Cebia má konkurenci. Do Česka proniká litevská služba na prověřování historie aut - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Cebia má konkurenci. Do Česka proniká litevská služba na prověřování historie aut

,
Cebia má konkurenci. Do Česka proniká litevská služba na prověřování historie aut
Zdroj: carVertical
  • V České republice začíná být výrazněji vidět původně litevská služba carVertical

  • Podobně jako notoricky známá Cebia nabízí online prověření historie ojetin

  • Generální ředitel carVertical v rozhovoru pro Euro.cz naznačil, že společnost má globální ambice

Když chce zájemce o auto z druhé ruky prověřit pravdivost údajů o nájezdu a servisní historii vyhlédnutého vozu, obrátí se většinou automaticky na Cebii. Česká firma, kterou od zakladatele Martina Pajera nedávno koupila investiční skupina Portiva, si za 30 let zvládla vybudovat na českém trhu faktický monopol. Narušit se ho nyní snaží služba carVertical, za kterou stojí litevská společnost cV Group.

„Začali jsme v roce 2018 na domácím trhu, ale ukázalo se, že problémy při pořizování ojetého vozu jsou stejné i v mnoha dalších zemích,“ řekl redakci Euro.cz generální ředitel carVertical Rokas Medonis (na titulním snímku). „Aktuálně máme tým více než padesáti specialistů a rychle se rozrůstáme. Pracují u nás lidé se zkušenostmi z mnoha různých oborů. Nyní je naším cílem upevňovat pozice na různých trzích. “

CarVertical má web lokalizovaný do češtiny (byť ne zcela dokonale), médiím zasílá tiskové zprávy v češtině a pro české publikum také inzeruje na sociálních sítích. Služba poskytuje záznamy o stavu kilometrů, případných poškozeních při nehodách a kontroluje samozřejmě i to, zda není vůz hlášen jako odcizený. „Pokud byla škoda šetřena pojišťovnou nebo jejím smluvním partnerem, budeme mít v záznamech dokonce i drobné škrábance,“ říká Medonis. „A u těžce bouraných aut zpráva ukáže, na které konkrétní části se při kontrole v servisu zaměřit.“

Nejčastěji stočené ojetiny? U nás škodovky, v Anglii BMW X5 nebo Opel Combo

Některé velké servery s inzercí ojetin nabízejí českým uživatelům kontrolu u Cebie přímo na svém webu. Medonis nepovažuje tento typ spolupráce za stěžejní, přesto ale připouští, že svůj význam má: „Na několika trzích s inzertními servery spolupracujeme. Je to pro nás sice jen doplňkový zdroj zákazníků, ale s českými provozovateli (inzertních služeb) už vedeme rozhovory a jsme ochotni ke spolupráci.“

Možnost ověřit historii prohlížené ojetiny přímo z inzerátu je podle šéfa carVertical pro zákazníky velmi přínosná. Ještě více ho ale inzertní servery zajímají jako potenciální zdroj dalších dat: „Jen si představte platformu, která by dokázala poskytnout data o každé drobné události, kterou vůz absolvoval, včetně dřívějších prodejů. Byl by to perfektní způsob, jak posunout transparentnost trhu s ojetinami na vyšší úroveň.“

Redakce Euro.cz službu vyzkoušela na vlastním voze ­– s ne úplně přesvědčivým výsledkem. Pravděpodobně kvůli překlepu servisního technika je u auta zaznamenán v roce 2018 o řád vyšší nájezd, než odpovídá skutečnosti. Z grafu dole na stránce je zřejmé, že se jedná o chybu. K němu se ale člověk musí doscrollovat, zatímco už na úvodní stránce přehledu se zobrazuje výstražný symbol spolu s tvrzením, že „počet najetých kilometrů tohoto vozidla může být manipulován“. Případný prodávající tak může být chybou poškozován, aniž by se o ní – v typické situaci – někdy dozvěděl.

Z vlastního testování carVertical jsme byli poněkud rozpačití. Úvodní stránka přehledu varuje před manipulací se stavem kilometrů, což neodpovídá skutečnosti. Příliš důvěryhodně nepůsobí ani označení modelu – v první generaci se model jmenoval Ford Focus C-Max, zde se však jedná o generaci druhou, která od počátku nesla jen označení Ford C-Max.

„Nedokážeme posoudit, zda jsou hodnoty (ve zprávě) správné, či nikoliv. To je nemožné,“ tvrdí Medonis. Cebia ale stejnou chybu neobsahuje, jak jsme si v rámci přípravy tohoto textu ověřili, takže ji zjevně lze odfiltrovat. Ostatně sám šéf carVertical nakonec připouští, že řešení by se najít mohlo: „Pracujeme na tom, jak tyto chyby lidského faktoru legitimní cestou eliminovat pomocí umělé inteligence.“

Z grafu je zřejmé, že se jedná o chybu při zadávání kilometrů v servisu. Potenciální zájemci to však nejspíše zkoumat nebudou a jednoduše dají od potenciálně podezřelého vozu ruce pryč.

Jinak analýza žádné problémy neodhalila, což je v pořádku, protože ani nemohla. Vůz jsme kupovali rok starý s 20 tisíci najetými kilometry, nikdy nebyl bourán ani jinak poškozen a vždy byl servisován v autorizovaném servisu. Součástí zprávy je také (anglický) výpis všech prvků výbavy včetně kódů výrobce.

Při shromažďování dat se carVertical potýká mimo jiné s tím, že na digitalizaci se v některých zemích příliš nehraje – a to včetně těch, do nichž by to člověk možná neřekl. „Shromáždit některé údaje z Německa je téměř nemožné, protože v digitální podobě zkrátka neexistují,“ říká Medonis. Za příklad opačného přístupu označuje Skandinávii, která podle něj usiluje o maximální transparentnost.

Za tři roky fungování si služba stihla vybudovat solidní pozici kromě Litvy také v Rumunsku, Maďarsku, Polsku, Belgii a na Ukrajině. Její ambice jsou ale doslova celosvětové. „Pro tento rok se chceme zaměřit na průnik do Česka, Británie, Německa a Francie,“ přibližuje ředitel. Společnost chce také upevňovat  pozice na americkém nebo litevském trhu, a míří ještě dál. „Aktuálně dokončujeme přípravy na vstup do Austrálie a Jižní Afriky,“ uzavírá Medonis.