Středočeský kraj vyzval Prahu k pozdržení parkovacích zón

19. září, 19:02 - čtk
19. září, 19:02

Středočeský kraj dnes vyzval pražský magistrát k pozastavení rozhodnutí o zřízení parkovacích zón v Praze 5 a 6. Podle krajských zastupitelů, kteří usnesení schválili, by zóny v těchto městských částech neměly platit, dokud nebudou vybudována odpovídající záchytná parkoviště. Další zóny by se zatím neměly zavádět, uvedl hejtman Miloš Petera (ČSSD). Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) pozastavení zón není řešením.

Zastupitelé pověřili Peteru jednáním s hlavním městem, dotčenými obcemi, Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a Úřadem vlády o majetkoprávním vypořádání pro výstavbu parkovišť. Středočeské zastupitelstvo také odmítlo záměr Prahy omezit tranzitní kamionovou dopravu na území metropole v souvislosti s nedokončeným silničním okruhem a požaduje, aby hlavní město od těchto plánů upustilo.

Srpnové rozšíření zón placeného stání v Praze 5 a 6 komplikuje parkování Středočechům, kteří do metropole dojíždějí do zaměstnání. Kraj už před měsícem vyzval Prahu, aby zóny nezaváděla. Vedení města to tehdy odmítlo s odkazem na radnice, které si zóny přejí. „Do platnosti zón již zasahovat nemohu, nicméně je v kompetenci každé městské části možnost zneplatnit své zóny. Zóny jsou určeny pro obyvatele městských částí, nikoli pro komfort dojíždějících,“ řekl tehdy náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). K dnešní výzvě se vyjadřovat nechtěl.

Podle Krnáčové vycházejí zóny primárně vstříc lidem, kteří v Praze bydlí a platí daně. Při jejich odstranění by rezidenti opět neměli kde zaparkovat. „Je zajímavé, že pan Petera s tím přichází jen pár dnů před volbami, přitom o jejich zavedení ví dlouhou dobu. Nehodlám se podílet na jeho kampani a také bych mu ráda připomněla, že to byl právě Středočeský kraj, kdo dlouhou dobu blokoval dostavbu Pražského okruhu, zejména části 511,“ sdělila Krnáčová. Tyto věci spolu podle ní souvisí, protože okruh výrazně zlepší propustnost Prahy, což bude mít vliv na parkování v okrajových částech města.

Skandální neúčast

Předseda opoziční ODS Jan Skopeček novinářům řekl, že hejtman Petera je v otázce zón, ale i výstavby chybějící části Pražského okruhu a záměru Prahy zakázat vjezd kamionům do města málo aktivní a pouze reaguje na magistrátní politiku. Petera to odmítl. Pokládá ale za skandální, že mu nebylo umožněno účastnit se nedávného jednání pražské rady o těchto záležitostech. „Vidím to jako selhání a věřím tomu, že už se to nebude opakovat,“ řekl na adresu pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO).

Podle Petery se už do věci vložil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), s nímž se hejtman sejde v pátek. „Jednat bychom chtěli především o zjednodušení procesu majetkoprávního vypořádání pozemků, které nejčastěji vlastní České dráhy a SŽDC,“ uvedl hejtman.

Investory města a obce

Řešení situace vidí v rozšiřování parkovacích ploch poblíž železničních stanic. Pro tyto projekty je vyčleněna více než miliarda korun v programu integrovaných teritoriálních investic (ITI) v rámci pražské metropolitní oblasti. „Investorem těchto parkovišť budou místní samosprávy, tedy města a obce. Středočeský kraj již připravuje v rámci tohoto programu více než 3800 parkovacích míst a první výzvy by měly být vyhlášeny už v listopadu tohoto roku,“ dodal hejtman.

Petera dnes podle Skopečka získal mandát celého zastupitelstva k tomu, aby s vedením Prahy mohl jednat důrazněji a lépe hájit zájmy lidí z regionu. Pokud Praha svůj postoj nezmění, mohlo by se podle Skopečka začít uvažovat o přemístění krajského úřadu mimo území metropole.

Praha má asi dvě desítky záchytných parkovišť P+R s celkovou kapacitou přes tři tisíce stání. Nejvytíženější parkoviště jsou na metru C, třeba na Chodově nebo v Letňanech. Nejméně používané je to v Běchovicích.


Čtěte dále:

Pražské radnice si rozdělí 127 milionů z parkování

Praha 3 rozšiřuje parkovací zóny

Aplikace má Pražanům ulehčit parkování


Mohlo by vás zajímat

Společnost GameCo Development připravuje novinku. Výherní terminály s videohrami by měly v Americe spustit během října.

Videohry jako hazard: americká kasina spouští novinku

 Guvernér ČNB Jiří Rusnok

Dříve než ve druhém čtvrtletí 2017 intervence neukončíme, zopakovala ČNB

rejdařův sen. Takto by měl podle plánů Ředitelství vodních cest vypadat úsek Labe pod Děčínem, který je poslední neregulovanou částí řeky od soutoku s Vltavou.

Nekonečný příběh děčínského jezu. Připomínky má Brusel

 Dálnice v ČR - ilustrační foto

V roce 2017 se začne stavět 140 kilometrů dálnic

ilustrační foto

Průzkum: Lokální producenti a pěstitelé jsou stále více „in“

Ilustrační foto

Soumrak obnovitelných zdrojů? ERÚ s jejich podporou nepočítá

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče