Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak náročné je MBA studium? Zjistili jsme za vás!

Jak náročné je MBA studium? Zvládnu ho při svém vyčerpávajícím zaměstnání či podnikání? A…

Kdy má MBA smysl?

Titul MBA (Master of Business Administration) není v zahraničí ani v České republice…

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

 Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg
Autor:

Co nahradí Facebook jako zdroj zpráv a informací?

18. ledna 2018, 19:21 - Libor Akrman, Peak.cz
 Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg
Autor:
18. ledna 2018, 19:21

Největší sociální síť světa prý čeká revoluce. Uživatelům Facebooku se budou více zobrazovat příspěvky z profilů jejich rodinných příslušníků a přátel a méně posty stránek, tedy firem či médií. Co to bude znamenat?

Stalo se to, čeho se mnozí obávali. Mark Zuckerberg oznámil dvěma miliardám „svých oveček“, že Facebook změní tvář. Zjednodušeně řečeno reklamy a články médií budou muset ustoupit uživatelským příspěvkům.

Uživatelé největší sociální sítě světa mají mít na svých domovských stránkách více příspěvků od přátel a známých a méně od médií a firem.

Zuckerberg to zdůvodnil stížnostmi uživatelů, kterým vadí, že platforma ztrácí svůj původní smysl v propojování lidí, když upřednostňuje reklamní či informační sdělení.


GRAF: Propad akcií Facebooku po oznámení změny strategie

Zuckerbergovo oznámení o „návratu ke kořenům“ přišlo šéfa Facebooku i akcionáře docela draho. Bezprostředně po oznámení se hodnota akcií propadla o 4,5 procenta, což znamenalo pokles tržní valuace o 3,3 miliardy dolarů.

Propad akcií Facebooku po oznámení změny strategie ( Zdroj: TradingView.com, Autor: TradingView.com )
Zdroj: TradingView.com


„Příspěvky firem či médií vytěsňují osobní zprávy, které lidi více propojují a dělají je šťastnějšími. Naším původním cílem bylo zprostředkovávat zajímavý obsah. Ten ale lidé často jen pasivně sledují. Nově se proto zaměříme na to, aby mezi sebou mohli vést více smysluplných interakcí, a byli tak na Facebooku aktivnější,“ napsal na svůj facebookový profil v emotivně laděném příspěvku šéf a zakladatel sociální sítě.

A jak podotýká server Quartz.com, tento zásah se více než firem dotkne vydavatelů. Těch zde přitom v současnosti inzeruje kolem čtyř milionů.

De facto se totiž omezení dotkne neplaceného obsahu (to, co tam šíří vydavatelé, pozn. red.), placená sdělení budou mít i nadále na hlavní stránce sítě své místo. Kdo si zaplatí, ten zůstane.

Zprávy médií každopádně z Facebooku nezmizí, pro uživatele ale bude obtížnější se k nim dostat. Bude to mít nějaké důsledky?

Sociální zprávy končí

Server Quartz.com se odvolává na loňskou studii Reuters institutu pro studium žurnalistiky na univerzitě v Oxfordu, podle které je v USA internet primárním zdrojem informací a až na druhém místě je televize. Na základě průzkumu se zjistilo, že čtyři z pěti respondentů mají internet jako hlavní zdroj informací a zpráv.

A obdobné výsledky potvrzuje i loňský průzkum výzkumného centra Pew Research Center, v němž z 5 000 dotázaných 45 procent odpovědělo, že občas nebo často čtou zprávy na sociálních sítích. Jako hlavní kanály uváděli Facebook, Twitter a YouTube.


GRAF: Podíl Američanů, kteří používají sociální sítě a další platformy jako zdroj zpráv

Průzkum proběhl v půli roku 2017, podíl je v procentech.

Podíl Američanů, kteří používají sociální sítě a další platformy jako zdroj zpráv ( Zdroj: Theatlas.com, Pew Research Center, Autor: Peak.cz )
Zdroj: Theatlas.com, Pew Research Center


Podle odborníků je pravděpodobné, že po úpravách na Facebooku se uživatelé přikloní k druhým dvěma jmenovaným sítím. Nikoho asi nepřekvapí, že stejně jako akcie Facebooku poklesly, tak naopak akcie Twitteru a Googlu šly nahoru, podotýká Quartz.

Studie Reuters institutu se také podívala na chování uživatelů v dalších zemích včetně Česka.


GRAF: Jaký podíl zpráv odebírají lidé ve vybraných zemích ze sociálních sítí?

Graf ukazuje celkový podíl zpráv odebíraný ze sociálních sítí a platforem a podíl nejpoužívanějších platforem, v procentech.

Jaký podíl zpráv odebírají lidé ve vybraných zemích ze sociálních sítí? ( Zdroj: Zdroj: Reuters Institut Digital News Report 2017, Autor: Peak.cz )
Zdroj: Reuters Institut Digital News Report 2017


Čím dál větší role komunikátorů

Data obou studií i výše uvedené grafy pak potvrzují, že čím dál větší roli budou hrát komunikační aplikace, jako je třeba WhatsApp nebo Messenger. Obliba tohoto typu aplikací jako zdrojů zpráv narůstá hlavně v oblastech Asie a Latinské Ameriky, vyplývá ze studie Reuters institutu.

Proč? Důvodů je několik. Komunikační platformy jsou uzavřené, umožňují volné šíření informací a jsou zašifrované. Tyto aplikace jsou navíc levnější než sociální sítě.

Například zmíněný Facebook, respektive jeho komunikátor WhatsApp je často napojen na telefonní kontakty.

Tím, že se Facebook stahuje z mediálního byznysu, dává šanci svým konkurentům z řad agregátorů zpráv. Narůstající popularitu si podle studie získávají Apple News nebo Google News. V českém prostředí pak svůj lví podíl jako agregátor zpráv ukusuje server Seznam.cz.


GRAF: Jak lidé využívají agregátory zpráv ve světě

Jde o data z roku 2017, podíly jsou v procentech.

Jak lidé využívají agregátory zpráv ve světě ( Zdroj: Zdroj: Reuters Institut Digital News Report, Autor: Atlas )
Zdroj: Reuters Institut Digital News Report 2017


Slovenské varování

Zda ale změna Facebooku uškodí klasickým médiím a vydavatelům, se teprve ukáže. Zisky klasických mediálních domů klesají po celém světě a ty tak hledají nové cesty ke čtenářům.

Média proto logicky více sázejí na internet a propojení se sociálními sítěmi. Víceméně bezplatné šíření obsahu na Facebooku či jiných sítích jim umožnilo dostat se ke čtenářům, k nimž by se velmi často jinak nedostala.

Příklad od našich sousedů ale ukazuje, že horší časy mediálních domů přijdou. Na Slovensku (jako jedné z testovacích zemí, pozn. red.) již běží pilotní provoz Facebooku, kdy se příspěvky médií a firem odstěhovaly z hlavní stránky uživatele do záložky s názvem Průzkumník příspěvků. A například podle Denníku N klesla slovenským zpravodajským portálům čtenost o desítky procent.

Někteří odborníci na sociální sítě však hodnotí krok Zuckerberga kladně, a dává jim smysl. Pokud totiž budou uživatelé sítě více sdílet svůj osobní obsah, bude moci Facebook v budoucnu ještě lépe než nyní zacílit reklamu a tím se stane ještě výdělečnější. Už nyní přitom příjmy z reklamy generují 98 procent veškerých jeho tržeb.

Článek vyšel na webu Peak.cz



Čtěte také

 Smart City, ilustrační foto

Smart Cities i chytrá energetika. České firmy chtějí prorazit s inovativními technologiemi

Exportéři vyrazili hledat zakázky na veletrhy ve Spojených státech nebo Austrálii, kde…

před 1 hodinou

Události  Středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová

Zásah na Středočeském kraji: policie prověřuje externí smlouvy v úřadu hejtmanky Jermanové

Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu od dnešního rána zasahují na…

před 2 hodinami

 Prezident Miloš Zeman

Zeman: Demonstranti protestují proti svobodným volbám, v roce 1989 se po nich volalo

Účastníci demonstrací proti premiérovi Andreji Babišovi (ANO) podle prezidenta Miloše…

před 3 hodinami

 Dítě v letadle

Jak cestovat letadlem s dětmi? I mimina musí mít svou letenku

Cestování s dětmi letadlem na dovolenou i za jiným účelem je v dnešní době běžným a…

před 3 hodinami

Události Plovoucí větrná elektrárna, ilustrační foto

Na cestě k bezuhlíkové energii. Fosilní paliva v Británii poprvé nejsou hlavním zdrojem elektřiny

Letošní rok bude pro Británii prvním, kdy bude do místní sítě proudit více elektřiny z…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Ceny na dovolené: v Turecku nakoupíte levněji než loni, v Egyptě dráž
Jak budou letos placeni brigádníci?
Jaký je rozdíl mezi školkovným a daňovým zvýhodněním?
Jak velký limit je pro bezkontaktní platby v zemích EU?
Měli bychom spíš šetřit, ale raději utrácíme…
Auta
KTM vyšperkovala novinku 790 Adventure R limitovanou sérií…
Klimatická nouze v Praze? Příhodná záminka pro zavedení mýtného v centru (komentář)
Nová Kia XCeed se ukázala na dalších fotkách. Oficiálně se představí zítra
800 hybridních autobusů MAN od roku 2010
Další klasika přestavěná na elektromobil. Na trh míří elektrická Eleanor s cenovkou 8,6 milionu
Hry pro příležitostné hráče