Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:

Českým národním zájmem je nestát jenom u montážního pásu

 Zámečník 27. prosince 2017, 18:04  -  Miroslav Zámečník
Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
27. prosince 2017, 18:04

Když už má budoucnost patřit elektrickým samořídicím vozidlům, pak je českým národním zájmem nestát jenom u montážního pásu.

Není to tak dávno, co půjčit někomu mimo nejbližší rodinu vlastní auto bylo cosi téměř nemyslitelného. A to i v zemích s nepoměrně vyšší motorizací než u nás. Tím spíše byl žadatel odkázán do nejbližší autopůjčovny, což je mimochodem také byznys starý sto let. Mravy se mění, i když stále existují pozoruhodné geografické rozdíly.

Vlastní auto by podle průzkumu, který si objednal Ford, za úplatu neznámému člověku půjčilo 61 procent Španělů a 58 procent Italů, ale jenom polovina Britů a pouze 48 procent Němců. S klesajícím věkem přitom ochota ke sdílení roste, u obou pohlaví ve věku 25 až 34 let až na 68 procent.

To je samozřejmě příležitost pro vznik platforem, které sdílení majitelům aut nabízejí, ať už jde o aplikace, jež provozují automobilky (pokus o transformaci z výrobce hardwaru do „poskytovatele služeb mobility“), nebo nezávislé projekty. Výhodou je z hlediska zájemce o službu především fakt, že širší nabídka je jak z modelového, tak prostorového hlediska a služba je relativně levná, protože nejde o rozpouštění plných nákladů na pořízení a provoz vozu.

Sdílení vlastních aut? Jen přechodová fáze

Jenže bariér ve sdílení aut ve vlastnictví fyzických osob není zrovna málo a z psychologického i věcného hlediska jsou zásadní. Klubové členství se dejme tomu dovede postarat o prověření bezúhonnosti, solventnosti a existence pojištění, ale co třeba problémy úklidu, tankování a údržby? Sdílet jízdu je fajn, ale také žádná velká inovace: v řadě zemí bylo vždycky zvykem za autostop platit.

Elektrická vozidla - grafy ( Autor: Euro )

Tvrdit, že vlastnictví auta je neefektivní, je nošení dříví do lesa. Zvláště v případě plně autonomního vozidla, které jaksi z definice nemá cenu „mít“, protože si kupujete službu mobility. Vlastnictví či dlouhodobý pronájem auta jsou ve velkých aglomeracích v podstatě za zenitem.

Pokud nabídnete obyvatelům dostupnou veřejnou dopravu, stání pro sdílená vozidla na každém rohu, cyklostezky, pak kolik zůstane těch, kteří chtějí platit nejen amortizaci a servis auta, ale i parkování a často i poplatky za vjezd do centra? Odpověď zní - velmi málo. Starší syn momentálně bydlí v londýnské čtvrti Hackney, kde nemají auto dvě třetiny rodin a 15 procent jich jezdí do práce na kole. Miléniálové ve velkých městech jsou vůbec noční můrou automobilek. Tedy alespoň do té doby, než si pořídí děti.

Obejmi nepřítele

Plánování investic pro automobilky se tím nijak nezjednodušuje, což je ještě ten nejmenší problém. Kdyby byla náběhová křivka doopravdy ostrá, znamenalo by to znehodnocení velké části jejich majetku, ať už jde o výrobní zařízení, nebo celou zásobu know-how a patentů spojených s klasickými automobily. Co však děsí šéfy automobilek nejvíc, je pokles rentability.

Mercedes-Benz ústy svého viceprezidenta pro finance a controlling Franka Lindenberga počítá s „dočasným“ poklesem marží u elektrických aut o polovinu v porovnání s modely se spalovacími motory. Prémiová značka má z čeho brát, ale pro masové výrobce s beztak nízkými maržemi je tahle perspektiva tristní. Škoda je s provozní marží 8,7 procenta skoro pětkrát ziskovější než koncernová matka VW s 1,8 procenta, což je strašně málo i bez „Technologiewende“.


Auta budoucnosti: (bez)nadějné vyhlídky


O co by mělo jít Česku s jeho závislostí na automobilovém průmyslu? Jak napsal jistý Florenťan jménem Machiavelli, „nemůžeš-li nepřítele zničit, pak ho obejmi“. Takže když BMW postaví zkušební okruh pro autonomní vozidla na bývalých výsypkách na Sokolovsku, což je velká zpráva posledních dní, a nezůstane osamocen, je to přesné vystižení téhle adaptační strategie. Technologické změně nezabráníme, tak dělejme všechno pro to, aby nás neobešla obloukem.

Dále čtěte:

Tesla skončí v insolvenci. Tvrdí to investor, který předpověděl bankrot Enronu

Elektromobily se vyplatí. Už po 4 letech provozu poráží auta s běžným motorem

Jak si pojistit odběratele: elektromobil a dobíjení na 5 let zdarma



Čtěte také

 Spolumajitel kaváren CrossCafe Martin Lomický

Více dezertů i domácího pečiva. Díky Expanzi se mají zákazníci CrossCafe opravdu nač těšit

Kavárny CrossCafe představují nejen ideální místo pro trávení volného času, nýbrž i pro…

před 2 hodinami

 Izraelský premiér Benjamin Netanjahu

Volby v Izraeli: Netanjahu vyzval Gance, aby s ním šel do koalice

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu dnes po úterních předčasných parlamentních volbách…

před 3 hodinami

Pavel Kysilka

Předsedou dozorčí rady ČD se stal bývalý viceguvernér ČNB Kysilka

Předsedou dozorčí rady Českých drah se stal ekonom Pavel Kysilka. Do funkce ho dnes…

před 3 hodinami

Sick days - ilustrační foto

Oblíbenost takzvaných sick days roste. Bývají výhodné jak pro zaměstnance, tak pro firmu

Sick day neboli zdravotní volno je benefit, jenž v současnosti nabízí čím dál více…

před 5 hodinami

 Microsoft, ilustrační foto

Microsoft koupí zpět vlastní akcie za 40 miliard dolarů a zvýší dividendu

Americká společnost Microsoft koupí zpět vlastní akcie za 40 miliard dolarů (937,8…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Kdy klesnou ceny bytů v ČR ve městech a na venkově
Jak a kde si v roce 2019 zařídit ošetřovné?
Jak se růst minimální mzdy dotkne rodičů, důchodců či OBZP?
Kolik milionů je třeba na předčasný důchod?
Auta
Tesla už se na Nürburgringu cítí jako doma. Nejen že je …
Fiat o víkendu oslaví 120. výročí výstavou v Trojském zámku. Těšte se na nejméně 300 aut
Mazda do Tokia přiveze svůj první elektromobil. A to hned se dvěma typy pohonu
Mercedes-AMG GT 63 S má díky zásahům společnosti Poseidon 830 koní. Navýšení však stojí pěkný balík
Renault Trucks vystaví legendární Berliet T100
Hry pro příležitostné hráče