Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:

Českým národním zájmem je nestát jenom u montážního pásu

 Zámečník 27. prosince 2017, 18:04  -  Miroslav Zámečník
Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
27. prosince 2017, 18:04

Když už má budoucnost patřit elektrickým samořídicím vozidlům, pak je českým národním zájmem nestát jenom u montážního pásu.

Není to tak dávno, co půjčit někomu mimo nejbližší rodinu vlastní auto bylo cosi téměř nemyslitelného. A to i v zemích s nepoměrně vyšší motorizací než u nás. Tím spíše byl žadatel odkázán do nejbližší autopůjčovny, což je mimochodem také byznys starý sto let. Mravy se mění, i když stále existují pozoruhodné geografické rozdíly.

Vlastní auto by podle průzkumu, který si objednal Ford, za úplatu neznámému člověku půjčilo 61 procent Španělů a 58 procent Italů, ale jenom polovina Britů a pouze 48 procent Němců. S klesajícím věkem přitom ochota ke sdílení roste, u obou pohlaví ve věku 25 až 34 let až na 68 procent.

To je samozřejmě příležitost pro vznik platforem, které sdílení majitelům aut nabízejí, ať už jde o aplikace, jež provozují automobilky (pokus o transformaci z výrobce hardwaru do „poskytovatele služeb mobility“), nebo nezávislé projekty. Výhodou je z hlediska zájemce o službu především fakt, že širší nabídka je jak z modelového, tak prostorového hlediska a služba je relativně levná, protože nejde o rozpouštění plných nákladů na pořízení a provoz vozu.

Sdílení vlastních aut? Jen přechodová fáze

Jenže bariér ve sdílení aut ve vlastnictví fyzických osob není zrovna málo a z psychologického i věcného hlediska jsou zásadní. Klubové členství se dejme tomu dovede postarat o prověření bezúhonnosti, solventnosti a existence pojištění, ale co třeba problémy úklidu, tankování a údržby? Sdílet jízdu je fajn, ale také žádná velká inovace: v řadě zemí bylo vždycky zvykem za autostop platit.

Elektrická vozidla - grafy ( Autor: Euro )

Tvrdit, že vlastnictví auta je neefektivní, je nošení dříví do lesa. Zvláště v případě plně autonomního vozidla, které jaksi z definice nemá cenu „mít“, protože si kupujete službu mobility. Vlastnictví či dlouhodobý pronájem auta jsou ve velkých aglomeracích v podstatě za zenitem.

Pokud nabídnete obyvatelům dostupnou veřejnou dopravu, stání pro sdílená vozidla na každém rohu, cyklostezky, pak kolik zůstane těch, kteří chtějí platit nejen amortizaci a servis auta, ale i parkování a často i poplatky za vjezd do centra? Odpověď zní - velmi málo. Starší syn momentálně bydlí v londýnské čtvrti Hackney, kde nemají auto dvě třetiny rodin a 15 procent jich jezdí do práce na kole. Miléniálové ve velkých městech jsou vůbec noční můrou automobilek. Tedy alespoň do té doby, než si pořídí děti.

Obejmi nepřítele

Plánování investic pro automobilky se tím nijak nezjednodušuje, což je ještě ten nejmenší problém. Kdyby byla náběhová křivka doopravdy ostrá, znamenalo by to znehodnocení velké části jejich majetku, ať už jde o výrobní zařízení, nebo celou zásobu know-how a patentů spojených s klasickými automobily. Co však děsí šéfy automobilek nejvíc, je pokles rentability.

Mercedes-Benz ústy svého viceprezidenta pro finance a controlling Franka Lindenberga počítá s „dočasným“ poklesem marží u elektrických aut o polovinu v porovnání s modely se spalovacími motory. Prémiová značka má z čeho brát, ale pro masové výrobce s beztak nízkými maržemi je tahle perspektiva tristní. Škoda je s provozní marží 8,7 procenta skoro pětkrát ziskovější než koncernová matka VW s 1,8 procenta, což je strašně málo i bez „Technologiewende“.


Auta budoucnosti: (bez)nadějné vyhlídky


O co by mělo jít Česku s jeho závislostí na automobilovém průmyslu? Jak napsal jistý Florenťan jménem Machiavelli, „nemůžeš-li nepřítele zničit, pak ho obejmi“. Takže když BMW postaví zkušební okruh pro autonomní vozidla na bývalých výsypkách na Sokolovsku, což je velká zpráva posledních dní, a nezůstane osamocen, je to přesné vystižení téhle adaptační strategie. Technologické změně nezabráníme, tak dělejme všechno pro to, aby nás neobešla obloukem.

Dále čtěte:

Tesla skončí v insolvenci. Tvrdí to investor, který předpověděl bankrot Enronu

Elektromobily se vyplatí. Už po 4 letech provozu poráží auta s běžným motorem

Jak si pojistit odběratele: elektromobil a dobíjení na 5 let zdarma



Čtěte také

Zelená fasáda, ilustrační foto

Špinavé miliardy se zazelenají. Fond životního prostředí chystá podporu šetrných opatření pro budovy

Využití srážkových vod a šedé vody, recyklace té odpadní, zelené střechy a fasády by měly…

před 54 minutami

Ilustrační foto

Po stopách zmizelých miliard: zpackaná privatizace i solární šílenství

Nejdražší selhání státu? Zpožděný zásah proti solárnímu boomu, privatizace firem pod…

před 6 hodinami

 David Beran

Zavírání poboček a propouštění. Beranův Profi Credit v Polsku drtí zákony proti lichvě

Polsko bývalo po dlouhé roky největším trhem pro český Profi Credit, působící v oboru…

14. listopadu 2019

Černínský palác, sídlo ministerstva zahraničí

Zákaz Člověka v tísni v Rusku: ministerstvo zahraničí si předvolalo ruského velvyslance

Ministerstvo zahraničí si dnes předvolalo ruského velvyslance Alexandera Zmejevského…

14. listopadu 2019

 Jaromír Manhart (uprostřed), archivní foto

„Pán odpadu” končí. Ředitel Manhart odchází z ministerstva životního prostředí

Přestože se nyní ostře sledovaná nová odpadová legislativa řeší na vládě, její autor se…

14. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Jak žádat o mateřskou?
Kdy letos začíná advent?
O kolik se v roce 2020 zvednou platy ve veřejné sféře?
Jaké příjmy může mít předčasný důchodce?
Auta
Setrvačník nemusí být jen součást motoru. Lze s ním i…
Ferrari Roma je kupé s parádním designem a výkonem 620 koní
Honda S-MX vznikla jako milenecký azyl na kolech. Značka se tím nijak netajila
Videodojmy Audi SQ8 TDI – Sem se dívej, BMW
Elva je moderní interpretací monopostů McLaren-Elva z 60. let. Vznikne v sérii 399 kusů
Hry pro příležitostné hráče