Test Audi A4 Avant: Neviditelný pokrok

13. června, 07:20  -  Jiří Červenka
13. června, 07:20

Nejnovější Audi A4 je při zběžném pohledu k nerozeznání od předchozího, ale jeho chování na silnici se dramaticky změnilo – naštěstí k lepšímu.

Ke generační modernizaci auta – a vlastně i jakéhokoliv jiného produktu – se dá přistupovat různými způsoby. Můžete navrhnout úplně nově vyhlížející kabát, který ale v praxi funguje pořád stejně. Audi A4 je opačný případ. I docela zběhlý člověk může mít při letmém setkání v provozu rozeznat nejnovější generaci od té předchozí. Ale kdybyste ho kousek svezli, určitě by poznal rozdíl i ze sedadla spolujezdce – a se zavázanýma očima.

Copak se odehrálo pod kapotou za revoluci? Vlastně nic. To je možná nejpřekvapivější. Audi A4 je pořád sedan a kombi s motorem uloženým podélně vpředu a pohonem předních kol. (Čtyřkolku quattro mají jen dražší varianty.) Motory TDI a TFSI se pořád jmenují stejně a jejich parametry nejsou příliš vzdálené tomu, na co jsme byli zvyklí. Jen to celé dohromady funguje na silnici mnohem přesvědčivěji než dřív.

Triky kvůli CO2

Jak už to tak ve světě aut chodí, nové Audi A4 je delší a širší. S tím koresponduje i nárůst prostoru pro cestující. Pro ramena mají cestující vpředu a vzadu více o 11 mm, prostor pro hlavu se zvětšil o 23 mm. Automobilka se přitom chlubí výrazným snížením hmotnosti, podle motorizace a výbavy až o 120 kilogramů. Zčásti díky chytřejší konstrukci s využitím hliníku a vysokopevnostní oceli, zčásti ovšem díky konstrukci vychytralé. Podobně jako třeba Mercedes-Benz si Audi pomohlo k menšímu číslu na váze miniaturní nádrží. Má objem jen 40 litrů. Větší 54litrová se dodává jako příplatková výbava, přičemž výše příplatku činí přesně nula korun.

Interiér se vzdálil dosavadnímu modelu víc než exteriér. Po vzoru velkého SUV Q7 má ventilační otvory přes celou šířku palubní desky a v lepších výbavách také digitální přístrojový štít před řidičem

Proč takové kejkle? Kvůli emisím CO2. Automobilky jsou tlačeny ke snižování nominálních výfukových emisí oxidu uhličitého dvěma cestami: přímo legislativou EU, která stanovuje finanční postihy za překročení „flotilového“ (pro celou produkci automobilky) limitu CO2; a nepřímo zákazníky. V mnoha evropských zemí se totiž výše daní z registrace a/nebo provozu auta odvíjí právě od výše CO2, takže vůz s nižšími „papírovými“ emisemi vyjde provozovatele v součtu podstatně levněji. Různými triky si k podlezení nedokonalého homologačního cyklu pomáhají všichni, ale to by bylo téma na (velice obsáhlý) samostatný článek. Raději zpět k A4.

Není to jen dražší Passat

Nejen u zcela nepoučené laické veřejnosti se lze nezřídka setkat s názorem, že Audi A4 je pouze dražší variace na Volkswagen Passat a Škodu Superb. To bývala částečně pravda v dobách první generace Superbu, ale pak se koncernové modely střední třídy konstrukčně rozešly. Zatímco Passat se Superbem dnes stojí na „masové“ platformě MQB s motorem napříč, A4 má podélně uložený motor i převodovku, složitější konstrukci náprav a pohon všech kol (u verzí quattro) realizovaný mezinápravovým diferenciálem namísto spojky Haldex.

Lépe zkonstruované auto by také mělo lépe jezdit. U Audi to v minulosti nebývalo vždycky pravdou. Zákazníkům to očividně nijak nevadilo, ale odpovědné manažery v Ingolstadtu patrně přestalo bavit číst v motoristických časopisech hanopisy na jízdní vlastnosti svých aut, tak zaveleli ke změně. Viděli jsme to už u jiných novinek Audi z poslední doby a také jízdní projev nové A4 je opravdu na výši. Ostrými zatáčkami se třeba neprotáhne tak graciézně jako BMW 3 nebo Mercedes C se zadním pohonem, všude jinde ale udělá dojem příkladným tichem na palubě, přesným vedením směru, čitelnými reakcemi i komfortem odpružení. Aspoň pokud si objednáte správnou verzi.

