Bavlna a pryskyřice? Byli jsme světová špička, tvrdí bývalý šéf Trabantu

07. února 2017, 06:08  -  frn
07. února 2017, 06:08

Více než devadesátiletý Winfried Sonntag, někdejší ředitel východoněmecké automobilky, se stále domnívá, že bakelitový Trabant byl ve své době srovnatelný se západní konkurencí.

Jak vypadal autoprůmysl v Německé demokratické republice? Šéf automobilky Automobilwerk Zwickau Winfried Sonntag, kterému bude na konci března 93 let, nadále tvrdí, že se východoněmecký um vyrovnal západní produkci.

V roce 1958 se stal šéfem skupiny, která měla propojit bývalé závody značek Horch a Audi do Sachsenring Zwickau. V letech 1968 až 1978 byl generálním ředitelem automobilky.

Levná a rychlá produkce

Týdeník Die Zeit jej vyzpovídal v rámci série rozhovorů s řediteli východoněmeckých závodů.

„Když jsme začali se sériovou výrobou, byl Trabant na stejné úrovni jako západní značky. Navíc se snadno montoval, jeho produkce byla rychlá a levná,“ odpověděl Sonntag překvapeným novinářům na námitku, že se kvalita automobilů v NDR nikdy nedostala na úroveň Západního Německa.

Reklama na Trabant 600 a 601:

Podle něj ale komunistické politbyro zakázalo vyvíjet dražší varianty, a tak zůstalo jen u levných dvoutaktů a karosérií z duroplastu.


Jak se žije v bývalé NDR? Čtěte více:

Východoněmecké safari


Sonntag tvrdí, že nejprve trvalo vyrobit jedno auto bez motoru 320 hodin, později výrobu manažeři stáhli na 29 hodin.

Dlouholetý ředitel automobilky připustil, že výroba se musela přizpůsobit nedostatku surovin. Takže lidé museli být při výrobě kreativní. Plechy na karosérie se nakupovaly na Západě za tvrdou měnu.

„Proto naši lidé začali experimentovat s bavlnou a pryskyřicí. A tak vznikl duroplast,“ vysvětlil, jak soudruzi vymysleli legendární materiál pro výrobu karosérií. Odmítá označení, že se jednalo o „papundekl“, tedy lepenku nebo karton.

Trabant P50

Byl to podle šéfa Trabantu plnohodnotný špičkový plast, jenž měl především tu výhodu, že nemohl zrezivět. Jediný plech se používal na výfuk, který byl pozinkovaný, aby vydržel.

„Samozřejmě mám zvláštní vztah k Trabantu a také k Wartburgu. A imponuje mi Citroën C2, který představoval technický vrchol,“ dodal Sonntag ke svým oblíbeným vozům. S lítostí dodal, že již kvůli špatným očím musel odevzdat řidičský průkaz.

Trabant v číslech
Vyrýběl se v letech 1957 až 1991
Trabant P50 – od roku 1957
Trabant P60 – od roku 1962
Trabant 601 – od roku 1964 až do července 1990
Trabant 1.1 – do dubna 1991
Výkon motoru 26 koní
Obsah motoru 0,6 litru
Hmotnost Trabantu 620-660 kg
Verze Tramp s plátěnou střechou byla využívána policií
V roce 1990 se začaly montovat čtyřtaktní motory VW, shodné s vozy VW Polo
Poslední Trabant byl vyroben 30. 4. 1991
Celková produkce 3 096 099 kusů (z toho 2 818 547 Trabant 601)

Zdroj: de.wikipedia.org/wiki/Trabant

Dále čtěte:

Německá nerovnost: bývalá NDR je i po 26 letech chudší než západ

Cesta do východního Německa, mnoho let poté

Škoda 120 slaví čtyřicet let. Mnohé jezdí dodnes



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Láká vás na dovolené zorbing, rafting, canoyning? Pozor na výluky v pojištění
Expres doklady - občanka a pas do 24 hodin: kde a kdy si vyzvednout
Vyznejte se v SPZ jako expert
Jak může absolvent vysoké školy přijít o titul
Komentář: Václav Klaus mladší - angry bird ODS
Hry pro příležitostné hráče