zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:

Zpomalujeme, jaký div

 Zámečník 25. listopadu 2018, 11:17  -  Miroslav Zámečník
Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
25. listopadu 2018, 11:17

Vnější vlivy mohou Česko ovlivnit nesrovnatelně víc než velké země.

Chudí sedláci zapřahující kravky do žebřiňáku, koní nemajíce, věděli, že cesta z kopce zastírá skutečnou schopnost tahu. S hospodářskou výkonností je to stejné, chvíli zaspurtovat umí skoro každý, ale nakonec se počítá jenom schopnost - díky předchozí pečlivé přípravě - sázet jeden slušný výkon za druhým. A pokud možno nepadat, ale hlavně umět se zase rychle zvednout. A pravda je, že kdo v konjunktuře příliš nabobtná, v recesi špatně táhne.

Vsaďte se, o co chcete, že na letošní rok budeme vzpomínat s povděkem jako na hospodářsky nadprůměrný a na celé toto cyklické vzepnutí z hlediska příprav na příští recesi za promarněné.

Předběžné údaje ze statistického úřadu signalizující meziroční zpomalení na 2,3 procenta za třetí kvartál o nějakou desetinu procenta zaostaly za původním očekáváním. Celoroční výsledek se dostane někam ke třem procentům, zatímco za poslední čtvrt století dosáhla složená míra reálného ročního růstu, započítávající všechny vzestupy a poklesy, které jsme za tu dobu zažili, téměř na chlup 2,6 procenta.


Proč něco není? Konjunktura vymetá sklady a čaruje s trhem práce


Když se po pěti letech provázených dvojí recesí Česko konečně v roce 2014 doškrábalo k vzestupu HDP o 2,7 procenta a reálných mezd o 2,5 procenta, bylo to samozřejmě vnímáno s velkou úlevou a povděkem. Rozdíl byl v tom, že nezaměstnanost měla ze sedmi procent kam klesat a oživení v Evropské unii teprve začínalo, včetně poptávky po dovozech z Česka. Stačí se podívat na vývoj registrací nových aut v Evropě za posledních třicet let, aby bylo jasné, že trh se odpíchl ode dna před pěti lety, takže tučná léta měli zde působící automobilky a výrobci dílů před sebou. Co by za to dneska dali, kdyby mohli počítat s tím, že samotná nasycenost poptávky nevyústí v pokles trh, a že se nějak vypořádají se všemi regulačními ranami.

Máme našlápnuto na pokračování konjunktury posledních pěti let a i v příštím roce můžeme najisto počítat s dalším tříprocentním růstem HDP? Když už kvůli ničemu jinému, tak kvůli dokonale „vyluxovanému“ trhu práce tlačícímu na mzdy, jež se promítnou do domácí spotřeby? To by platilo pro velkou ekonomiku, která je vůči vnějším vlivům citlivá mnohem méně než ta naše. Jenomže my nežijeme ve Spojených státech, a vnější vlivy mohou Česko ovlivnit nesrovnatelně víc a hlavně rychle.


Přečtěte si komentář o vývoji ekonomiky: Sýčkování na prosluněné stráni


O saturaci poptávky po motorových vozidlech a příslušenství, hlavnímu exportnímu oboru českého průmyslu, už byla řeč. Už ve vlastním zájmu bychom měli držet palce Therese Mayové, že bude schopna protlačit svůj „brexit deal“ nejen vlastním kabinetem, ale i parlamentem, a totéž se podaří i ve zbytku Unie.

Německo, dlouho fungující jako ekonomická kotva, má za sebou špatný kvartál s mezičtvrtletním poklesem, poprvé od roku 2015. Sice jen o 0,2 procenta, a také vzhledem k mimořádným vlivům v „autolandu“, nicméně celkový vývoz vázne už pár měsíců za sebou a na to, jak mají nízkou nezaměstnanost, byla chudokrevná i soukromá spotřeba. Jenže Německo už roste od roku 2010, a když se dostane do recese, má vláda fiskální prostor začít utrácet. Ale hlavně německé firmy hned tak něco nepoloží, dokonce i nějaký ten gól do vlastní brány zvládnou.

Mají natrénováno. V příští recesi uvidíme, jak na tom jsou ty naše, a hlavně zda jim vláda bude schopna ulevit, nebo jen dál házet klacky pod nohy.

Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka


Čtěte také

 Zlato - ilustrační foto

Těžaři zlata zelenají. Investoři chtějí obchodovat s kovem s nulovou uhlíkovou stopou

Svět investic do zlata má nový trend. Dal by se nazvat touhou po zeleném zlatě. Nejde tu…

23. ledna 2020

Praha Ilustrační foto

Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí, návrh podpořili zastupitelé

Na pražské Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí Mariánský sloup v podobě repliky, kterou…

23. ledna 2020

Dřevěná čtvrť v dánské Kodani Fælledby se má stát domovem pro 7 tisíc lidí

Nový trend stavebnictví: dřevěná čtvrť bez betonu. V domech mají hnízdit ptáci i netopýři

Dřevěné konstrukce místo betonu a oceli jsou stále více v módě. Mají zajistit stavbám…

23. ledna 2020

Události  Premiér Andrej Babiš

Česko se propadlo v žebříčku vnímání korupce. Také kvůli Babišovým kauzám

Česká republika si loni výrazně pohoršila v celosvětovém žebříčku vnímané korupce.…

23. ledna 2020

 Mobilní domek - ilustrační foto

„Mobilní“ hypotéka si našla klienty. Banky financují i domky bez čísla popisného

Loni v srpnu začala ČSOB financovat hypotékou mobilní domky i bez čísla popisného, které…

23. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Auta
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hyundai i10 nové generace dorazil na český trh. Následovat bude dalších 7 novinek včetně konkurence pro ID.3
Toyota: Elektromobily se v Evropě nevyplatí, budeme se držet hybridů
Maserati představuje novu limitovanou edici a nový paket GT Sport. V Evropě se ale nedočkáme
Hry pro příležitostné hráče