Menu Zavřít

Česko není jenom zemí piva, škodovek a skla

27. 3. 2006
Autor: Euro.cz

IVAN JUKL, GENERÁLNÍ ŘEDITEL VLÁDNÍ AGENTURY CZECHTRADE: Čerstvý šéf agentury CzechTrade prý žádné převratné změny ve své nové funkci nechystá. "Chtěl bych se však více zaměřit na podporu vývozu služeb a kapitálu, kde vidím nevyužitou příležitost," tvrdí Ivan Jukl. Ing.

IVAN JUKL, GENERÁLNÍ ŘEDITEL VLÁDNÍ AGENTURY CZECHTRADE: Čerstvý šéf agentury CzechTrade prý žádné převratné změny ve své nové funkci nechystá. „Chtěl bych se však více zaměřit na podporu vývozu služeb a kapitálu, kde vidím nevyužitou příležitost,“ tvrdí Ivan Jukl. Ve funkci generálního ředitele CzechTrade jste pouze několik dní. Měl jste již čas přemýšlet o tom, zda a jak změníte fungování agentury? Nejdříve bych chtěl říci, že můj příchod byl velice rychlý a nečekaný. Musel jsem narychlo odejít od rozdělané práce. Nemyslím si, že mým úkolem je dělat v CzechTradu nějaký převrat či objevovat něco zásadně nového. Svůj přínos vidím v tom, že budu moci do jeho fungování vnést pohled člověka, který pracoval v soukromé sféře a má také zkušenosti z diplomacie. Chci napomoci k prolomení především mentálního bloku, který stále má řada podnikatelů vůči působení na zahraničních trzích. Je něco, čemu byste se chtěl věnovat více?

Především budu vycházet z vládní exportní strategie. Jsem přesvědčen, že už dozrála doba, kdy české firmy začnou ve větší míře vyvážet služby a kapitál a budou více využívat outsourcingu. Takže v těchto oblastech vidím dosud nevyužitou příležitost a chtěl bych se na ně více zaměřit.

Můžete jmenovat nějaké konkrétní novinky? Kromě již zmíněné podpory exportu služeb a kapitálu by zahraniční kanceláře CzechTrade měly jít směrem od asistence k poskytnutí komplexních řešení pro zájemce o daný zahraniční trh. To znamená začít pracovat s danou firmou, ještě dříve než se z ní exportér vůbec stane. Bude také otevřena nová kancelář CzechTrade v Mexiku a posílili jsme Rumunsko. Jaká bude vaše role? Setkávání s českými a zahraničními podnikateli?

Kdybych se setkával jenom s podnikateli, tak to by bylo asi hrozně málo. CzechTrade by měl být nejen organizace, která má know-how a od které by se měli ostatní učit, ale také organizace, která umí naslouchat. Pokud budu mluvit za sebe, není to tak dlouho, co jsem se setkal s podnikateli na konferenci v Brně na téma firemní strategie. Bylo úžasné poslouchat jejich příběhy a celou genezi jejich manažerských rozhodnutí. Na tomto a podobných setkáních čerpám inspiraci, co všechno může CzechTrade pro naše firmy udělat.

S čím se vlastně podnikatelé nejčastěji obracejí na vaše zahraniční kanceláře? Jde hlavně o poskytnutí balíčku služeb k ověření zájmu o daný produkt. Firma přijde s tím: „máme takový a takový produkt“, naše kancelář najde potenciální partnery v dané zemi, naváže s nimi kontakt a ověří, jestli by o daný produkt měli zájem. Tato část vašich služeb je placená. Poskytujete také něco zadarmo? Ano, tato služba je placená, ale podnikatel neplatí cenu komerční, nýbrž nižší. Naše služby mají svoji hodnotu a uspoří firmě značné náklady a čas strávený nad exportními projekty. Obecně se platí za individuální služby. Na druhou stranu nic neplatíte, pokud se budete zajímat například o Rumunsko a podíváte se na stránky CzechTradu či www.businessinfo.cz, kde najdete spoustu informací o tamním trhu a obchodních příležitostech. Na stránkách CzechTrade je například zveřejněno v průměru každý měsíc 355 aktuálních poptávek zahraničních firem. Kolik zakázek české firmy díky CzechTrade loni získaly? Bylo to celkem 211 případů, což znamená zhruba třicetiprocentní nárůst oproti roku 2004. Když jste pracoval v soukromém sektoru, spolupracovali jste s agenturou CzechTrade či jinými obdobnými státními organizacemi?

Spolupracoval jsem s CzechTrade již v roce 1997, tehdy ještě coby s Centrem pro vnější ekonomické vztahy. V té době jsme byli ve firmě rádi za to, že jsme dostali alespoň teritoriální informace o dané zemi, abychom se mohli trochu připravit na samotné obchodní jednání. Dnes CzechTrade nejenže umí podnikatele na zahraniční trh dovést, ale i podržet.

Jaké jsou hlavní problémy českých firem v zahraničním obchodu a se kterými z nich jim může pomoci stát?

Hlavním problémem, se kterým jsem se setkal při svém působení v soukromém sektoru, bylo hledání efektivního přístupu k obchodním příležitostem v zahraničí. Často se stávalo, že bylo mnoho lidí zaměstnáno prací na nabídkách a přitom byly některé obchodní příležitosti již předem odsouzeny k neúspěchu. A to jenom proto, že o jejich pozadí neměla firma správnou informaci. Důležitá je tedy schopnost vyselektovat obchodní příležitosti či teritoria. A právě zde můžeme značně ušetřit peníze českým podnikatelům.

Velice důležitou věcí při pronikání na zahraniční trhy jsou marketing a propagace. Jak na tom jsou v tomto směru české firmy?

Určitě mají ještě rezervy. Je to dáno jednak finančními možnostmi, často také lidskými zdroji. Protože abyste mohli dělat zahraniční marketing, musíte k tomu mít jazykově vybavené zaměstnance, což je trochu problém. Na druhou stranu však došlo v tomto směru k velkému zlepšení.

Jak by měly například vypadat prospekty a propagační materiály?

V tomto je důležité umět především naslouchat a všímat si. Můžu uvést příklad z Dánska, kde se českým firmám velmi osvědčilo použít na materiálech dánskou vlaječku. To na Dány velice působí, je to drobnost, ale jste hned o krůček napřed.

CONTENT24

V čem podnikatelé dělají nejčastěji chyby? Velice se například podceňuje znalost místních zvyklostí. V Dánsku neuspějete s americkým sebevědomým přístupem. Dánové spíše dají na věcnou argumentaci. Na druhou stranu jsou země, kde musíte obchodního partnera přesvědčit dynamikou a chvástáním, jak jste dobří. V čem jsou čeští podnikatelé v zahraničí ceněni? Česká republika má obecně velmi dobrou pověst z hlediska technických znalostí či průmyslové výroby. Cílem CzechTrade by mělo být, aby zahraniční partneři nevnímali Česko jenom jako zemi škodovek, piva a skla. Stojíme nejenom o to, aby se české firmy prosadily, ale aby se také vědělo, že jsou české. Například software AVG od firmy Grisoft se sice v Dánsku běžně prodává, ale nikdo neví, že to je český výrobek. Kolikrát v zahraničí ještě nevědí, v čem jsme ještě dobří, a to je potřeba změnit. Není podpora exportu příliš roztříštěná? Jsou tu CzechTrade, zastupitelské úřady, česká centra, někde i CzechInvest a další organizace. Abychom byli přesní, tyto organizace mají opravdu společné jen to, že reprezentují Česko v zahraničí, jejich činnosti se rozhodně nedublují. CzechInvest se zaměřuje hlavně na zahraniční investice v Česku, česká centra se ekonomickým věcem nevěnují. Smyslem zastupitelských úřadů je zprostředkovat základní informace o daném trhu a sbírat důležité kontakty. Jste-li však podnikatel, který je pevně rozhodnut exportovat, je tu pro vás CzechTrade. V tomto směru vítám jakoukoli iniciativu přispět k lepší komunikaci managementů všech zúčastněných subjektů. Je nepochybné, že je potřeba dosáhnout synergie při prezentaci České republiky v zahraničí, která se již rýsuje a pro jejíž úspěšnou implementaci byly položeny základy v podobě několika pilotních projektů. V tomto bodě jsem velkým optimistou. Otto Jelínek, koordinátor mezinárodních aktivit České republiky, však tvrdí, že při prodeji značky Česká republika chybí koordinace. Navrhuje, aby byly všechny tyto organizace přesunuty pod jednu střechu. Je to reálné? Pokud chceme, aby CzechTrade byl skutečně výkonnou agenturou a nikoli vnímán jako zbytečný byrokratický aparát, musíme vyjít z konceptu plovoucích zahraničních kanceláří. A jsme u toho, proč nelze dost dobře shromáždit veškerou diplomacii pod jednu střechu - kanceláře CzechTrade musí být umisťovány tam, kde je v dané zemi největší ekonomický potenciál - a pokud v té zemi je zanedbatelný úplně, je potřeba napnout síly a prostředky tam, kde je to nejvíce potřeba. Nemáme tedy kancelář v Brasilii, ale v Sao Paulu, neboť v hlavním městě Brazílie by neměla takovou šanci uchopit dovozní potenciál země vůči českým podnikům. Pro CzechTrade tedy není problém v některé zemi kancelář zrušit úplně a naopak otevřít novou v zemi, kde zájem je obrovský a stávající kancelář CzechTrade nestíhá. Základem takového konceptu je maximální flexibilita. Ing. IVAN JUKL**

V roce 1998 dokončil elektrotechnickou fakultu ČVUT a absolvoval kurzy řízení na dánském evropském institutu a japonském Post Graduate Training Center. V letech 1998 až 2000 zastával manažerské pozice v oblasti zahraničního obchodu a mezinárodních vztahů ve společnostech Elektromontážní závody Praha a Eltodo. Poté pět let působil na zastupitelském úřadu České republiky v Dánsku.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).