Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

V Mánesu se budou dražit díla Kokoschky, Zrzavého a Špillara

Sběratelé českého umění mají další šanci rozšířit své sbírky o jedinečná díla. Galerie…

Jak vybrat správný firemní dluhopis?

Úroky na spořících účtech v dnešní době klesají tak závratnou rychlostí, že každý, kdo si…

Tipface – sociální síť pro sázkaře

Při zahájení MS 2019 v hokeji, které se odehrává na Slovensku, byl spuštěn velmi…

Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:

Zpomalujeme, jaký div

 Zámečník 25. listopadu 2018, 11:17  -  Miroslav Zámečník
Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:
25. listopadu 2018, 11:17

Vnější vlivy mohou Česko ovlivnit nesrovnatelně víc než velké země.

Chudí sedláci zapřahující kravky do žebřiňáku, koní nemajíce, věděli, že cesta z kopce zastírá skutečnou schopnost tahu. S hospodářskou výkonností je to stejné, chvíli zaspurtovat umí skoro každý, ale nakonec se počítá jenom schopnost - díky předchozí pečlivé přípravě - sázet jeden slušný výkon za druhým. A pokud možno nepadat, ale hlavně umět se zase rychle zvednout. A pravda je, že kdo v konjunktuře příliš nabobtná, v recesi špatně táhne.

Vsaďte se, o co chcete, že na letošní rok budeme vzpomínat s povděkem jako na hospodářsky nadprůměrný a na celé toto cyklické vzepnutí z hlediska příprav na příští recesi za promarněné.

Předběžné údaje ze statistického úřadu signalizující meziroční zpomalení na 2,3 procenta za třetí kvartál o nějakou desetinu procenta zaostaly za původním očekáváním. Celoroční výsledek se dostane někam ke třem procentům, zatímco za poslední čtvrt století dosáhla složená míra reálného ročního růstu, započítávající všechny vzestupy a poklesy, které jsme za tu dobu zažili, téměř na chlup 2,6 procenta.


Proč něco není? Konjunktura vymetá sklady a čaruje s trhem práce

ilustrační foto ( Autor: CC0 via Pixabay )


Když se po pěti letech provázených dvojí recesí Česko konečně v roce 2014 doškrábalo k vzestupu HDP o 2,7 procenta a reálných mezd o 2,5 procenta, bylo to samozřejmě vnímáno s velkou úlevou a povděkem. Rozdíl byl v tom, že nezaměstnanost měla ze sedmi procent kam klesat a oživení v Evropské unii teprve začínalo, včetně poptávky po dovozech z Česka. Stačí se podívat na vývoj registrací nových aut v Evropě za posledních třicet let, aby bylo jasné, že trh se odpíchl ode dna před pěti lety, takže tučná léta měli zde působící automobilky a výrobci dílů před sebou. Co by za to dneska dali, kdyby mohli počítat s tím, že samotná nasycenost poptávky nevyústí v pokles trh, a že se nějak vypořádají se všemi regulačními ranami.

Máme našlápnuto na pokračování konjunktury posledních pěti let a i v příštím roce můžeme najisto počítat s dalším tříprocentním růstem HDP? Když už kvůli ničemu jinému, tak kvůli dokonale „vyluxovanému“ trhu práce tlačícímu na mzdy, jež se promítnou do domácí spotřeby? To by platilo pro velkou ekonomiku, která je vůči vnějším vlivům citlivá mnohem méně než ta naše. Jenomže my nežijeme ve Spojených státech, a vnější vlivy mohou Česko ovlivnit nesrovnatelně víc a hlavně rychle.


Přečtěte si komentář o vývoji ekonomiky: Sýčkování na prosluněné stráni

Páral


O saturaci poptávky po motorových vozidlech a příslušenství, hlavnímu exportnímu oboru českého průmyslu, už byla řeč. Už ve vlastním zájmu bychom měli držet palce Therese Mayové, že bude schopna protlačit svůj „brexit deal“ nejen vlastním kabinetem, ale i parlamentem, a totéž se podaří i ve zbytku Unie.

Německo, dlouho fungující jako ekonomická kotva, má za sebou špatný kvartál s mezičtvrtletním poklesem, poprvé od roku 2015. Sice jen o 0,2 procenta, a také vzhledem k mimořádným vlivům v „autolandu“, nicméně celkový vývoz vázne už pár měsíců za sebou a na to, jak mají nízkou nezaměstnanost, byla chudokrevná i soukromá spotřeba. Jenže Německo už roste od roku 2010, a když se dostane do recese, má vláda fiskální prostor začít utrácet. Ale hlavně německé firmy hned tak něco nepoloží, dokonce i nějaký ten gól do vlastní brány zvládnou.

Mají natrénováno. V příští recesi uvidíme, jak na tom jsou ty naše, a hlavně zda jim vláda bude schopna ulevit, nebo jen dál házet klacky pod nohy.

Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka


Čtěte také

 Ropovod Družba, ilustrační foto

Kontaminovaná ropa srazila příjmy Ruska z vývozu suroviny o miliardu dolarů

Příjmy Ruska z vývozu ropy kvůli znečištění suroviny v ropovodu Družba za první dva týdny…

20. května 2019

Ilustrační foto

Vláda schválila mírnější zákaz dvojí kvality u veškerého zboží

Zboží pod stejným obalem bude muset mít v Česku stejné složení jako v jiných evropských…

20. května 2019

Události Britský poslanec Geoffrey Robinson

Britský poslanec Robinson asi tušil, že spolupracuje s StB, tvrdí ředitelka archivu

Dokumenty Archivu bezpečnostních složek ukazují, že se britský labouristický poslanec…

20. května 2019

Události Ilustrační foto

Šéf Světové zdravotnické organizace: Ebola je veřejný nepřítel číslo jedna

Ebola je veřejný nepřítel číslo jedna, řekl dnes při zahájení každoročního shromáždění…

20. května 2019

Praha  Vizulizace stanice metra D Pankrác

Stavba metra D: dopravní podnik zahájí geologický průzkum za 1,58 miliardy korun

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájí geologický průzkum, kterým začne stavba trasy metra…

20. května 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Evropský parlament odhlasoval 10 dní otcovské
Chcete změnit zálohy na energie?
Kam a za kolik za dinosaury v Česku?
Co dělat, když chcete dát výpověď ve zkušební době?
Jak se měnily sliby o růstu rodičovské
Auta
Také Bentley Bentayga dostane verzi „na druhou“. A bude…
BMW vrací do nabídky osmiválcové M550i nově naladěné na 530 koní. Těšit se můžete také na Z4 s manuálem
Test Audi A1 Sportback 30 TFSI S tronic: Jak moc si ceníte znak Audi?
Jaguar E-Pace je kompaktní SUV se vzhledem a dynamikou sportovních vozů
Podezřelé vysokorychlostní vážení silnice nezlepší
Hry pro příležitostné hráče