Dokáže vytvořit virtuální elektrárnu a umí pomoct s řízením aktuální poptávky a spotřeby energetických aktiv. Tak by se ve zkratce dalo popsat zaměření estonského startupu Fusebox, do něhož nyní vložil blíže nespecifikovanou částku i česká venture kapitálová společnost Soulmates Ventures. Právě ta totiž stála v čele nedávno skončeného investičního kola, v rámci něhož se vedení Fuseboxu podařilo vybrat celkem 2,6 milionu eur, tedy přepočtu nějakých 66 milionů korun.
Zmíněná investice, kterou podpořili také estonský fond SmartCap, nizozemský energetický gigant Eneco a jedna z největších polských bankovních společností PKO Bank Polski, má Fuseboxu pomoci expandovat na další evropské trhy a současně rozšířit jeho tým o nové talenty.
„Tým Fusebox mění způsob výroby a distribuce energie prostřednictvím špičkové technologie virtuálních elektráren a systémů pro řízení energie, které přinášejí zákazníkům hmatatelné výsledky – od snižování nákladů na energii přes stabilizaci sítí až po integraci obnovitelných zdrojů,“ přiblížil investiční ředitel Soulmates Ventures Michal Sikyta. „Fusebox podporuje ziskový, udržitelný a na budoucnost orientovaný energetický průmysl a jeho škálovatelný model již prokázal úspěch v severských a pobaltských zemích s více než 3 600 připojenými zařízeními,“ dodal.
Jak konkrétně byznys zmíněné estonské firmy funguje? Jednoduše tak, že její řešení umožňuje energetickým společnostem, průmyslovým a komerčním firmám integrovat a spravovat flexibilní energetické zdroje, díky čemuž tak mohou využít podpůrných trhů, respektive takzvaných ancillary markets, pro generování dodatečných příjmů. Prostřednictvím cloudu mohou zákazníci spravovat aktiva, jako jsou například fotovoltaické parky a systémy akumulace energie.
„(Klientům) nabízíme modulární nástroje, s nimiž mohou rozvíjet zdroj příjmů v oblasti flexibility na energetických trzích. Díky tomuto financování jsme připraveni rychle škálovat a posílit naši přítomnost napříč Evropou,“ zdůraznil zakladatel a šéf Fuseboxu Tarvo Õng s tím, že dosud se jeho firmě během pouhých dvou let podařilo rozšířit na celkem 13 globálních trhů.