10 nejdražších aut všech dob

16. května, 09:00  -  Jiří Červenka
16. května, 09:00

Žebříček automobilů, které změnily majitele za rekordní částku, je poněkud monotematický. Až na jedinou výjimku ho tvoří modely Ferrari z 50. a 60. let.

Bugatti Chiron? Pagani Huayra? Ale prosím vás, ty jsou z laciného kraje. Dokonce ani legendární McLaren F1 není mezi drahými auty doopravdy drahý. Výše rekordních transakcí, jejichž předmětem byl automobil, se blíží k hranici jedné miliardy korun. Následující přehled zahrnuje pouze auta, která byla prodána na veřejných aukcích a u nichž je tedy známa cena, kterou kupující zaplatil.

Ceny šly strmě nahoru v posledních letech – všechny aukce z našeho přehledu se odehrály v období od roku 2013 dodnes. Kdyby se sběratelské automobilové unikáty započítávaly do indexu spotřebitelských cen, možná by čísla inflace na obou březích Atlantiku vypadala poněkud jinak… Samozřejmě žertujeme, ale fakt je, že přibývající objem peněz v kombinaci s historicky nízkými úrokovými sazbami motivuje investory k ukládání volných prostředků do méně tradičních nástrojů, což s rostoucími cenami nejvzácnějších vozů bezesporu souvisí.

Když necháme stranou značku a éru vzniku, pojmenovat jednoznačné společné jmenovatele extra drahých aut není úplně snadné. Určitě pomůže, když se daný model vyráběl ve velmi omezených počtech. K tomu je ale potřeba dokonale zdokumentovaná historie konkrétního kusu a originální stav nebo pečlivá renovace, ovšem za použití původních dílů a technologických postupů. Neuškodí, pokud má vůz v rodokmentu nějaké ty úspěchy v legendárních závodech. Zbytek už je otázka mnohdy poněkud nevyzpytatelných nálad trhu.

10. Ferrari 250 GT SWB California Spider

Vůz s číslem podvozku 2871GT byl vyroben v roce 1961. Do aukce, která se konala v březnu 2016 na floridském Amelia Islandu, ho nabídla společnost Gooding & Company. Kupující zaplatil 17 160 000 USD (v přepočtu asi 407,05 milionu korun).

Proč tolik: Jedna z pouhých 37 Californií Spyder SWB se zakrytovanými světlomety. Vůz účinkoval v oscarovém snímku „Včera, dnes a zítra“ a mezi jeho bývalými majiteli figuroval průmyslový návrhář Gianfranco Frattini. Karoserii vyrobila firma Scaglietti.

9. Ferrari 250 LM

Šasi 6105 z roku 1964 nabídla firma RM Auctions v kalifornském Monterrey v srpnu 2015. Vůz se prodal za 17 600 000 USD (417,5 milionu korun).

Proč tolik: 23. z 32 vyrobených kusů, považovaný za jeden z nejzachovalejších. Má bohatou závodní historii a na kontě řadu vítězství. Později ho vlastnil věhlasný japonský sběratel Yoshiho Matsuda a vůz se objevil i v knize o Matsudově sbírce.

8. Ferrari 375-Plus Spider Competizione

Červen 2014, panství Goodwood, Anglie. Firma Bonhams prodala vůz s výrobním číslem 0384 z roku 1954 za 18 400 177 USD (436,5 milionu korun).

Proč tolik: Tovární vůz s motorem 4,9 l závodil na Mille Miglia i v Le Mans a za jeho volantem se vystřídala mnohá slavná jména jako Umberto Maglioli nebo JoséFroilán Gonzáles.

7. Ferrari 250 GT SWB California Spider

Podobné auto jako na desátém místě a ze stejného roku, ale číslo šasi 2935GT. V únoru 2015 se v pařížské aukci společnosti Artcurial prodalo za 18 500 000 USD (438,8 milionu Kč).

Proč tolik: Vůz byl nalezený ve stodole zaházený hromadou časopisů. Jednalo se o součást sbírky francouzského průmyslníka Rogera Baillona. Ten v 70. letech zkrachoval a část kolekce, kterou se mu nepodařilo prodat, nechal chátrat ve stodole. Ztracený poklad čekal na znovuobjevení více než třicet let.

