Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Páral
Páral
Autor:

Automobilky: z živitele invalidním důchodcem

 Páral 20. března, 14:08  -  Pavel Páral
 Páral
Páral
20. března, 14:08

Zástupci mladoboleslavské automobilky, s nepochybnou podporou celého českého autoprůmyslu, natáhli dlaň směrem k vládě a popravdě přiznali, že bez státní podpory nelze zavádět elektromobilitu. Přinejmenším ne tak rychle, jak to politici, včetně těch českých, dohodli v Bruselu a nařídili automobilkám. Dočkali se odmítnutí.

Andrej Babiš celkem očekávatelně odmítl chystat nějaké dotace na nákup elektromobilu. Nakonec ale bude muset on nebo jeho nástupce couvnout. Bez dotací to totiž nejde nikde na světě. V USA je Tesla 3 dotována sedmi a půl tisíci dolary. A Evropa není výjimkou. Jen občas je dotace nahrazena opačným stimulem, tedy vysokým zdaněním spalovacích motorů.

Odvětví, které podobně jako v Česku živí rozpočty mnoha evropských zemí a z nich především pro nás klíčového Německa, bude napříště muset dostávat z těch rozpočtů transfuzi. A pořádně mastnou. Elektromobil je a ještě hodně dlouho bude významně dražší než klasické auto. A to i poté, co automobilky stlačí své marže a s nimi i zisky, z nichž platí daně, na minimum.

Cena povede ke snížení celkových prodejů a tím i výnosu DPH, který v případě Česka lze u automobilů počítat na desítky miliard korun. K tomu si přičtěme, nebo spíše dále odečtěme, spotřební daň z uhlíkatých paliv, na níž se momentálně vybírá přes osmdesát miliard korun ročně. Už desetiprocentní podíl elektromobilů tak slušně zabolí, protože představuje tři stovky měsíčně na průměrném důchodu.

Když k tomu přičteme výpadky v zaměstnanosti a podstatný pokles úrovně odměňování v automobilovém odvětví, lze v delším horizontu deseti až patnácti let počítat s rozpočtovými dopady nad sto miliard korun ročně. A to může být ještě hodně optimistický odhad. Někdo to bude muset zaplatit. A ten někdo to bude jistě platit s nadšením, až uvidí, jak marginální vliv na skutečné emise CO2 ta slavná elektromobilita má.

Čtěte další komentáře Pavla Párala


Čtěte také

Makrooko Miroslava Zámečníka

Kulturní bitva na poli sociální péče

Systém se musí změnit. Uvažujme o pojištění dlouhodobé péče.

před 6 hodinami

 Ministr průmyslu Karel Havlíček

Havlíček: Hledá se pokusné město pro první 5G síť

Podle ministra Karla Havlíčka bude moderní mobilní síť 5G pokrývat do pěti let 70 procent…

před 6 hodinami

Události  Tanker - ilustrační foto

Napětí se stupňuje. Írán zadržel britský tanker

Británie v reakci na zadržení svého tankeru varovala před eskalací napětí v Perském…

20. července 2019

Daniel Křetínský

Napětí v Le Monde: většinoví vlastníci vnímají Křetínského jako „ďábelského Čecha“

Vlastníci si vjeli do vlasů, redakce je na nohou. Český podnikatel Daniel Křetínský chce…

20. července 2019

 Německá kancléřka Angela Merkelová

Merkelová varuje před růstem antisemitismu, populismu a rasismu v Německu

Německá kancléřka Angela Merkelová dnes vyzvala Evropany k odporu proti populismu,…

20. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 5 | Průměrné hodnocení: 3.20

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdy je možné vyplatit ze společnosti s ručením omezeným podíl na zisku?
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Potíže s dodavatelem energií: Kde vám pomůžou?
Jaké doklady vyřídit při bourání starého domu?
Nemějte strach z předmanželské smlouvy
Auta
Citroen slaví 100 let. Je to historie plná odvážných nápadů
Bentley představuje Flying Spur v provedení First Edition. Úplně první exemplář půjde do aukce
Je opravdu dieselový Mercedes stejně čistý jako elektromobil? Samozřejmě, že ne
Vstříc elektromobilitě. Británie chce zavést povinnost dobíjecí stanice do každého domu
Která značka má nejvěrnější zákazníky? Podle J.D. Power Lexus a Subaru
Hry pro příležitostné hráče