Co nahradí Facebook jako zdroj zpráv a informací?

18. ledna, 19:21 - Libor Akrman, Peak.cz
18. ledna, 19:21

Největší sociální síť světa prý čeká revoluce. Uživatelům Facebooku se budou více zobrazovat příspěvky z profilů jejich rodinných příslušníků a přátel a méně posty stránek, tedy firem či médií. Co to bude znamenat?

Stalo se to, čeho se mnozí obávali. Mark Zuckerberg oznámil dvěma miliardám „svých oveček“, že Facebook změní tvář. Zjednodušeně řečeno reklamy a články médií budou muset ustoupit uživatelským příspěvkům.

Uživatelé největší sociální sítě světa mají mít na svých domovských stránkách více příspěvků od přátel a známých a méně od médií a firem.

Zuckerberg to zdůvodnil stížnostmi uživatelů, kterým vadí, že platforma ztrácí svůj původní smysl v propojování lidí, když upřednostňuje reklamní či informační sdělení.


GRAF: Propad akcií Facebooku po oznámení změny strategie

Zuckerbergovo oznámení o „návratu ke kořenům“ přišlo šéfa Facebooku i akcionáře docela draho. Bezprostředně po oznámení se hodnota akcií propadla o 4,5 procenta, což znamenalo pokles tržní valuace o 3,3 miliardy dolarů.

Zdroj: TradingView.com


„Příspěvky firem či médií vytěsňují osobní zprávy, které lidi více propojují a dělají je šťastnějšími. Naším původním cílem bylo zprostředkovávat zajímavý obsah. Ten ale lidé často jen pasivně sledují. Nově se proto zaměříme na to, aby mezi sebou mohli vést více smysluplných interakcí, a byli tak na Facebooku aktivnější,“ napsal na svůj facebookový profil v emotivně laděném příspěvku šéf a zakladatel sociální sítě.

A jak podotýká server Quartz.com, tento zásah se více než firem dotkne vydavatelů. Těch zde přitom v současnosti inzeruje kolem čtyř milionů.

De facto se totiž omezení dotkne neplaceného obsahu (to, co tam šíří vydavatelé, pozn. red.), placená sdělení budou mít i nadále na hlavní stránce sítě své místo. Kdo si zaplatí, ten zůstane.

Zprávy médií každopádně z Facebooku nezmizí, pro uživatele ale bude obtížnější se k nim dostat. Bude to mít nějaké důsledky?

Sociální zprávy končí

Server Quartz.com se odvolává na loňskou studii Reuters institutu pro studium žurnalistiky na univerzitě v Oxfordu, podle které je v USA internet primárním zdrojem informací a až na druhém místě je televize. Na základě průzkumu se zjistilo, že čtyři z pěti respondentů mají internet jako hlavní zdroj informací a zpráv.

A obdobné výsledky potvrzuje i loňský průzkum výzkumného centra Pew Research Center, v němž z 5 000 dotázaných 45 procent odpovědělo, že občas nebo často čtou zprávy na sociálních sítích. Jako hlavní kanály uváděli Facebook, Twitter a YouTube.


GRAF: Podíl Američanů, kteří používají sociální sítě a další platformy jako zdroj zpráv

Průzkum proběhl v půli roku 2017, podíl je v procentech.

Zdroj: Theatlas.com, Pew Research Center


Podle odborníků je pravděpodobné, že po úpravách na Facebooku se uživatelé přikloní k druhým dvěma jmenovaným sítím. Nikoho asi nepřekvapí, že stejně jako akcie Facebooku poklesly, tak naopak akcie Twitteru a Googlu šly nahoru, podotýká Quartz.

Studie Reuters institutu se také podívala na chování uživatelů v dalších zemích včetně Česka.


GRAF: Jaký podíl zpráv odebírají lidé ve vybraných zemích ze sociálních sítí?