6. Ferrari 275 GTB/C Speciale

Vůz s číslem 06701 vznikl v roce 1964. O padesát let později se v srpnu konala v kalifornském Monterrey každoroční aukce RM Auctions, kde se našel zájemce ochotný zaplatit za tento automobil 26 400 000 USD (626,2 milionu korun).

Proč tolik: První ze tří vyrobených závodních berlinett (kupé), ještě vzácnější než 250 GTO. Ostatní dva kusy patří do soukromých sbírek a je o nich známo, že se je majitelé rozhodně nechystají v dohledné době prodat.

5. Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider

Tento automobil má číslo podvozku 10709 a je z roku 1967. Prodala ho opět RM Auctions, opět v Monterrey a opět v srpnu, ale o rok dříve. Cena se vyšplhala na 27 500 000 USD (652,3 milionu Kč).

Proč tolik: Vůz měl celou dobu jediného majitele, Eddie Smith Sr. ze Severní Karolíny ho koupil už v březnu 1968. Jeden z 10 vyrobených kusů modelu NART Spider.

4. Ferrari 290 MM

Tato aukce proběhla v prosinci 2015 v New Yorku a pořádala ji RM Sotheby’s. Někdo si nadělil hezký vánoční dárek a pořídil si vůz s číslem podvozku 0626 z roku 1956 za 28 050 000 USD (665,4 mil. Kč.)

Proč tolik: V roce 1956 s ním slovutný Juan Manuel Fangio dojel celkově čtvrtý v Mille Miglia. V závodě 1000 km na Nürburgringu téhož roku skončil vůz třetí a 1000 km v Buenos Aires o rok později vyhrál. Exemplář s dokonale zdokumentovanou historií a certifikátem Ferrari Classiche.

3. Mercedes-Benz W196

Dostáváme se na stupně vítězů a s nimi k jedinému autu, které nemá technický průkaz vystavený v Maranellu. Vzácný závodní Mercedes výrobního čísla 196 010 00006/54 byl vyroben v roce 1954. Když se 12. června 2013 prodal na aukci Bonhams v Goodwoodu, stal se na čas novým nejdražším autem všech dob. Prodejní cena totiž činila 29 600 000 USD (702,1 milionu Kč).

Proč tolik: Monopost formule 1 vyhrál Velkou cenu Německa i Švýcarska (ano, tehdy se ve Švýcarsku ještě jezdily automobilové závody). Důležitější ale je, že z 10 dochovaných W196 jich šest opatruje Mercedes a tři jsou součástí muzejních sbírek. Kolik vozů zbývá? Tak proto.

2. Ferrari 335S

Druhé místo žebříčku je docela čerstvé, aukce proběhla v Paříži teprve letos v únoru. Společnost Artcurial našla pro vůz č. 0674 z roku 1957 zájemce ochotného zaplatit 35 711 359 USD (847,1 milionu korun). Stal se jím hvězdný fotbalista Lionel Messi.

Proč tolik: Vznikly jen čtyři kusy. S tímto konkrétním vybojoval Wolfgang von Trips druhé místo na Mille Miglia. Vůz potom dostal větší motor 4,1 l, se kterým zajel traťový rekord v Le Mans. V roce 1958 za jeho volant usedl při Velké ceně Kuby Stirling Moss.

1. Ferrari 250 GTO

Homologační speciál (písmena GTO znamají Gran Turismo Omologato) z roku 1962 má číslo podvozku 3851GT. V srpnu 2014 ho v kalifornském Carmelu prodávala společnost Bonhams. A provize jí jistě udělala radost, protože kupující zaplatil 38 115 000 USD (904,1 milionu korun).

Proč tolik: Všechny z osmadvaceti dochovaných 250 GTO jsou vysoce ceněné sběratelské kusy. Tento exemplář byl 49 let v majetku jediné rodiny, jezdil závody do vrchu v Itálii, v roce 1962 dojel druhý na Tour de France a celou dobu svého aktivního života byl udržovaný v nejen provozuschopném, ale výborném stavu. Prvním majitelem byl závodník Jo Schlesser.


Čtěte dále:

Sběratelská šance: Sotheby’s nabídne v aukci vzácné sportovní Fordy

Exkluzivní ojetina na prodej: McLaren F1 za cenu pěti nových Bugatti

Mohlo by vás zajímat

 Václav Liška, Aukro.cz, CEO

Aukro zpět v českých rukou. Polovinu koupil zakladatel Liška

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče