovýchodní ropě dovozem baterií z Číny a Koreje. A že pro lithium, které se možná začne v Česku těžit, bude odbyt až na druhé straně světa.

Dále čtěte:

Bateriový boom: v Evropě vyroste 10 velkovýroben. Česko má jen nejistý projekt HE3DA

Co jsou zač? Po stopách australských zlatokopů v Česku

Jen pro vyvolené: na stabilizaci sítě vydělají majitelé uhelných elektráren



Čtěte také

 Americký prezident Donald Trump

Trump zrušil cestu do Dánska, protože mu země nechce prodat Grónsko

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že odloží schůzku s dánskou premiérkou,…

před 1 hodinou

Mojmír Hampl

Bývalý viceguvernér ČNB Hampl povede v KPMG poradenství pro finanční instituce

Českou kancelář poradenské firmy KPMG posílí od září ekonom Mojmír Hampl, který byl v…

před 1 hodinou

Praha Zelená střecha budovy, ilustrační foto

Stozelená Praha. Metropole chce zanést povinné zelené střechy do stavebních předpisů

Opatření, reagující na přehřívající se město a klimatické změny, plánuje vedení metropole…

před 2 hodinami

Ilustrační foto

Ceny emisních povolenek rostou, analytici jsou s fungováním systému spokojeni

Vyšší cena emisních povolenek zvyšuje náklady tuzemských energetických a průmyslových…

před 2 hodinami

Události Předjíždění, ilustrační foto

Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?

Pozor na předjíždění v křižovatce, u přechodu nebo na přejezdu. Za nedovolené předjíždění…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Komentář: Pokud v Itálii nastane varianta rozpočtového provizoria, automaticky se zvýší DPH
Jak se zbavit hrabošů? Jaké jsou alternativy k jedům?
Co spadá do povinné výbavy koloběžky? A můžete s ní na chodník?
Pohne podzim s cenami plynu a elektřiny? Ptali jsme se analytiků
Komu se příští rok zvýší dávky? A kdo ostrouhá?
Auta
Mercedes EQV je velkoprostorové prémiové MPV, na které vám…
Nové Audi RS 6 Avant bylo odhaleno. Výkonem ani dynamikou na třídu E nestačí, i když má 600 koní
Polaris představuje modely pro rok 2020
Hyundai chystá ještě ostřejší i30 N, která vznikne pouze v počtu 600 kusů. Dočkáme se nového rekordu na Ringu?
Porsche Taycan ukázalo, že i ty vůbec nejlepší elektromobily pořád mohou autům z 80. let leda tak závidět
Hry pro příležitostné hráče