Češi během Black Friday zlomili rekord v návštěvnosti e-shopů. Online prodeje velkých kamenných hráčů však klesly o třetinu - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Češi během Black Friday zlomili rekord v návštěvnosti e-shopů. Online prodeje velkých kamenných hráčů však klesly o třetinu

,
Češi během Black Friday zlomili rekord v návštěvnosti e-shopů. Online prodeje velkých kamenných hráčů však klesly o třetinu
Zdroj: Pixabay
  • Ze statistik společnosti Vshosting~ vyplývá, že během uplynulého týdne za jednu vteřinu e-shopy navštívilo v průměru 417 potenciálních zákazníků, o 14,2 procenta více než před rokem

  • Online obchody velkých kamenných hráčů, kteří během minulého roku v prodejích zaznamenali žně, si ale pohoršily zhruba o 30 procent. Podle firmy Shopsys každopádně v celkovém zúčtování nejde o nic zdrcujícího

  • Nižší tržby během svátku slev automaticky neznamenají méně prodaného zboží. Spotřebitelé častěji nakupují s větším předstihem a na Black Friday nečekají

Česko má za sebou týden plný slev. Asi všichni obchodníci byli zvědaví, jak rostoucí inflace, nedostatek zboží, problémy s dodávkami a nepříznivý vývoj koronavirové pandemie ovlivní ochotu zdejších spotřebitelů nakupovat. Black Friday ale i přes řadu překážek proběhl bez větších omezení a sféra e-commerce zaznamenala i několik úspěchů.

Vyšší návštěvnost mají pouze „ti šikovnější“

Návštěvnost e-shopů překonala loňský rok. Na stránky online obchodů kliklo v období mezi 22. až 28. listopadem v průměru 417 uživatelů za vteřinu, což je oproti 365 z minulého roku nárůst o 14,2 procenta. Z hlediska náporu na české servery se tak jedná o absolutní rekord. „Toto zjištění ale neznamená, že čísla rostla všem e-shopům,” říká David Lintimer, obchodní ředitel společnosti vshosting~, která provozuje více než 60 procent českých a slovenských internetových obchodů. „Některým návštěvnost oproti loňskému extrémnímu nárůstu klesla, jiné vystřelily na více než dvojnásobek.”

Žně, či utažené opasky? Obchodníci vyhlížejí rekordní Black Friday, dle některých odborníků už mají ale lidé Vánoce dávno vyřešené

Lintimer Dále dodává, že data z jejich analýzy poukazují na tříbení a konsolidaci online trhu, do něhož se lidé v průběhu posledního roku masivně přesouvali. „Šikovným e-shopům se disproporčně daří, postupně vytlačují ty méně úspěšné. Řada elektronických obchodů se také během roku 2021 spojila.”

Pokles tržeb ve slevovém týdnu nemusí nic znamenat

V případě většiny e-shopů vlastněných velkými kamennými hráči letošní Black Friday tak silný nebyl. Ve srovnání s loňským svátkem slev si tyto obchody z pohledu tržeb pohoršily zhruba o 30 procent. Důvody, proč tomu tak nyní je, jsou nasnadě. Češi pociťují dopady inflace a kvůli obavám z prohloubení ekonomické krize šetří. Lidé také letos ve větší míře nakupují v kamenných prodejnách. Vloni touto dobou totiž kvůli uzavření většiny z nich jednoduše nemohli.

O žádnou zdrcující zprávu pro tuzemský e-commerce sektor každopádně nejde. „Při pohledu na celkové dosavadní tržby za rok 2021 je zřejmé, že e-shopy velkých kamenných hráčů si meziročně opět polepší,“ říká Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys, jež stojí za tvorbou internetových obchodů českých gigantů. „Pro zmíněný segment vyplývá, že v porovnání s loňským rokem důležitost Black Friday poklesla. Vysvětlení může být několik, tím nejčastějším je však právě skutečnost, že se lidé částečně vrátili k nákupům v kamenných obchodech,“ doplňuje Kapošváry.

Američané utratili méně než před rokem

Podle odhadů společnosti Mastercard, která sleduje údaje o platbách v obchodech a na internetu, se ve srovnání s rokem 2020 celkové tržby během Black Friday ve Spojených státech zvýšily o 29,8 procenta. Počet transakcí na e-shopech oproti loňsku vzrostl o 10,6 procenta, prodeje v kamenných obchodech se zvedly dokonce o 42,9 procenta, i tak ale stále nedosahují hodnot z dob před pandemií.

Vyprodaly se, nejsou a nebudou. Hráči na objednaný PlayStation 5 čekají i více než půl roku

Data společnosti Adobe Analytics pro změnu ukazují, že Američané během svátku slev přes online obchody utratili 8,9 miliardy dolarů, což je zhruba o 100 milionů méně než v roce 2020. Píše o tom web Business Insider. Jednou z příčin může být změna chování spotřebitelů, kteří nakupují s předstihem a nečekají na zlevnění produktů, kterých by se kvůli krizi dodavatelského řetězce do Vánoc ani nemuseli dočkat.