Auto dokážeme zákazníkovi dovézt i do dvou hodin, říká šéf české platformy Driveto. Služba loni vyrostla o 120 procent - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Auto dokážeme zákazníkovi dovézt i do dvou hodin, říká šéf české platformy Driveto. Služba loni vyrostla o 120 procent

,
Auto dokážeme zákazníkovi dovézt i do dvou hodin, říká šéf české platformy Driveto. Služba loni vyrostla o 120 procent
Zdroj: Driveto
  • Česká společnost Driveto se specializuje na takzvaný flexibilní pronájem aut

  • Na trhu působí od roku 2017 a vede ji podnikatel Adam Szabó

  • Úspěšný startup chce naučit Čechy, že doby, když každá rodina musela vlastnit auto, jsou ty tam

  • Driveto spoluvlastní přední český investiční fond Miton, který jí koncem května ve spolupráci s Českou spořitelnou poskytl finanční injekci 125 milionů korun na nákup aut

Vlastnit auto je i v dnešní době věc běžná, leč nikoliv nutně nezbytná. V zahraničí na to přišli už před časem. Češi však v sobě mají historicky zakořeněnou tu vlastnost, že některé věci – třeba jako právě osobní automobil – musí být v jejich osobním vlastnictví za každou cenu. I když s tím má člověk hromadu starostí, říká mladý podnikatel Adam Szabó.

Ale nechápejte ho špatně, i on sám dobře ví, že služba flexibilního pronájmu, kterou u nás před pár lety jeho startup zavedl, zkrátka není pro každého. Zejména starší generace lidí své spotřebitelské chování už nejspíš nezmění, a proto se je spolu se svými kolegy vlastně ani příliš oslovovat nesnaží.

„Vidím to na svých rodičích,“ přidává konkrétní příklad. „Pro mého otce je naše služba nepochopitelná. Od samého začátku žije totiž v domnění, že je v pořádku, když si koupí nějakou ojetinu, pojede s ní nejprve za kamarádem do servisu, kde mu ji dají dohromady a kde do ní investuje další peníze. A vlastně to tak v pořádku i je – někdo to tak prostě má. Je rád, když se o auto může starat, opravovat jej, pravidelně ho mýt, uklízet a tak podobně,“ dodává.

Čechy bereme jako laboratoř, říká zakladatel firmy Samurai Shot. Vyrábí nealko panáky, které nakopnou

Ti mladší ale podle Szabóva názoru naštěstí sami začínají pozvolna zjišťovat, že to lze dělat i jinak, o poznání pohodlněji. Jedná se zejména o lidi ve věku 30 až 50 let, kteří jsou zvyklí využívat i jiné služby podobného typu, například Netflix, za něž rovněž musejí pravidelně platit. A přesně na tuto skupinu spotřebitelů tvořící jakousi tržní niku Driveto cílí.

Pohodlně a hlavně rychle

Celý proces sjednání dlouhodobého pronájmu vozu je z časového hlediska až pozoruhodně krátkou záležitostí. Postačí k tomu navíc pouze notebook, případně chytrý telefon. „Naše služba funguje čistě online, což je podle mě naše velká výhoda. Dokonce i náš marketing je zaměřen čistě onlajnově. Člověk se tedy o nás dozví právě díky reklamám na Googlu, Seznamu, na sociálních sítích a podobně,“ objasňuje výkonný ředitel Driveto, které, ač se tváři „po anglicku“, se má dle Szaba vyslovovat hezky česky.

Standardní doba, jež uplyne od prvního kontaktu klienta s jeho spolupracovníky až po konečné předání vozu, činí dva týdny. Průměrně to každopádně v karlínské firmě stíhají za devět dní s tím, že jejich absolutní rekord se počítá v řádu hodin.

