zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Tomáš Novák, Euro

ČEPS chce nové vedení na Slovensko. Stavět se ale začne nejdříve v roce 2035

Jan Brož 13. června 2018, 14:04  -  Jan Brož
ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Tomáš Novák, Euro
13. června 2018, 14:04

Česko a Slovensko by mohla spojit nová dálnice. Ne ovšem automobilová, ale elektrická. Provozovatel přenosové soustavy ČEPS v současnosti prověřuje možnost výstavby zhruba osmdesátikilometrového vedení o napětí 400 kilovoltů z rozvodny v Otrokovicích přes Vizovice do rozvodny u slovenské obce Ladce.

„V současné době je projekt v přípravné fázi, kdy je zpracována takzvaná územně technická studie. Ta si klade za cíl prověřit proveditelnost záměru a navrženou trasu vedení,“ potvrdila mluvčí ČEPS Hana Klímová.

Už jen vyšší kapacita

Česká přenosová soustava má v současnosti jedenáct přeshraničních vedení o napětí vyšším než 400 kilovoltů. Čtyři s Německem, po dvou s Rakouskem a Polskem a tři se Slovenskem. Nová linka by mimo jiné měla nahradit dvě jiná propojení o napětí 220 kV. Provozovatel slovenské soustavy SEPS plánuje kolem roku 2021 ukončit provoz vedení mezi Sokolnicí a Senicí, o pět let později i severnější spojení Lískovce s Považskou Bystricou.

„Koncept československého přeshraničního profilu přenosové soustavy by v období následujících 10 až 20 let měl již plně přejít výhradně na vedení s vyšší kapacitou, tedy na napěťovou úroveň 400 kV namísto 220 kV,“ dodala Klímová.


Přečtěte si komentář: Česká energetika bez šťávy


Celý záměr je však na úplném začátku a ČEPS si uvědomuje, že jde o dlouhodobý projekt, s jehož realizací počítá až kolem roku 2035. Proces budování nového elektrického vedení totiž v mnohém opravdu připomíná výstavbu dálnice. Samotná stavba stožárů sice není zase až tak náročná, jedná se však o liniovou stavbu a povolovací procesy se táhnou řadu lety. Prodlužují je výkupy pozemků, spory s ekology nebo protesty místních obyvatel.

ČEPS proto nechce předjímat ani náklady. Přes sto kilometrů dlouhé vedení mezi rozvodnami Horní Životice a Krasíkov vyšlo zhruba na 1,2 miliardy korun. Původně se přitom počítalo, že stožáry napříč Jeseníky budou hotové už v roce 2006. Pak se však přípravy zasekly na odporu obyvatel Oskavy na Šumpersku, kterým vadilo, že by dráty měly vést nad obytnou částí obce. Když se podařilo najít náhradní trasu, ozvala se zase kvůli netopýrům Státní inspekce životního prostředí. Ve výsledku tak byla linka dokončená teprve před dvěma lety. Některé části Moravskoslezského kraje začal mezitím trápit nedostatek elektřiny.

Problémy s pozemky

Také na plánované trase nového spojení na Slovensko to nebude o moc jednodušší. Některé dotčené obce už vedení odmítly. „Stejně jako většina obcí na trase s vedením nesouhlasíme. Zastupitelstvo města Vizovice odsouhlasilo negativní stanovisko, stejně jako třeba zastupitelstvo v Bratřejově, v Uble a řadě dalších obcí,“ říká vizovický zastupitel Pavel Pečeňa, podle kterého vedení pro zásobování samotného regionu nemá žádný význam a poslouží jen k zvýšení exportu elektřiny. Podle něj se však v nejbližších třech letech, tedy až do dokončení územně-technické studie, nic dalšího při přípravě vedení dít nebude.

Provozovatel soustavy není jediný, kdo bojuje se zdlouhavými procesy, podobně jsou na tom i distributoři. „Například linku Slavičín-Slušovice chystáme už přes 20 let. Přípravy začaly v devadesátých letech a je to poměrně složité. Největší problém je s vlastníky pozemků,“ řekl v nedávném rozhovoru pro týdeník Euro šéf E.ON v Česku Martin Záklasník.

Přenosová soustava v Česku
Délka vedení o napětí 400 kV 3724 kilometrů
Počet rozvoden 42
Délka vedení o napětí 220 kV 1909 kilometrů
Počet transformátorů 75

Přečtěte si také:

ČEPS stoupl zisk o třetinu. Na rozvoj a modernizaci letos dá 3,7 miliardy

Babišův člověk usedne na dvě židle. Skavroň míří do představenstva ČEPS

Česko se může obejít bez uhelných elektráren, ukázala studie. Podmínkou je zachování jádra

Další zájemce o Innogy v Česku. Komárkova KKCG podala nabídku na odkup

Když se o nás firmy poperou. Jak společnosti bojují o zákazníky



Čtěte také

Praha  Nemocnice Na Bulovce, ilustrační foto

Praha chce se státem směnit majetek za miliardy. Jde například o budovy nemocnice Na Bulovce

Hlavní město má nemovitosti za několik miliard korun, který by chtělo směnit za pozemky a…

před 1 hodinou

 Ilustrace k eseji Proč je i dnes dobré umět se bránit

Esej: Proč je i dnes dobré umět se bránit

Také v aktuálně desáté nejbezpečnější zemi na světě, kterou Česko je, se šikanuje, mlátí,…

před 1 hodinou

 Zásobník plynu MND

Komentář: Šmejdi křičí, chyťte šmejda

Na ten telefonát lze jen těžko zapomenout. Podle hlasu volal mladý muž, místy se zajíkal…

před 1 hodinou

 Letiště Karlovy Vary

Přecpaná Ruzyně? Ztrátová regionální letiště cítí jednu z posledních šancí

Těch třiatřicet sytě červených zetorů na promrzlé a opuštěné ploše nejde přehlédnout.…

před 1 hodinou

 Národní bezpečnostní úřad

Nejdražší úřednice Lieblová se opět napojila na veřejné peníze

Poradkyně Zuzana Lieblová brala na obraně víc než náčelník generálního štábu. Nyní…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje…
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
BMW 320d bude standardně mild-hybrid. Stejný pohon dostanou i modely X3 a X4
Hry pro příležitostné hráče