Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:

Rok osmičkový

 Zámečník 14. ledna 2018, 07:00  -  Miroslav Zámečník
Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
14. ledna 2018, 07:00

Loňský rok dopadl lépe, než se čekalo, hospodářské vyhlídky jsou i nadále růžové.

Hned zkraje nového roku přicházejí z Česka i Evropy dobré zprávy. Doma téměř vyrovnaný rozpočet, druhý nejlepší za posledních dvacet let. Důvěra spotřebitelů i podnikatelů také na mnohaletých maximech či blízko nich. Eurozóna se oklepala a nákupní manažeři jsou nebývale optimističtí, což posiluje příznivá očekávání do budoucna.

Pro nás klíčová německá ekonomika je na vrcholu konjunktury, barometr zaměstnanosti respektovaného mnichovského hospodářského výzkumného ústavu Ifo indikuje zájem o najímání pracovníků ve všech hlavních sektorech.

Křídla českého růstu

Při zpětném ohlédnutí dopadl loňský rok v Česku podstatně lépe, než se očekávalo, a konsenzus analytiků více než tuctu institucí sestavujících makroekonomické předpovědi se pravidelně zvyšoval směrem nahoru. Srovnávací základna je tedy vysoko a letošní růst HDP se podle předpovědí bude pohybovat sice pod loňskou úrovní, ale některé odhady počítají s přírůstkem o 3,6 procenta. A nezapomínejme, že cokoli nad tři procenta je vysoko nad dlouhodobým průměrem posledního čtvrtstoletí, který je neslavný, zejména kvůli dvěma recesím.

Co nyní dodává českému růstu křídla v tom nejvíce požadovaném ohledu, jímž je přibližování se k západoevropským zemím, je zpevňování koruny vůči euru po opuštění kurzového závazku v loňském dubnu. Prozatím se nezdá, že by pevnější koruna nějak výrazně škodila českému exportu, protože hodinové mzdové náklady v eurovém vyjádření sice v Česku rychle rostou, ale to platí i pro všechny nové členské země - od Slovenska po Bulharsko na jihu a Estonsko na severu.


Rok varu. Ekonomika se loni dostala na vrchol hospodářského cyklu


Poslední přehled Eurostatu za třetí čtvrtletí loňského roku docela plasticky ilustruje tohle nové rozhraní. Ve většině starých členských zemí rostou někde kolem dvou procent. Nominální náklady práce klesají v Řecku, ale také ve Finsku, kde byl meziroční pokles nemzdové složky (sociální daně a pojistné) mimořádně vysoký: o 7,8 procenta. Nakolik mi paměť slouží, takhle vysoká skoková změna je v Česku v moderních dějinách neznámá.

Kdo si ještě dneska vzpomene na termín „vnitřní devalvace“, kde uvnitř eurozóny mohou členské země zvednut konkurenceschopnost nikoli přes kurz měny, ale přes snížení celkových nákladů práce? Tím, že ji méně daní, ale také dávají méně benefitů. To je přesně to, co si Finové naordinovali, ani tam se to pochopitelně nelíbilo.

Co udělali Seveřané špatně

Nevypadá to, že bychom tyhle pojmy museli v Česku oprašovat, ale je dobré se dívat kolem sebe a přemýšlet, co se může stát i vzorným a bohabojným. Zrovna Finům opravdu nemůžete vyčítat, že by to byli rozpočtoví hazardéři žijící nad poměry a falšující přitom statistiky. Ani neměli bankovní krizi, která by je srazila na kolena. Jejich školství je už desítky let etalonem toho, jak se má v egalitářské společnosti vzdělávat nastupující generace. Co udělali špatně? Podívejte se na svůj mobil. Kdysi to byla téměř vždy Nokia, co jiného? Ale už není. A do toho vám „klekne“ největší obchodní partner, v jejich případě Rusko, už podruhé za posledních 30 let. Máte tady dvě závislosti a přizpůsobit se bolí i dobře řízenou zemi.

Tak jenom abychom věděli, na co je dobré si dát pozor, protože nic neporoste do nebe. Ani česká konjunktura, navázaná velmi silně na tu německou. Automobilový průmysl je před největší technologickou změnou od dob Fordovy pásové výroby a kombinace autonomních vozidel a mobility jako služby může radikálně změnit poptávku. Nebude to zítra ani za pět let, ale přijde to a v ideálním stavu by bylo dobré na to chystat ekonomiku a lidi s předstihem.

Přečtěte si další komentáře Miroslava Zámečníka:

Finské mzdové náklady dokazují, že co umí růst, dovede padat. A bolí to

Českým národním zájmem je nestát jenom u montážního pásu

Brexit na konci začátku

Comrade Bob Mugabe - velmi opožděný podzim patriarchy

Kde brát, když nejsou (lidi)?

Vyšší úrokové sazby, americký daňový velbloud a jiné novinky



Čtěte také

 Hradní kancléř Vratislav Mynář

Stát zaplatil pokutu za pochybení Hradu, škodu ale nevymáhá

Ministerstvo financí zaplatilo víc než 70 tisíc korun jako pokutu za nezákonný postup…

před 2 hodinami

ilustrační foto

Vyčerpání evropských peněz jako hlavní kritérium. Z podpory pro malé podniky čerpaly nadnárodní korporace

Z miliard korun určených hlavně pro malé a střední firmy ze sektoru informačních a…

před 2 hodinami

Martin Němeček

Po krizi jsme nakoupili nesmírně kvalitní majetek velmi lacino, říká Martin Němeček z CPI

Akcie některých firem na burze neuvěřitelně padají. A to je ideální příležitost pro…

před 4 hodinami

Praha Nádraží Holešovice

První pražské partnerství. Projekt rozvoje Nádraží Holešovice zadrhává už na startu

Společný projekt pražského dopravního podniku a developerů Borensteina a Samiiho v…

před 4 hodinami

textilka Veba

Dotováním k růstu i úpadku: jak se daří českým příjemcům evropských peněz

Dotace na rozvoj podnikání nepřinášejí českým firmám záruku úspěchu. Více než polovina…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Za týden nás čeká svátek
Senioři a moderní technologie - nepřátelé či kamarádi?
eNeschopenka 2020: co se změní?
Školní prázdniny v roce 2019/2020: kdy se mohou děti těšit na volno?
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
Auta
Škoda Octavia nové generace se (ne)ukazuje na prvních…
Produkční Tesla Model 3 je rychlejší než Porsche Taycan Turbo S. Zvládne až 900 km/h
Honda CR-V Hybrid vs. Toyota RAV4 Hybrid: Diesel? Nevedeme!
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Bentley GTC, Superb Scout, Mazda CX-30 a další
CaetanoBus představil autobus s palivovými články od Toyoty
Hry pro příležitostné hráče