Menu Zavřít

Airbus představil plány na nová letadla, poletí na vodík

Autor: Airbus

Světoznámý výrobce letadel, společnost Airbus, představil své plány na nové typy letadel, které by chtěl do 15 let vyvinout. Kromě nezvyklého vzhledu jednoho z typů překvapí i pohon – stroje by měly létat na vodík. Airbus je tak jeden z řady mnoha zástupců dopravního sektoru, který do budoucna počítá s rozvojem vodíku jako jednu z hlavních náhrad fosilních paliv.

Poslední roky je na zelenou transformaci kladen velký důraz. Společnosti se předhání ve svém ekologickém schování, politici ohlašují čím dál ambicióznější klimatické cíle a doprava se postupně připravuje na postupný, ale přesto překotný, přestup na šetrnější technologie. Fosilní paliva jsou už zřejmě minulostí a na to reaguje svými novými návrhy i společnost Airbus. Nové typy letadel od Airbusu, označované jako ZEROe – tedy bezemisní, budou lítat na vodík.

Podle Airbusu by se tímto způsobem mělo dosáhnout omezení produkce skleníkových plynů leteckého průmyslu zhruba o 50 procent. „ZEROe budou první bezemisní komerční letadla. Jako inženýr se domnívám, že si nedokážu představit nic zajímavějšího, na čem bych mohl pracovat,“ uvedl Jean-Brice Dumont, viceprezident společnosti pro vývoj. Stroje by měly dokázat přepravit až 200 cestujících na vzdálenost kolem 3 500 kilometrů.

Rozhodnutí Airbusu přesně zapadá do trendu posledních pár měsíců, kdy se vodík stále více často uvádí jako jeden z klíčových prvků dopravy v budoucnosti. To potvrzuje i další viceprezident společnosti Glenn Llewellyn. Podle něj ještě před pěti lety vodík nefiguroval v plánech pro redukci skleníkových plynů. „Ale dnes jsme nadšení neskutečným potenciálem vodíku, který se nabízí pro letecký průmysl v oblasti snižování produkce emisí,“ věří Llewellyn.

První dva představené návrhy nových leteckých strojů svým vzhledem příliš nepřekvapily, avšak třetí model, nazvaný jako Blended-Wing Body (BWB), vypadá jako letecký prostředek z futuristických filmů. Podle zástupců společnosti díky nezvyklému tvaru navrženého letadla bude možné jinak využívat vnitřní prostory a to zase přinese nové příležitosti do oboru letecké dopravy.

<figcaption>Airbus BWB, Zdroj: Airbus</figcaption>

Dosažení tohoto historického momentu, jak konstrukci nových letadel popsal CEO společnosti Giullaume Faury, bychom se měli dočkat v roce 2035. Do úspěšného konce tak Airbusu stále zbývá ujít dlouhou cestu. Ostatně právě letecký průmysl v současných měsících prožívá nejhorší krizi za svojí existenci. Je tak otázkou, jak bude letectví vypadat po ustoupení krizových dob.

MM26_AI

Letectví jako odvětví dopravy se na celkové globální produkci skleníkových plynů podílí pouze ze tří procent, přičemž do budoucna by tento podíl mohl stoupnout až na pětiprocentní podíl. I proto se inženýři po celém světě snaží najít šetrnější technologie, které by umožnili současnou globalizaci díky letecké dopravě zachovat, ale současně nepoškozovat životní prostředí. V nedávné době se tímto směrem ubíral například nápad australského startupu vyvíjející ekologické palivo pro letecké stroje.  

Vodík se v posledních letech silně rozmáhá, představen
byl například rakouský
vlak
poháněný na vodík, celá řada automobilových vozidel nebo dokonce
proslulý londýnský dvoupatrový autobus zvaný Doubledecker. Ostatně i Evropská
komise počítá s rozvojem vodíkového průmyslu do budoucna jako se součástí
boje proti klimatickým změnám.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek