Češi jsou ve vztahu ke značkám konzervativní, za zdraví si ale dle průzkumu rádi připlatí. Největší důvěře se těší Jar - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Češi jsou ve vztahu ke značkám konzervativní, za zdraví si ale dle průzkumu rádi připlatí. Největší důvěře se těší Jar

,
Češi jsou ve vztahu ke značkám konzervativní, za zdraví si ale dle průzkumu rádi připlatí. Největší důvěře se těší Jar
Zdroj: Nejdůvěryhodnější značka roku 2021
  • Letos v listopadu proběhlo po dvouleté pauze vyhlašování soutěže o Nejdůvěryhodnější značky roku. Nad ostatními opět kraluje Jar

  • Výzkum prokázal, že Češi jsou při nakupování věrni osvědčeným produktům populárních značek

  • Skokanem roku se stal Idelyn Urinal, příčina jeho úspěchu je zatím předmětem spekulací, mluví se například o častějším výskytu nachlazení

  • Zajímavým fenoménem je zájem Čechů o zdravé potraviny. Pod vlivem pandemie začali cvičit, změnili životní styl a investují do doplňků stravy

Sedmý ročník marketingového ocenění Nejdůvěryhodnější značka roku 2021 zná své vítěze. Češi se nejraději spoléhají na Škodovku, Samsung, čokolády Lindt nebo třeba na destiláty Božkov. Místní i zahraniční brandy soupeřily přibližně v 80 kategoriích na základě nabízeného produktu. V anketě se objevily se rozličné druhy zboží od potravin přes oblečení, služby a elektroniku až po robotické sekačky a krmiva pro psy a kočky. V průzkumu odpovídaly asi čtyři tisíce respondentů a na výběr měli z přibližně 700 značek.

Všechny firmy, které si odnesly označení důvěryhodnosti, mají společné, že je pandemie nepoložila na záda. Naopak je posílila, protože v době krize, kdy spotřebitelé šetří, je důvěra důležitější než líbivá reklama. Zároveň se v letošním ročníku oceňovaly i nové kategorie, které se v soutěži ještě neobjevily. Patří k nim autokosmetika, baterie, robotické sekačky nebo robotické vysavače, u kterých je zaznamenána rostoucí popularita. V oboru služeb se poprvé  dostalo pozornosti poskytovatelům internetu, mobilního připojení nebo stravenkových karet.

Robot místo hostesky, umělá inteligence i virtuální katalog. České marketingové společnosti drží krok s technologickými trendy

Jednotlivé firmy jsou do soutěže nominovány automaticky na základě prodejů. Obecně posílil segment lékáren a cestovního ruchu – mezi nejsilnější značky celého průzkumu patří Dr. Max a Invia. První místo však neotřesitelně drží prostředek na mytí nádobí Jar. Všechny tyto brandy obhajují titul nejsilnějších značek pravidelně. Skokanem roku, tedy podnikem s největším meziročním nárůstem důvěryhodnosti, se stal Idelyn Urinal. Jeho úspěch si pořadatelé vysvětlují tím, že lidé tráví víc času doma, a proto jsou náchylnější na potíže s močovými cestami.

České stálice

„Letos po dvouleté pauze proběhlo vyhlášení Nejdůvěryhodnějších značek 2021 v rámci slavnostního galavečera, a to 11. listopadu tohoto roku v Martinickém paláci na Hradčanském náměstí v Praze,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny společnosti Atoz Marketing Services, která průzkum pořádá. „Logo Nejdůvěryhodnější značka funguje v marketingu, jelikož je v každé kategorii pro daný rok exkluzivní a zákazníkům jasně říká, co to znamená. Kategorie v programu lehce obměňujeme či přidáváme nové v návaznosti na aktuální trendy,“ dodává Matějka. Letos si marketingová agentura objednala na vytvoření statistiky jinou firmu než v roce 2019, nicméně výsledky se podobají.

Průzkum poukázal na skutečnost, že Češi jsou při nakupování velmi konzervativní. I proto opět zvolili osm „stálic“, které obhájily své tituly napříč všemi sedmi ročníky. Jedná se o značky Kofola, Dr. Max, DM Drogerie, Pilsner Urquell, Jar, Savo, Ariel a Lidl. Výhru z minulého roku zopakovalo 80 procent letošních oceněných. „Například značka Jar už se stala naprostým synonymem jakéhokoliv prostředku na mytí nádobí. Je to velmi podobné tomu, co se v angloamerickém prostředí povedlo značce Kleenex. Když vám tam člověk řekne, že by chtěl Kleenex, označuje tím prostě jakýkoliv papírový kapesník,” popisuje Matějka pro iDNES.

Změna se však udála například v kategorii čokolád. Švýcarská značka Lindt během pandemie posílila díky slevovým akcím a chytrému marketingu. Podařilo se jí tak sesadit z pomyslného trůnu Orion.

Zdraví na prvním místě

V poslední době si zákazníci své nákupy dle výsledků ankety promýšlejí ještě více než v minulosti. Mnoho lidí se v době covidové začalo zajímat o zdravou výživu a životní styl. Proto výrobci doplňků stravy, dietních potravin a pomůcek na cvičení slaví úspěch. Oproti roku 2019 vzrostl objem prodeje zdravé výživy o 12 procent, přičemž nejčastěji se jedná o ovoce a zeleninu.

Lidem taky nevadí si za své zdraví připlatit. Supermarketům a hypermarketům již v prodejích konkurují farmářské trhy a specializované prodejny zaměřené na daný segment. Průzkum rovněž naznačuje zvýšený zájem o doplňky stravy. S jejich nákupem chtějí spotřebitelé pokračovat i po pandemii.

Křidýlko, stehýnko, pizza i čína. České virtuální kuchyni MyFoodPlace se daří, za poslední rok vyrostla o víc než 100 procent

Roste rovněž počet zájemců o veganské a vegetariánské jídlo. Tuto kategorii hodnotili pouze ti, kteří se zajímají o zdravý životní styl. Letos to bylo 77 procent respondentů, což je o tři procenta více než v minulém kole. V tomto oboru vede značka Garden gourmet, která předstihla své konkurenty s velkým náskokem. Mají ji rády především ženy ze Středočeského kraje.

Mezi další překvapivá vítezství patří prvenství Aqualandu Moravia mezi zábavními parky. Konkurenty těsně překonal díky spokojeným návštěvníkům z Moravy. Milovníci lyžování z východu republiky se zasloužili i o umístění Resortu Dolní Morava na prvním místě mezi skiareály. Hlasovali pro něj i sportovci z Vysočiny a Pardubického kraje.