Noční pracant - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Noční pracant

,
Noční pracant

Ministr dopravy Vladimír Kremlík podle všeho našel ve stolku své kanceláře notýsek po svém předchůdci Vítu Bártovi. Plány psané na téměř deset let zežloutlém Bártovu notýsku se totiž velmi podobají těm, které nyní tahá jako trumfy nový ministr. Už jsme tu měli opakovačku úvah o Číňanech stavějících české dálnice (nápad prezentovaný Andrejem Babišem) a teď nově opravy dálnic v noci, jeden z bodů politického programu Bártových Věcí Veřejných.

Ne, že by byly opravy silnic v režimu 24 hodin denně něčím špatným. Děje se to i v zahraničí a každý asi přivítá, pokud budou omezení na cestách co nejkratší. Koneckonců i v Česku už pár podobných projektů bylo. Přesto Kremlíkova slova znějí jako marketingový tah ne nepodobný těm, které měla možnost veřejnost slyšet z ministerstva dopravy v době před devíti lety.

Potíž je v tom, že opravy v noci jsou drahé. A to tak, že hodně drahé. Firmy musejí platit zaměstnancům noční směny, pokud mají navázány subdodavatele, musí se přizpůsobit celý řetězec. Opravy v noci se proto mohou dělat jen na nejvytíženějších úsecích, aby dávaly ekonomický smysl. Nikdy se z nich nemůže stát masová věc, která spasí pomalé opravy dálnic a silnic v Česku. Protože tak silný provoz v tuzemsku nikde není, snad jen s výjimkou Pražského okruhu a pár částí D1 u Prahy.

Masovému rozšíření nočních oprav brání nakonec i sám stát, který zákonem o veřejných zakázkách motivuje veřejné instituce soutěžit na cenu a utrácet co nejméně. Úvahy navíc přicházejí v době, kdy začnou chybět dopravě peníze. Spolu s tím, jak se v Evropě posouvá mezi vyspělé země, nebude Česko už tak významným příjemcem dotací a v dopravě se to od roku 2021 projeví výpadkem 20 až 30 miliard ročně.

Jednoduše řečeno. Kdyby byly noční opravy smysluplnou spásou pomalé stavby dálnic, už by se tak devět let masově opravovalo.

Ministr všechny tyhle argumenty musí znát. Zatím se ale tváří, že maká. Oslovil ministerstvo zdravotnictví, aby se prý při plánu nočních oprav neděly komplikace s hlukovými normami. Je to sice hezké, ale tohle není stěžejní potíž. Tipuji, že komunikací s ministerstvem zdravotnictví onen ambiciózní plán také skoční.

Hnutí ANO by si mělo dávat pozor, po kom marketingové nápady kopíruje. Jednou se může stát, že po VV také zkopíruje jejich neslavný osud.

Čtěte další texty Petra Weikerta

Ohodnoťte tento článek
Diskuze