První vlak s českou naftou byl za dohledu Sobotky odplombován

14. října, 10:01 - čtk
14. října, 10:01

Předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr dnes odplomboval první vlak s českou naftou, která byla uskladněna v Bavorsku. Další vlak, také zhruba se 20 cisternami, přijede do skladu státního podniku ČEPRO v Třemošné u Plzně příští čtvrtek. Odteď budou jezdit z německého Kraillingu do ČR minimálně dva vlaky týdně, řekl Švagr.

Odplombování sledoval premiér Bohuslav Sobotka, vedení firmy ČEPRO, německý velvyslanec v ČR a zástupci bavorské vlády. Sobotka i Švagr řekli, že ČR má dostatečné kapacity na uskladnění české nafty ve svých státních skladech, tedy u firem ČEPRO a MERO, a nebude využívat žádné sklady v zahraničí.

Nafta, která byla uskladněná u zkrachovalé soukromé německé firmy Viktoriagruppe a Česko se k ním nemohlo skoro dva roky dostat, bude směřovat kromě Třemošné i do dalších provozů ČEPRO, tedy hlavně do Roudnice nad Labem, ale také do Hájku na Karlovarsku, případně dalších. První dovezená nafta podle Švagra splňuje veškeré parametry podle evropských norem. „Splňuje senzorické parametry mechanických nečistot i hustoty nebo množství vody,“ uvedl.

Nafta za miliardu

První vlak převezl 980 tun nafty. Česko má v Kraillingu naftu zhruba za 1,2 miliardy korun, po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se k ní ale nemohlo skoro dva roky dostat. Celkem má být vypraveno na 70 vlaků. Dopravu zajišťuje Čepro, smluvním dopravcem je ČD Cargo. Švagr potvrdil, že přeprava paliva bude stát nejvíce 60 milionů korun včetně daně, ale předpokládá, že částka bude nižší.

Další vlak bude do Kraillingu přistaven příští úterý v 06:00. Na 20 vagonů, které jsou majetkem SSHR, je nyní podle Švagra dohoda s německými celníky. Po zaběhnutí režimu půjde zřejmě počet vagonů v jednom vlaku zvýšit. „Chtěli bychom vše zvládnout do pololetí příštího roku,“ uvedl. Nový vlastník německého skladu, Krailling Oils Development, ale může mít technické problémy i problémy se sněhem.

V Kraillingau by mělo podle Švagra být ve více než 20 nádržích zhruba 75 milionů litrů nafty. „Komunikace s novým vlastníkem je výborná. Důkazem je, že opravil vlečku a máme příslušná povolení,“ uvedl Švagr. U prvního vlaku také asistovali jeho zaměstnanci.

Kostlivec ze skříně

Ve skladech ČEPRO se zkontroluje kvalita, provede celní odbavení, nafta se stočí do nádrží a je součástí produktovodů ČEPRO. Podle předsedy představenstva ČEPRO Jana Duspěvy se nafta v zásobnících obměňuje nejpozději po třech letech; pokud se mění její kvalita, tak se prodá. „Záleží na aktuálním chemickém rozboru daného vagonu,“ řekl. Pokud by rozbory kvality zásadně nevycházely, lze ji přepracovat, rozmíchat s kvalitnější hmotou a kdyby nevyhovovala, tak jde o nebezpečný odpad k likvidaci.

„Musím říct, že to byl jeden z největších kostlivců, který vypadl ze skříně, když nastoupila naše vláda, a kdy jsme začali dělat pořádek v SSHR,“ řekl Sobotka. Podle něj je nepochopitelný postup vlády v roce 2010, že v situaci, kdy měl stát vlastní kapacity, se rozhodla, že velké zásoby bude ochraňovat soukromá společnost a ještě na území mimo ČR.

SSHR podala trestní oznámení v ČR už v říjnu 2014 a v Německu v prosinci 2015. Je potřeba, aby se tím zabývala policie a bude nutná právní analýza všech smluv, řekl premiér.

Případem Viktoriagruppe se zabývá policie. Čtěte:

Policie prověřuje smlouvy Agrofertu se správou hmotných rezerv


Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče