Komentář: Nemyslete si, že v tom nelítáte - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Komentář: Nemyslete si, že v tom nelítáte

,
Komentář: Nemyslete si, že v tom nelítáte
Zdroj: Profimedia.cz

České továrny na autodíly zažijí kvůli avizovaným clům Donalda Trumpa perné chvilky.

Škarohlídi se budou radovat, že konečně přichází krize. Ekonomové, kteří varovali před přílišnou závislostí Česka na automobilovém průmyslu, si budou rvát vlasy na hlavě. Oběma stranám k tomu zavdal příčinu americký prezident Donald Tramp, který nařídil svému ministrovi Wilburu Rossovi, aby zjistil, do jaké míry ekonomiku Spojených států poškozuje dovoz aut ze zahraničí.

Zároveň pohrozil, že když bude potřeba, je připraven zvýšit cla o 25 procentních bodů, tedy ze současných 2,5 procenta na 27,5. Nehraje se o málo – dovoz aut a autodílů do USA dosahoval loni 310 miliard eur.

Nejvíc by trpěly německé automobilky jako největší exportér do Ameriky. Podle propočtů německého Institutu pro ekonomický výzkum IFO by přišly o pět miliard eur (125 miliard korun) – ve srovnání s tím vypadají ztráty 40 milionů eur za cla na ocel a hliník jako legrace.

A legrace si případně užije i Česko, z něhož za oceán putuje řada autodílů, od pneumatik po ložiska. Podle německých výpočtů budou přímé dopady zavedení amerických cel na české firmy 4,5 miliardy korun. Tato suma by sama o sobě české výrobce autodílů nepoložila (výrobců aut se cla dotknou minimálně, Škodovka například do USA nevyváží vůbec). Jenže ouha. Česko loni dosáhlo hezké mety – stalo se největším zahraničním dodavatelem německých automobilek a celkem do Německa loni vyvezlo auta a autodíly za 1,4 bilionu korun. Stojí tak v první linii.


Jak se proclila ocel. Spor Číny a USA může způsobit i války

 Čínský export


Když na jaře přijel do Prahy přednášet Clemens Fuest, hvězda mezi německými ekonomy, odpověděl na otázku, co si o (už tehdy avizovaných) Trumpových clech myslí, bez váhání: „Nemyslete si, že bychom na vás část nákladů nepřenesli.“ Jinými slovy, z těch 125 miliard korun, o které by přišlo Německo, by podstatnou část zaplatili i čeští dodavatelé. Jasné je přitom, kdo bude mít ve vyjednávání o cenách navrch. „Za dveřmi je dalších padesát firem z jiných zemí. Snižte cenu,“ řeknou Němci a Češi srazí podpatky. Přijdou o část tržeb i zisků, někteří o hodně. Propustí lidi, které tak pracně nabírali. A recese je tady.

Jsou tady ale i další zábavné aspekty. Ztráty v případě zvýšených cel budou mít skoro všechny evropské státy (i neevropské): Maďarsko, Polsko, Španělsko a další, a jelikož se ekonomické efekty rády kumulují, nákaza nezaměstnaností se rychle rozšíří. Přidejte k tomu strach, který vyvolávají svými nápady šéfové italských populistů, a dostanete třaskavý koktejl.

Trump přitom hraje jen na populistickou notu „zachování národního průmyslu“. Jak si jinak vysvětlit, že americká ekonomika kvůli clům získá jen 5,7 miliardy eur čili 0,03 procenta HDP? Američané sice budou moci dál pracovat v automobilkách a někteří v nich práci i získají, ale výrazně se jim prodraží jiné věci, jelikož budou za dovážená auta platit asi o pětinu víc.

Dále čtěte:

EU by mohla zavést opatření na ochranu svých oceláren již v červenci

Memento pro Trumpa aneb Jak Reagan prohrál válku o japonská auta

Chce to ocelové nervy. Trumpova cla zasáhnou i české oceláře

Obchodní válka s Čínou není problém, tvrdí profesor ekonomie Taylor


Ohodnoťte tento článek
Diskuze