Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Inovační centrum Bobcat v Dobříši, ilustrační foto
Inovační centrum Bobcat v Dobříši, ilustrační foto
Autor: čtk

Až dojdou peníze, začneme myslet? Vysoký růst mezd vyžaduje rychlejší tempo inovací

 Zámečník 15. prosince 2018, 09:10  -  Miroslav Zámečník
 Inovační centrum Bobcat v Dobříši, ilustrační foto
Inovační centrum Bobcat v Dobříši, ilustrační foto
Autor: čtk
15. prosince 2018, 09:10

Vysoký růst mezd, který právě zažíváme, vyžaduje podstatný obrat v inovačním tempu českých firem, jinak brzy skončí.

Vynecháme-li oligopoly, důkladně ždímající své zákazníky za tichého přihlížení regulátorů, pak důvod, proč nakonec mezi českými firmami přežijí jen ty koumavější, asi nejlépe vystihuje citát připisovaný jednomu z tatínků jaderné fyziky siru Ernestu Rutherfordovi: „Pánové, peníze došly, začněme myslet.“

Co firmy a jejich majitele přitlačí ke zdi, nebude nic jiného než to, po čem jejich zaměstnanci touží - větší peníze na výplatní pásce. Již nějakou dobu předbíhá růst mzdových nákladů dynamiku tržeb, ale i hrubé přidané hodnoty, zahrnující kromě mezd i firemní zisky a odpisy.

Křivku současného růstu mezd stačí protáhnout do budoucna a trochu počítat: Při tempu osmi a půl procenta ročně by netrvalo ani devět let, než by se průměrné mzdy zdvojnásobily. A protože mediánová mzda roste ještě rychleji, zdvojnásobila by se už za nějakých sedm let a pár měsíců.


Přečtěte si: Pokus o optimistického průvodce českou budoucností


Úroveň mezd a jejich váhy na celkových nákladech se pochopitelně liší podle oborů. Pro účely tohoto textu se zaměříme na zpracovatelský průmysl, který je pro českou ekonomiku nejdůležitější a zaměstnává přes půl milionu lidí.

Čtyřprocentní firmy

Podle finančních analýz ministerstva průmyslu, které pravidelně mapují výkonnost podnikové sféry v Česku, je tradičně velký rozdíl v produktivitě soukromých firem vlastněných českými subjekty na straně jedné a těmi pod zahraniční kontrolou na straně druhé.

První jmenované mají o dvě třetiny vyšší produktivitu práce, ale vyplácejí „jen“ o 36 procent vyšší průměrné mzdy, takže mají víc prostředků nejen na investice, ale i na velmi pěkné dividendy.

„Hospodská ekonomie“ typicky -¨a se značnou dávkou zanícení - srovnává německé výplaty ve stejných pozicích s těmi, které jsou vypláceny v Česku, což dopadá velmi výrazně v náš neprospěch. Kdo chce být za chytrého, hovoří o intenzitě práce, která není o nic horší, a odbory argumentaci posouvají ještě o patro výš, když ukazují na nižší podíl mezd na hrubé přidané hodnotě v Česku.


Čtěte: Dnes buďme ještě veselí. Stát utrácí za platy ve státní správě, o prosperitu se nestará


Z naprosto pochopitelných důvodů to v Česku silně rezonuje, koneckonců jistý druh spravedlnosti v podobě ochoty dělit se o potravu byl jedním z hnacích momentů evoluce u předchůdců homo sapiens (nikoli hrubá síla, ale ochota dělit se znamenala větší reprodukční úspěch). Jenže dokud bude odkud přetahovat pracovní sílu nabídkou nikoli německé výplaty, ale o pár tisíc korun vyššího ohodnocení, tak hlavní brzdou vysokých mezd bude nízká produktivita a duální charakter českého průmyslu.

Prozatím víme, že v českém zpracovatelském průmyslu je depresivně vysoký podíl „čtyřprocentních“ firem, jejichž majitelé se jdou radostně opít, když seženou zakázky se ziskovou marží této výše, či spíše níže. Termín pana Ladislava Vernera, majitele a šéfa Somy Engineering z Lanškrouna, která ve svém oboru naopak patří ke světové špičce, lapidárně shrnuje to, co detailně na 155 stranách popisují analýzy ministerstva průmyslu:

A sice, že zhruba čtyřicet procent zaměstnanců zpracovatelského průmyslu pracuje ve firmách, které nevytvářejí dostatečný zisk na to, aby byly dlouhodobě konkurenceschopné. Pětapadesát tisíc lidí loni dělalo ve ztrátových podnicích, jejichž aktiva představovala v účetní hodnotě čtvrt bilionu korun. Rozdíl v průměrné mzdě mezi ztrátovými a dlouhodobě výkonnými je přitom asi čtyři tisíce korun měsíčně, ale produktivita na zaměstnance je o milion korun ročně nižší.


