Další problém pro Evropu a výrobu baterií: grafit, který dováží z Číny - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Další problém pro Evropu a výrobu baterií: grafit, který dováží z Číny

,
Další problém pro Evropu a výrobu baterií: grafit, který dováží z Číny
Zdroj: Profimedia.cz

Představitelé Evropské unie dlouhodobě hovoří o nezávislosti v případě výroby akumulátorů, které se stále více používají v dopravě i energetice. Kromě zatím nedostatečných kapacit výroby baterií i těžby lithia se jedná také o produkci grafitu. Většina pochází z Číny. Jednou z variant je výroba syntetického materiálu.

Evropská komise již delší dobu hovoří o masivním plánu výroby akumulátorů, aby nebyla závislá na dovozu asijských výrobců, zejména z Číny. Už v roce 2018 tehdejší místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič hovořil o výstavbě dvou desítek gigatováren po vzoru společnosti Tesla podnikatele Elona Muska na území EU.

Jedním z „úzkých hrdel“ výroby je ale také produkce grafitu, jež se používá v lithium-iontových bateriích. Jeho potřeba v akumulátorech je zhruba dvojnásobná ve srovnání s uhličitanem lithným. V jednom automobilu Tesla to je okolo 70 kilogramů, řekl agentuře AFP šéf firmy Carbone Savoie Sebastian Gauthier. Firma se zaměřuje na výrobu syntetického grafitu.

Společnost tvrdí, že může vyrábět syntetický grafit levněji, než který se dováží z Číny, ale je potřeba do této technologie investovat. Očekává podporu Bruselu i ostatních členských zemí. „Nemůžeme to zvládnout sami, potřebujeme pomoc ostatních zemí,“ vyzval Bruno Gastinne předseda představenstva Carbone Savoie.


Zakladatel FlixBusu po pilotním projektu: Jen sliby, elektrobusy jsou v Německu utopií

Spoluzakladatel Flixbusu André Schwämmlein

Šéf vývoje Régis Paulus varoval, že investice v řádu desítek milionů eur jsou potřeba co nejrychleji, protože už nyní Evropě ve vývoji syntetického grafitu obrazně řečeno ujíždí vlak. „Abychom dohonili Číňany, potřebujeme masivně investovat,“ zdůraznil.

Kromě této francouzské společnosti se na výrobu syntetických uhlíkových materiálů zaměřuje i německá SGL Carbon.

Evropská unie loni v listopadu přislíbila na podporu vlastní výroby baterií 3,2 miliardy eur (81 miliard korun). Úředníci a politici doufají, že dalších pět miliard eur dodají soukromé subjekty.

V současnosti se vyváží z Číny asi 70 procent vytěženého grafitu na světě.

Dále čtěte:

Havlíček: ČEZ zvažuje v severních Čechách postavení továrny na lithiové baterie pro auta

Cena lithia loni propadla o třetinu. Čínský těžař má problémy, nezvládá platit dluhy

Manažer v šoku: k hybridnímu BMW za 1,8 milionu si musel dokoupit kabel. Stejně jezdí na benzín

Americký sen demokratického senátora: Dotujme elektromobily 462 miliardami dolarů