„Zákazník si nejprve vybere to správné auto, adekvátní nájezd a samozřejmě se doma poradí s manželkou,“ směje se. „Následně nám pošle poptávku, na kterou mu obvykle do dvou hodin zareagujeme, spojíme se s ním a všechno mu řádně vysvětlíme. To proto, aby věděl, co vlastně tento flexibilní pronájem obnáší, jak funguje budoucí vrácení auta a tak podobně.“

Na světě je tolik lodí, že máme práci na 20 let dopředu, říká Pavel Přibiš. Letos by jeho Boataround měl utržit 600 milionů

„Měli jsme tu paní, která nám v pátek odpoledne napsala, že nutně potřebuje během víkendu jezdit. Poslala nám poptávku, my jsme jí zavolali, řekli jí, co od ní budeme potřebovat za dokumenty (standardně se jedná o občanku a řidičák, jež stačí vyfotit přes telefon), pak jsme jí vygenerovali smlouvu v elektronické podobě, kterou ona online podepsala, a následně jsme začali řešit předání vozu,“ popisuje Szabó. „Paní si vybrala auto, které jsme měli přímo u nás v garáži, takže jsme byli schopni jí ho dodat ještě týž den, respektive do pouhých dvou hodin.“

Na pár měsíců i několik let

Nabízená služba flexibilního pronájmu svým názvem naznačuje, že s autem půjčeným přes Driveto si toho člověk příliš mnoho neužije, neboť ho za několik týdnů, potažmo měsíců bude muset zase vrátit. Tak tomu ale ve skutečnosti není. S vozem lze jezdit i celé roky. Záleží na každém.

Součástí smlouvy je 30denní výpovědní lhůta. Protože však doménou služby Driveto je flexibilita, dokáže se potřebám klientů přizpůsobit i v tomto ohledu. Přeje-li si uživatel vrátit vůz dříve než za měsíc, možné to je. V momentě, kdy se lhůta rozeběhne, totiž Szabův tým ihned začne dané vozidlo znovu inzertovat, přičemž šance, že během této doby nalezne dalšího zájemce, je zpravidla vysoká.

U Driveto si přijdou na své i ti, kteří dávají přednost velkým SUV. Foto: Driveto
U Driveto si přijdou na své i ti, kteří dávají přednost velkým SUV. Foto: Driveto

„Právě tento flexibilní pronájem považujeme za naši největší výhodu. V dnešní době má řada lidí ráda volnost, a my jim ji nabízíme. Nelpíme na striktním dodržování nějakých termínů, vše se dá řešit a přizpůsobit potřebám 21. století,“ uvádí českobudějovický rodák, mezi jehož vysněné vozy patří ty se vzpínajícím se černým koněm ve znaku. Prý se ale spokojí i s Audi A7.

Všechna auta, které Driveto aktuálně provozuje, si pronajímá od leasingových společností. Z toho vyplývá, že je po čase tak či tak musí vrátit. Že by však kvůli tomu klient o své oblíbené vozidlo přišel, se rozhodně bát nemusí. Služba mu dokáže zajistit ten samý vůz nebo vůz ve stejné kategorii, jen o něco později vyrobený – s tím, že hradit další startovací poplatek už v takovém případě není potřeba.

Pandemie pomohla k rekordnímu růstu

Když české Driveto před čtyřmi lety začínalo, vypadal koncept jeho podnikání jinak. Firma se zpočátku specializovala na „pouhé“ zprostředkovávání operativních leasingů, čímž reagovala na akci tuzemské Škody Auto, která tuto možnost tehdy nově otevřela i pro fyzické osoby. K ní se pochopitelně přidaly i další podnikatelské subjekty, a tak nabídek byla najednou celá řada. Problémem ovšem bylo vyznat se v nich a nalézt tu správnou. Žádný ucelený agregátor v té době neexistoval, což se s příchodem karlínského startupu změnilo.

Jenže jak se po čase ukázalo, takto nastavený model podnikání nebyl z dlouhodobého hlediska příliš dobře udržitelný a nepřinášel téměř žádnou přidanou hodnotu. „Ve chvíli, kdy si zákazník daný operativní leasing vybral, pro nás veškerá komunikace s ním končila. Samotné předání auta, jeho provoz a takovéto věci, to vše už šlo kompletně mimo nás. Takže i když se ve výsledku obchod povedl, naše firma toho zákazníka v konečném důsledku ztratila. Rovněž byznysová hodnota našich služeb byla poměrně slabá. Od poskytovatele jsme dostali provizi, ale to bylo vše. Abychom byli výděleční, jeli jsme takříkajíc na objem. Nic víc nás de facto zajímat nemohlo.“

Szabó a jeho tým chtěli mít věci více pod vlastní kontrolou a možnost přizpůsobovat si pravidla tomu, jak to vyhovuje jim, nikoliv třetí straně. A tak musel následovat restart.

