Podívejte se, jak Boeing 787-9 Dreamliner trénuje na leteckou show

10. července 2016, 13:13  -  Jiří Červenka
10. července 2016, 13:13

Oficiální video z dílen Boeingu ukazuje dopravní letoun při manévrech, jaké cestující za běžných okolností nikdy nezažijí. Naštěstí pro jejich žaludky.

Od 11. do 17. července se v britském Farnborough koná vyhlášený aerosalon. Mezi vystavovateli jsou tradičně i výrobci dopravních letadel, kteří si nenechají ujít možnost předvést veřejnosti své produkty v akci. Americký Boeing zveřejnil na sociálních sítích video, ve kterém ukazuje nácvik sestavy pro letošní Farnborough. Jako demonstrační stroj zvolil model 787-9 (prodloužená verze Dreamlineru) japonské společnosti All Nippon Airways, která byla prvním zákazníkem Dreamlineru. (A vytrpěla si své; dnes už jsou ale porodní bolesti kompozitového letadla minulostí.)

S cestujícími se létá opatrně

Stroj předvádí manévry, jaké v běžném „pracovním“ nasazení nikdy nezažije. Cestující rádi vyprávějí, jak zrovna jejich letadlo při cestě na dovolenou prudce stoupalo nebo vykroužilo ostrou zatáčku na krátké finále přistávací dráhy, ale skutečností je, že za běžných okolností se dopravní letadla nikdy ani nepřiblíží hranicím své letové obálky. Jakkoliv dramaticky mohou některé manévry vypadat z pohledu cestujícího, dokud mají piloti stroj pod kontrolou, nikdy nezažijete víc než cca 20 stupňů stoupání a 25 stupňů bočního náklonu. Možná 30 v odůvodněných situacích. Ale to už je opravdu mezní hodnota. Provozní příručky leteckých společností prudší manévry nepřipouštějí.

Důvodem těchto omezení je ale starost o stabilitu trávícího traktu (a zákaznické přízně) cestujících, nikoliv o strukturální integritu letadel. Ta jsou dimenzovaná na mnohem extrémnější manévry, například boční náklon 60 stupňů pro ně není problém – což uvidíte i ve videu. Nenechte se však ošálit zdánlivě vertikálním vzletem.

Vertikálně jen pár sekund

Boeing předvedl tento trik s velkým ohlasem už v minulosti. Jde dílem o optickou iluzi, vytvořenou úhlem kamery vůči zemi a letadlu, a dílem o malou fyzikální hříčku. Každý letoun samozřejmě může namířit příď vzhůru k nebi, ale jen na několik sekund. Rychle totiž ztrácí rychlost vůči vzduchu – využívá kinetickou energii neboli „mění výšku za rychlost“. Kdyby pilot manévr včas nepřerušil, došlo by k přetažení a pádu. Výjimku představují bojové tryskáče s přebytkem tahu vůči hmotnosti, což však není případ Dreamlineru. Model 787-9 váží bez paliva 126 tun a jeho motory mají tah 2x 320 kN (32 tun). Aby mohl akcelerovat vertikálně, musel by maximální tah motorů být větší než jeho hmotnost. Třeba bojový letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon má při 50procentní zásobě paliva poměr tahu vůči hmotnosti 1,24.


Čtěte dále:

Křídlo na Boeing 777X se peče v troubě velké jako celý trup Boeingu 737

Nemáte na bizjet? Zde je pět dostupnějších letadel na cesty po Evropě

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít