Srdce v Německu, rozum ve Skandinávii

Ondřej Stratilík 24. července, 12:00  -  Ondřej Stratilík
24. července, 12:00

Největší zbrojní zakázka posledních 20 let jde do finále. Nákup pásových transportérů za 50 miliard má dva favority. Pokud rozhodnou peníze, vítězem bude švédské vozidlo CV90

V Libavé to na konci června vypadá spíš jako na okraji pouště. Odpolední teplota překračující 30 stupňů vysouší trávu i keře a z cest se zdvihají velká oblaka prachu. Víří je tu pět obrněných vozidel na pásech. Každý jejich pohyb i střely do pohyblivých terčů sleduje dalekohledy několik specialistů českého Generálního štábu a ministerstva obrany. Testy by měly ukázat, kterého obrněnce si armáda pořídí.

Náčelník Generálního štábu Josef Bečvář sice zatím nechce prozradit, které vozidlo ve zkouškách obstálo nejlépe, podle zjištění týdeníku Euro se však už favorité rýsují. S největší pravděpodobností se bude rozhodovat mezi dvěma transportéry: moderním německým Puma a osvědčeným švédským CV90.

„Je to jako souboj lásky a rozumu. Srdce chce Pumu, ale mozek říká CV90“ směje se jeden z důstojníků Generálního štábu.
Pokud by záleželo čistě na vojácích, bez dlouhého rozmýšlení by si pořídili německý stroj. Díky tomu, že jej konsorcium PSM vyvíjelo podle požadavků bundeswehru a vojáci při jeho výrobě asistovali, splňuje prý většinu požadavků na moderní válčení.

Jenže úředníci ministerstva obrany jejich představy krotí. Jde o nákup 210 nových transportérů a rozhodujícím faktorem bude cena. Puma je sice mimořádně kvalitní, jenže patří k tomu nejdražšímu, co trh nabízí. Podle dřívějších smluv platí bundeswehr za každé z 350 objednaných vozidel v přepočtu 228 milionů korun. Z toho důvodu se reálněji jeví pořízení strojů CV90 z dílen BAE Systems Hagglunds, které se dají koupit za sumu zhruba o sto milionů korun nižší. Jinak řečeno, ministerstvo obrany sice původně počítalo, že nové transportéry z jeho rozpočtu vysají až 50 miliard korun, vystačit by si ale nakonec mohlo „pouze“ s 30 miliardami.

Resort zatím oficiálně nic nekomentuje. Generál Josef Bečvář vysvětluje, že výsledky zkoušek s doporučeným řešením dostane ministr obrany na stůl v srpnu. „Výběr vozidla proběhne na základě soutěže. Nákup připravíme pro novou vládu,“ plánuje ministerský náměstek Daniel Koštoval.

Jde o smlouvy

Vojákům se sice na Libavé předvedla ještě dvě další vozidla, ovšem jejich šance vypadají bledě. Nový německý transportér Lynx dosud nepoužívá žádná armáda a ze hry se zdá i rakousko-španělský Ascod. Nejlépe o tom ostatně svědčí informace prosakující ze zbrojařských kruhů.

Vozidlo Ascod vyráběné koncernem General Dynamics European Land Systems dlouhodobě „tlačila“ skupina Czechoslovak Group Jaroslava Strnada. Na brněnském veletrhu IDET v roce 2015 byl transportér součástí Strnadova stánku, letos stál hned vedle.


Přečtěte si komentáře Ondřeje Stratilíka o české armádě:

Politická akademie Martina Stropnického

Akce Ostrava. Zn. „Top Secret“

Máte transportér? A mohl bych ho vidět?


V posledních měsících začíná ale podle zjištění týdeníku Euro český zbrojní král toto spojenectví přehodnocovat a pokukuje po kooperaci s BAE Systems Hagglunds. „Stejně jako jiné společnosti českého obranného průmyslu máme zájem o spolupráci s více partnery. Jsme tedy připraveni jednat se všemi soutěžiteli, kteří projeví zájem“ reaguje na otázku Strnadův mluvčí Andrej Čírtek. „Nedá se vyloučit uzavření dohod, obvykle formou nezávazných memorand, s více soutěžiteli,“ doplňuje.

Ovšem těžko říct, jak případné spojenectví se společností Czechoslovak Group vidí sami zahraniční výrobci. Podle vyjádření několika vysoce postavených úředníků ministerstva obrany nyní neexistuje chuť uzavírat s Hrmami napojenými na Jaroslava Strnada strategické kontrakty. Panují obavy, že se armáda stane na zbrojaři životně závislá.

Už dnes má Strnad díky smlouvě s General Dynamics exkluzivní práva na opravu a výrobu kolových obrněnců Pandur. A pokud by něco takového nastalo i u pásových vozidel, byly by na Czechoslovak Group závislé obě české bojové brigády.

Co je k dispozici
ASCOD Výrobce: General Dynamics European Land Systems Partneři v Česku: Czechoslovak Group, VOP CZ Uživatelé: Rakousko, Španělsko
CV90 Výrobce: BAE Systems Hagglunds AB Partneři v Česku: VOP CZ, Pramacom-HT, Meopta, VTÚ a další Uživatelé: Švédsko, Dánsko, Finsko a další
LYNX KF31 Výrobce: Rheinmetall Landsysteme GmbH Partneři v Česku: VOP CZ Uživatelé: nikdo
PUMA Výrobce: PSM Project System & Management GmbH Partneři v Česku: Glomex MS, VOP CZ Uživatelé: Německo

Dále čtěte:

Nejslavnější dny ministra Stropnického

Armádní vendety: vysocí manažeři přicházejí o prověrky kvůli nepohodlným názorům

Výdaje na obranu porostou rychleji. V roce 2020 1,4 procenta HDP, shodli se ministři

Bez řidiče neodejdu. Generál chce na lukrativní místo protlačit svého šoféra


Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít