Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Trabant v Berlíně v roce 1981
Trabant v Berlíně v roce 1981
Autor: Profimedia.cz

Bavlna a pryskyřice? Byli jsme světová špička, tvrdí bývalý šéf Trabantu

07. února 2017, 06:08  -  frn
 Trabant v Berlíně v roce 1981
Trabant v Berlíně v roce 1981
Autor: Profimedia.cz
07. února 2017, 06:08

Více než devadesátiletý Winfried Sonntag, někdejší ředitel východoněmecké automobilky, se stále domnívá, že bakelitový Trabant byl ve své době srovnatelný se západní konkurencí.

Jak vypadal autoprůmysl v Německé demokratické republice? Šéf automobilky Automobilwerk Zwickau Winfried Sonntag, kterému bude na konci března 93 let, nadále tvrdí, že se východoněmecký um vyrovnal západní produkci.

V roce 1958 se stal šéfem skupiny, která měla propojit bývalé závody značek Horch a Audi do Sachsenring Zwickau. V letech 1968 až 1978 byl generálním ředitelem automobilky.

Levná a rychlá produkce

Týdeník Die Zeit jej vyzpovídal v rámci série rozhovorů s řediteli východoněmeckých závodů.

„Když jsme začali se sériovou výrobou, byl Trabant na stejné úrovni jako západní značky. Navíc se snadno montoval, jeho produkce byla rychlá a levná,“ odpověděl Sonntag překvapeným novinářům na námitku, že se kvalita automobilů v NDR nikdy nedostala na úroveň Západního Německa.

Reklama na Trabant 600 a 601:

Podle něj ale komunistické politbyro zakázalo vyvíjet dražší varianty, a tak zůstalo jen u levných dvoutaktů a karosérií z duroplastu.


Jak se žije v bývalé NDR? Čtěte více:

Východoněmecké safari

Sobotní demonstrace v Drážďanech ( Autor: ČTK )


Sonntag tvrdí, že nejprve trvalo vyrobit jedno auto bez motoru 320 hodin, později výrobu manažeři stáhli na 29 hodin.

Dlouholetý ředitel automobilky připustil, že výroba se musela přizpůsobit nedostatku surovin. Takže lidé museli být při výrobě kreativní. Plechy na karosérie se nakupovaly na Západě za tvrdou měnu.

„Proto naši lidé začali experimentovat s bavlnou a pryskyřicí. A tak vznikl duroplast,“ vysvětlil, jak soudruzi vymysleli legendární materiál pro výrobu karosérií. Odmítá označení, že se jednalo o „papundekl“, tedy lepenku nebo karton.

Trabant P50/Trabant 500 ( Autor: Foto CC BY-SA 2.0 Rene Schwietzke )

Trabant P50

Byl to podle šéfa Trabantu plnohodnotný špičkový plast, jenž měl především tu výhodu, že nemohl zrezivět. Jediný plech se používal na výfuk, který byl pozinkovaný, aby vydržel.

„Samozřejmě mám zvláštní vztah k Trabantu a také k Wartburgu. A imponuje mi Citroën C2, který představoval technický vrchol,“ dodal Sonntag ke svým oblíbeným vozům. S lítostí dodal, že již kvůli špatným očím musel odevzdat řidičský průkaz.

Trabant v číslech
Vyrýběl se v letech 1957 až 1991
Trabant P50 – od roku 1957
Trabant P60 – od roku 1962
Trabant 601 – od roku 1964 až do července 1990
Trabant 1.1 – do dubna 1991
Výkon motoru 26 koní
Obsah motoru 0,6 litru
Hmotnost Trabantu 620-660 kg
Verze Tramp s plátěnou střechou byla využívána policií
V roce 1990 se začaly montovat čtyřtaktní motory VW, shodné s vozy VW Polo
Poslední Trabant byl vyroben 30. 4. 1991
Celková produkce 3 096 099 kusů (z toho 2 818 547 Trabant 601)

Zdroj: de.wikipedia.org/wiki/Trabant

Dále čtěte:

Německá nerovnost: bývalá NDR je i po 26 letech chudší než západ

Cesta do východního Německa, mnoho let poté

Škoda 120 slaví čtyřicet let. Mnohé jezdí dodnes



Čtěte také

 Projekt přehrady GERD se stal pro Etiopany symbolem naděje v lepší budoucnost.

Tunel na Nilu. Etiopané vzhlížejí ke vznikající přehradě jako k záruce světlých zítřků

Gumuzové vědí, že nemají šanci. Zhruba dvacet tisíc jich žije v severozápadní Etiopii z…

před 6 hodinami

Zimbabwe, ilustrační foto

Ťukání na dno zespodu. Hospodářský pád Zimbabwe se dodnes nezastavil

Kdysi bohatá země na jihu Afriky světu ukázala parádní číslo, jak se dá prošustrovat…

před 6 hodinami

Události  Kuba, ilustrační foto

Melouchy, okrádání státu a svádění turistek. Kubánský recept, jak přežít za 30 dolarů

Třicet dolarů je cena večeře v lepší havanské restauraci. Také je to v současnosti…

před 11 hodinami

Události  Znečištěné ovzduší

Jak bude brzy vypadat česká krajina? Les budoucnosti roste na jižní Moravě

Nové invazní druhy rostlin, ale i mokřady a stromy na polích - českou krajinu čeká kvůli…

před 11 hodinami

ilustrační foto

Co je zdravější? Margaríny mohou škodit, odborníci spíše doporučují máslo

Většina příslušníků starší generace vyrostla na pokrmech připravovaných na másle či sádle…

před 11 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Auta
Toyota Land Cruiser kraluje terénu už skoro 70 let. Na…
Galerie: Jak se v Sovětském svazu přepravovala auta tam, kam nevedly koleje
Galerie: 12 přestaveb Hondy CB1000R připomíná 50. výročí řadového čtyřválce
Připraven na zimní sezónu: Obytný Kamaz má saunu i nádrž na vodku
Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Hry pro příležitostné hráče