Kombi, které jsme dostali k testu, mělo sportovní podvozek a 19palcová kola. Ani takto vybavené auto neposkakovalo na české parodii silniční sítě nesnesitelným způsobem, ale nedávno jsem vyzkoušel i sedan na 17palcových kolech a ten se přenášel přes hříchy silničářů s ještě větší ladností.

Dvoulitr není pro ostudu

Při pohledu do ceníku vás to možná bude táhnout k prestižnímu šestiválci a pohonu všech kol quattro, ale díky nízké hmotnosti a dobré aerodynamice jezdí Audi A4 pěkně i s typicky „flotilovým“ čtyřválcem 2.0 TDI. Jeho výkonnější provedení nabízí shodných 140 kW a 400 Nm jako v Passatu či Superbu, ale v podélné zástavbě se projevuje kultivovanějším způsobem a je zde spojeno s výborně fungující dvouspojkovou převodovkou S tronic.

Varianta Avant má zavazadlový prostor o objemu 505 litrů. Některé kombíky nabízejí i víc, ve většině situací ale spíš než absolutní kapacitu oceníte chytré detaily – třeba příplatkový systém posuvných přepážek teď můžete schovat do přihrádky pod podlahou zavazadelníku. Roletka se nově otevírá i zavírá automaticky spolu s pátými dveřmi a zadní opěradla lze sklopit páčkami v kufru.

Sklopením zadních opěradel zvětšíte zavazadelník z 505 na 1510 litrů

Rozplývat se nad interiérem je skoro zbytečné, kabiny uměli v Ingolstadtu vždycky na jedničku. Materiály působí hodnotně, slícování nedává prostor ke kritice, všechny ovládací prvky jsou právě tam a reagují právě tak, jak očekáváte. Zajímavými novinkami jsou přepínatelný digitální panel namísto klasického přístrojového štítu nebo elegantní ovládání klimatizace s displejem, na kterém se objeví kontextové menu, když k němu přiblížíte prst. Multimediální systém MMI podporuje standard Apple Car Play a díky promyšlenému ovládání se dobře obsluhuje i během jízdy. Namísto tápání po dotykovém displeji zde totiž používáte vícesměrový ovladač, jehož horní ploška navíc funguje jako touchpad pro zadávání vstupů (destinace, jméno volaného atd.).

I cena dělá „prémii“

Jestliže jízda a obecně jakákoliv interakce s novou A4 je konejšivým zážitkem, při pohledu do ceníku by citlivějším povahám mohla prasknout žilka – zvlášť pokud se pokusí srovnat ceny s podobně motorizovanými kombíky masových značek. Prémiová auta jsou zkrátka dražší, i to je dělá prémiovými.

Audi nově nabízí A4 ve třech liniích: základní model, Sport a Design

A4 Avant s motorem 2.0 TDI tak vyjde nejméně na 950 900 Kč – to když se spokojíte s výkonem 110 kW a manuálním řazením. Testovaná kombinace 140 kW/S tronic už stojí 1 111 900 Kč a za pohon všech kol quattro byste museli přihodit dalších 65 tisíc. To ale není konec. Lákavé příplatkové prvky od LED světel přes paket S line či 19“ kola až po navigaci MMI Touch navýšily cenu konkrétního kusu na 1 546 900 Kč. A pořád to byl kombík střední třídy s relativně obyčejným dvoulitrovým čtyřválcem a pohonem předních kol.

Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 kW
Motor: řadový čtyřválec 2,0 l, 140 kW, 400 Nm
0-100 km/h: 7,9 s
Nejvyšší rychlost: 231 km/h
Hmotnost: 1605 kg
Spotřeba: 4,2 l/100 km

Čtěte dále:

Extremistické Audi TT RS je rychlejší než Porsche 911

Supersilný diesel v novém Audi SQ7 si pomáhá unikátním „elektrickým turbem“

Mohlo by vás zajímat

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

 Boris Johnson s Recepem Tayyipem Erdoganem.

Johnson přijel do Turecka dojednat „obří dohodu“

 Vizualizace nového vlaku od čínské firmy CRRC pro českého dopravce LEO Express

Leo Express koupil od čínského CRRC tři nové vlaky. Odebrat může až dalších 30

Panorama čtvrti City of London

Londýn zůstává největším finančním centrem. Možná naposledy

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče