Češi ztratili kvůli koronaviru chuť i na pivo. Jeho spotřeba vloni poprvé po 60 let poklesla, ukázaly statistiky - Euro.cz

Přihlášení

Češi ztratili kvůli koronaviru chuť i na pivo. Jeho spotřeba vloni poprvé po 60 let poklesla, ukázaly statistiky

,
Češi ztratili kvůli koronaviru chuť i na pivo. Jeho spotřeba vloni poprvé po 60 let poklesla, ukázaly statistiky
Zdroj: Depositphotos
  • Ve srovnání s předminulým rokem se u nás vloni vypilo o sedm litrů piva na hlavu méně, celkový výstav byl oproti roku 2019 o 1,5 milionu hektolitrů nižší

  • Během loňského roku muselo hospody nadobro uzavřít zhruba 500 provozovatelů

  • Nejoblíbenějším druhem piva zůstal ležák, dařilo se však i pivním mixům a nealkoholickým pivům

Chtělo by se říct, že s omezením možností kulturního i sportovního vyžití a doporučením zdržovat se pokud možno doma budou mít lidé tendenci konzumovat alkoholické nápoje spíše více než méně. Češi jsou však na rozdíl od Finů a ostatních severských národů zjevně o dost společenštější, a proto na ně měla současná koronakrize efekt zcela opačný. Roční spotřeba piva na hlavu během loňského roku poprvé po 60 letech poklesla.

Zatímco před dvěma lety každý Čech průměrně vypil 142 litrů zlatavého moku, vloni to bylo podle statistik Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) „pouhých“ 135. Zmenšil se i celkový výstav. V roce před pandemií dosáhla zdejší produkce rekordních 21,6 milionu hektolitrů piva, během loňska pak o 1,5 milionu méně.

Češi si v pandemii zamilovali rekreační objekty. Jsou za ně ochotni dát stejné peníze jako za bydlení v Praze

„Jako pivovarníci sledujeme údaje už od roku 1950,“ objasnil předseda ČSPS František Šámal. Co konkrétně za tak špatnými výsledky stojí, je podle něj zcela zřejmé: „Já osobně mám hodně bohaté zkušenosti, ale takovou situaci jsem ještě nezažil. Nepamatuji, že by na tom kdy hospody a restaurace byly tak špatně. Krize se promítá do obchodních ztrát, ale i osudů celé řady lidí, kteří pivovarnickou tradici jako národní poklad střeží.“

Loni definitivně skončilo na 500 hospod

Do tuzemských hospod a restaurací se v loňském roce dodala zhruba čtvrtina celkového výstavu, zbytek putoval na pulty obchodů. I to je ale dost na to, aby pivovarníci utrpěli značné škody. Jejich finanční výsledky navíc zhoršují nejen zcela zavřené provozovny, ale rovněž ostatní restriktivní opatření. Ať už jde o omezenou otevírací dobu, zákaz konzumace alkoholických nápojů na veřejnosti či zrušené kulturní a sportovní akce.

Jak moc je současná situace vážná, dokládá nejlépe jedno konkrétní číslo: počet hospod, jejichž majitelé byli v průběhu uplynulého roku nuceni ukončit svoji podnikatelskou činnost. A těch bylo podle informací ČSPS zhruba pět set.

„To nejmenší, co může nyní stát udělat, je otevření zahrádek,“ nechala se slyšet výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová. „Šíření koronaviru to nezhorší, ale řadu hospod to může zachránit. Lidé se potřebují setkávat. Navíc epidemiologická situace se zlepšuje a s příchodem jarního počasí bude sdružování lidí narůstat na intenzitě. Otevření zahrádek za přísných hygienických podmínek je rozhodně s ohledem na zdraví obyvatel lepší než nekontrolovatelné živelné shromažďování,“ dodala.

Přestože ČSPS tuto možnost explicitně nezmiňuje, je zřejmé, že jednou z další z příčin celkového propadu prodeje piva je všeobecný pokles turismu v Česku. Na definitivní data si ještě budeme muset počkat, už teď je však dle informací Eurostatu jasné, že se jednalo o pokles velice strmý. Dokládá to například počet přenocování zahraničních návštěvníků v tuzemských hotelech, penzionech a dalších rekreačních zařízení. Ten byl ve srovnání s rokem 2019 nižší o 45,57 procenta.

Nealkoholická piva na vzestupu

Protože tuzemské hospody a restaurace zely část roku 2020 prázdnotou, je poměrně logické, že byl zaznamenán propad v prodeji sudového piva. To vloni tvořilo rovnou jednu čtvrtinu celkového výstavu. Pokles zaznamenalo též pivo prodávané v tancích. Dařilo se naopak plechovkám, které se „vypracovaly“ na slušných 15 procent. Zdaleka nejprodávanější formou obalu nicméně zůstaly skleněné lahve, po nichž spotřebitelé sahají hned ve 46 procentech případů, kdy dostanou chuť na pivo.

Hrát si a číst. Češi na e-shopech nejčastěji přímo hledají hry a knihy, ukazuje rozsáhlý průzkum

Dlouhodobě nejoblíbenějším druhem tohoto tradičního hořkého nápoje je v případě Čechů jedenácti-, respektive dvanáctistupňový ležák. Zejména v loňském roce ale o sobě poměrně hlasitě nechávala slyšet i nealkoholická piva a takzvané pivní mixy, tedy míchané nápoje na bázi piva. Jejich produkce meziročně narostla o 12 procent.

Negativní čísla naopak přicházejí ze zahraničí. Zájem tamních spotřebitelů o produkty českých pivovarnických značek citelně poklesl. V meziročním srovnání celkem o 381 tisíc hektolitrů. Stalo se tak poprvé po dlouhých devíti letech.

Nedařilo se ani lihovinám

Že v době pandemie Čechům alkoholické nápoje příliš nechutnaly, nastínily již dříve zveřejněné statistiky Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Podle jejích závěrů se u nás loni prodalo o 2,4 milionu litrů tvrdého alkoholu méně než v roce 2019. To značí pokles o 4,3 procenta.