Graf ukazuje celkový podíl zpráv odebíraný ze sociálních sítí a platforem a podíl nejpoužívanějších platforem, v procentech.

Zdroj: Reuters Institut Digital News Report 2017


Čím dál větší role komunikátorů

Data obou studií i výše uvedené grafy pak potvrzují, že čím dál větší roli budou hrát komunikační aplikace, jako je třeba WhatsApp nebo Messenger. Obliba tohoto typu aplikací jako zdrojů zpráv narůstá hlavně v oblastech Asie a Latinské Ameriky, vyplývá ze studie Reuters institutu.

Proč? Důvodů je několik. Komunikační platformy jsou uzavřené, umožňují volné šíření informací a jsou zašifrované. Tyto aplikace jsou navíc levnější než sociální sítě.

Například zmíněný Facebook, respektive jeho komunikátor WhatsApp je často napojen na telefonní kontakty.

Tím, že se Facebook stahuje z mediálního byznysu, dává šanci svým konkurentům z řad agregátorů zpráv. Narůstající popularitu si podle studie získávají Apple News nebo Google News. V českém prostředí pak svůj lví podíl jako agregátor zpráv ukusuje server Seznam.cz.


GRAF: Jak lidé využívají agregátory zpráv ve světě

Jde o data z roku 2017, podíly jsou v procentech.

Zdroj: Reuters Institut Digital News Report 2017


Slovenské varování

Zda ale změna Facebooku uškodí klasickým médiím a vydavatelům, se teprve ukáže. Zisky klasických mediálních domů klesají po celém světě a ty tak hledají nové cesty ke čtenářům.

Média proto logicky více sázejí na internet a propojení se sociálními sítěmi. Víceméně bezplatné šíření obsahu na Facebooku či jiných sítích jim umožnilo dostat se ke čtenářům, k nimž by se velmi často jinak nedostala.

Příklad od našich sousedů ale ukazuje, že horší časy mediálních domů přijdou. Na Slovensku (jako jedné z testovacích zemí, pozn. red.) již běží pilotní provoz Facebooku, kdy se příspěvky médií a firem odstěhovaly z hlavní stránky uživatele do záložky s názvem Průzkumník příspěvků. A například podle Denníku N klesla slovenským zpravodajským portálům čtenost o desítky procent.

Někteří odborníci na sociální sítě však hodnotí krok Zuckerberga kladně, a dává jim smysl. Pokud totiž budou uživatelé sítě více sdílet svůj osobní obsah, bude moci Facebook v budoucnu ještě lépe než nyní zacílit reklamu a tím se stane ještě výdělečnější. Už nyní přitom příjmy z reklamy generují 98 procent veškerých jeho tržeb.

Článek vyšel na webu Peak.cz


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak na přepis auta na nového majitele?
Měníme peníze na dovolenou II: 7 triků směnáren
Vybíráme cestovní pojištění. Na co si dát pozor?
Syndrom nemocných domů (15)
Měníme peníze na dovolenou I: Jak ušetřit při výběru z bankomatu?
Auta
Kdy zbankrotuje Tesla?
Na západ, soudruhu! Svezli jsme se legendárním autobusem Š11 v dálkovém provedení
Kia Sportage dostala mild-hybridní diesel a decentní facelift
Kolik dnes stojí tyto luxusní ojetiny? Některé sotva desetinu původní ceny
Hyundai i30N Performance vs. Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Peugeot 308 GTi: Na první dobrou
Technologie
HTC U12+ nemá výřez, jack ani tlačítka a je nejlepším smartphonem bez AMOLEDu
Twitter Lite nejen ve Windows 10 přidává noční režim pro noční ptáky
Další hra z českého prostředí. Someday You’ll Return vypadá skvěle (video)
Opera 54 beta tlačí zprávy do Rychlého přístupu. Příště se dočkáme přepracovaného nastavení
Zuckerberg se v europarlamentu omlouval. Facebook dělal chyby
Hry pro příležitostné hráče