Za 10 let bude na světě chybět přes 260 tisíc pilotů, vyhlídky jsou dobré, říká šéf největší letecké školy v Česku

Že kompletní změna podnikatelského konceptu byl dobrý nápad, dokládají mimo jiné čísla za uplynulý rok. Během něj – pochopitelně se značným přispěním pandemie – Driveto za své služby utržilo 120 milionů korun, což ve srovnání s obdobím roku 2019 činí 120procentní nárůst. Zvýšil se i počet uzavřených smluv, rovněž narostl o více než 100 procent.

V současnosti úspěšná firma provozuje na jeden a půl tisíce vozů a pyšní se jen o něco menším počtem zákazníků. Ti se dělí na dvě hlavní skupiny – menší firmy a fyzické osoby. V případě té první lidé sahají nejčastěji po vozech, jejichž měsíční pronájem vyjde na zhruba 12 tisíc bez DPH. Není přitom neobvyklé, aby volili i prémiové značky typu Volvo či Audi. Druhou část zákazníků nejčastěji tvoří otcové rodin, kteří hledají prostorný kombík za cenu okolo 8,5 tisíc korun.

„Jejich hlavním cílem je nezbavovat se úspor a nemít s autem žádné starosti. Ale zároveň platí, že je to pořád jejich „miláček“. Když si jdou auto vyzvednout, tak většinou přijde rovnou celá rodina, protože je to pro ně událost,“ popisuje s radostí 33letý Szabó.

Expanze zatím na pořadu dne není

O potenciálu tohoto konceptu svědčí i fakt, že ve společnosti je od začátku i jeden z největších investičních fondů v Česku, skupina Miton. Ta aktuálně ovládá 80 procent firmy a ve spolupráci s Českou spořitelnou jí koncem května poskytla další výraznou finanční injekci. Jde o částku 125 milionu korun. Díky ní si Driveto bude moci v příštích měsících a letech pořídit stovky nových aut, která bude tentokrát přímo vlastnit.

O rozšíření svého podnikání i mimo tuzemsko nicméně vedení v tuto chvíli neuvažuje: „Samozřejmě vývoj na zahraničních trzích sledujeme, ale aktuálně – myšleno přinejmenším letos – nic takového nechystáme. Chceme se stát nejprve pevně zavedenou službou tady u nás. Expanze totiž nespočívá pouze v tom, že seženete lidi, kteří budou pracovat na oddělení zákaznické podpory. Je potřeba dojednat leasingovky, domluvit se s bankami a tak podobně. Vše musí mít nějaké konkrétní rysy, a to my zatím nemáme. V budoucnu bychom samozřejmě expandovat chtěli, například Slovensko se nabízí jako naprosto logická varianta, ale aktuálně to neplánujeme.“

Na elektromobily je zatím brzy

Z onoho půldruhého tisíce vozů, mezi nimiž může zájemce na stránkách Driveto vybírat, tvoří naprostou většinu auta s tradičními spalovacími motory. K dispozici je i několik hybridů. Pokud by ale zájemce hledal čistokrevný elektromobil, příliš možností mu platforma nenabídne – jde o jednotky kusů, které by se daly spočítat na prstech jedné ruky.

„Jejich nákupní ceny jsou stále relativně vysoké,“ podotýká Szabó. „Tudíž i my bychom je byli schopni pronajímat za přeci jen trochu vyšší částky. A protože takových lidí zatím stále není dost, elektrovozy tolik nenabízíme.“

Americký výzkum varuje před unáhleným prosazováním elektroaut. Používají se méně, než se čekalo

Kdo se na věc podle něj podívá pragmaticky, zjistí, že u elektromobilů stále převažují spíše zápory. „I když připočtete k dobru všechny bonusy, které jsou s nimi spojené, ať už se jedná o úsporu paliva, fakt, že nepotřebujete dálniční známku a podobně, tak jsou zkrátka stále strašně drahé. Za dvacet tisíc si u nás můžete pořídit hybrid, který je výkonnostně o třídu výš než jeden z těchto elektromobilů. Nemluvě o tom, že dobíjecí stanice se ani tady po Praze nehledají úplně snadno,“ poznamenává.

Rozhodně to však neznamená, že by s elektrickými auty do budoucna v Driveto nepočítali. Sám Szabó je jejich velkým fanouškem a rád by jich v nabídce své společnosti viděl víc. Jen vyčkává, až takříkajíc dozraje čas. „Jakmile se všechny tyto věci posunou tím správným směrem, pak pochopitelně i u nás začne elektrovozů přibývat,“ uzavírá.