Během loňského roku přibylo napříč celým Českem na 80 tisíc metrů nových, modernizovaných či rozšířených retail parků. To je nejvíce za posledních 15 let. Největší počet těchto nákupních parků se nachází, poněkud nepřekvapivě, ve Středočeském kraji. V přepočtu na tisíc obyvatel nicméně vede kraj Olomoucký.
Celková nabídka maloobchodních ploch se na konci prosince přiblížila hranici čtyř milionů čtverečních metrů. Nákupní parky (obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastním vchodem a společným parkovištěm – pozn. red.), z tohoto objemu zaujímají celou jednu třetinu. Dalších pětašedesát procent připadá na klasická obchodní centra, zatímco zbylá dvě patří takzvaným outletům.
„Výstavba nákupních parků zažívá od roku 2023 velký rozmach. Mnoho projektů bylo vlivem nejisté covidové doby odloženo a nyní se realizují. Díky jednodušší a rychlejší výstavbě dokáží pružněji reagovat na poptávku obchodníků po volných plochách. Běžná doba výstavby je do jednoho roku,“ přibližuje vedoucí týmu nákupních parků ve společnosti Cushman & Wakefield Jan Čížek s tím, že letos by mělo přibýt dalších 70 tisíc metrů čtverečních ploch.
Největším vloni dokončeným retailovým projektem bylo s prodejní plochou 14 200 čtverečních metrů Obchodní centrum Hvězdárna v Jindřichově Hradci. Následoval retail park S1 Center ve Slaném (5 500 čtverečních metrů) a S1 Center v Krnov (5 100 čtverečních metrů).