Velký průzkum týdeníku Euro: Jak platí české podniky?


Mizerná rentabilita je důsledkem postavení subdodavatele, kterého lze snadno nahradit. Jenže kdo nemá pokročilé finální výrobky prodávané globálnímu koncovému uživateli nebo není klíčovým subdodavatelem s vysokými maržemi, nemůže toto tempo mzdového nárůstu přežít ani náhodou, pokud nezmění svoji strategii a řádově nezlepší výkonnost.

Jak tomu pomoci?

Už řadu let se vláda pokouší podpořit inovace a podnikání prostřednictvím četných programů, štědře financovaných hlavně z evropských, ale i národních peněz. Nebavíme se o stovkách milionů, ale o desítkách miliard korun v přepočtu na rok, které by průmysl, potažmo celou zemi měly posunout kupředu. Asi se lze shodnout na tom, že když dotuje stát aplikovaný výzkum a vývoj ve firemní sféře, pak by důležitým měřítkem úspěchu mělo být něco, co stojí za to patentovat.

A protože většina průmyslových firem nemůže dosáhnout efektivního rozsahu na domácím trhu a musí exportovat, pak má smysl podívat se na mezinárodní patenty. Podle mezinárodních statistik jsme z hlediska příjmů z duševního vlastnictví (patenty, poplatky za licence značky) v poměru k celkovému vývozu zboží a služeb na 33. místě na světě a z hlediska spolupráce akademických pracovišť s průmyslem až na čtyřicátém.

Patentové citace podniků

Ekonomický think tank IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR si klade stejnou otázku a opakovaně ji zkoumá z různých úhlů. Kupříkladu: existuje pozitivní vazba mezi firmami, jež byly příjemci dotačních programů na podporu inovací a aplikovaného výzkumu, a jejich výkonem z hlediska registrovaných patentů oproti těm „nepodpořeným“?

Odpověď: mezi domácími patenty a podporou vazba existuje, protože byla poskytovatelem vyžadována. Kladný vliv na mezinárodní patenty se však neprokázal. To samozřejmě nedokazuje, že by se podpory zcela míjely účinkem.

Můžete namítnout, že mezinárodní patent, natožpak nějaké citační indexy ještě neznamenají inkaso a že by to chtělo ve skutečnosti vědět, zda se dotace promítá do podstatného zvýšení finanční výkonnosti příjemce. Protože o to koneckonců jde.

Nebo pořád platí, že jediný účinný akcelerátor je situace, již popsal sir Ernest Rutherford: „Pánové, peníze došly, začněme myslet“?

Přečtěte si také komentáře Miroslava Zámečníka


Čtěte také

Události  Návrat. Čeští vojáci se vracejí z Mali z výcviku tamních jednotek

Cestování na povel. Čeští vojáci míří nejen do bojových misí

Několik dopravních letadel a vrtulníků, mnoho autobusů, řada ubytovacích zařízení, hotelů…

před 6 hodinami

 Premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Vladimír Kremlík

Celá D3 by měla být hotová do roku 2028, slibuje Babiš

Dálnice D3 z Mezna k hranicím s Rakouskem by měla být hotová v roce 2024. Celá D3 z Prahy…

18. července 2019

Praha  Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti)

Číně se nelíbí jednání pražské radnice. Nenarušujte vzájemné vztahy, vyzývá primátora Hřiba

Čína vyzvala starostu Prahy Zdeňka Hřiba a vedení města k tomu, aby nenarušovali čínsko…

18. července 2019

Kryptoměny  Facebook, ilustrační foto

Obavy z digitální ekonomiky: ministři G7 vyzvali k přísné kontrole kryptoměn

Digitální měny, jako je i plánovaná libra od Facebooku, vyvolávají vážné obavy a musejí…

18. července 2019

Praha  Spalovna Malešice, ilustrační foto

Více odpadků do Malešic. Pražské služby chtějí navýšit kapacitu spalovny

Správně se jim má říkat zařízení na energetické využití odpadu neboli ZEVO, mezi lidmi…

18. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 1.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Potíže s dodavatelem energií: Kde vám pomůžou?
Jaké doklady vyřídit při bourání starého domu?
Nemějte strach z předmanželské smlouvy
Kolik stojí tepelná čerpadla?
Auta
Autobusy MHD na odpadní kaly budou jezdit v Praze a Brně
Video: Srovnání nového BMW M135i se starší M140i názorně ukazuje, v čem je nová koncepce horší i lepší
Šestikolová monstra stále táhnou, Hennessey představuje už druhé takové auto. Říká mu Goliáš
Také Mercedes-AMG GLC 43 prošel faceliftem. Přeplňovaný šestiválec teď nabídne 390 koní
Test Kawasaki Versys 1000: Hit the Road Jack!
Hry pro příležitostné hráče