Koncept BMW Lac Rose vzdává hold Dakaru a naznačuje chystaný model

14. června 2016, 08:00  -  Jiří Červenka
14. června 2016, 08:00

Motocyklová divize značky BMW pokračuje v retro mánii. Nyní oživuje styl a estetiku původního cestovního endura R 80 G/S z 80. let.

Velké cestovní enduro BMW R 1200 GS je nejprodávanějším jednostopým „bavorákem“ a podle dostupných dat zároveň nejprodávanějším velkým motocyklem na světě. Na počátku stál mnohem skromnější model R 80 G/S, který v 80. letech spojil – na tehdejší dobu velmi troufale – cestovní schopnosti s potenciálem jízdy mimo zpevněné silnice. Závodní verze připravené firmou HPN třikrát za sebou ovládly motocyklovou část legendární rallye Paříž-Dakar.

Detaily konceptu odkazují na estetiku dakarských speciálů z 80. let

Nový koncept BMW Motorrad Concept Lac Rose je připomínkou této slavné éry. Na březích Lac Rose (francouzsky Růžové jezero) severovýchodně od Dakaru býval cíl závěrečné etapy pouštního maratónu. Technicky je koncept víceméně totožný se sériovým modelem R nine T, stylingem však připomíná někdejší soutěžní speciály.

Kulaté světlo s malým štítkem, bachratá nádrž a brašna na nářadí za krátkým sedlem působí velmi nostalgickým dojmem. Startovní číslo 101 odkazuje na stroj, s nímž v roce triumfoval na Dakaru Gaston Rahier.

Podle britských MCN bude po konceptu následovat i produkční model

Stejně jako u R nine T a z něj odvozeného Scrambleru pohání vzduchem a olejem chlazený plochý dvouválec 1,2 l zadní kolo prostřednictvím kloubového hřídele. Kombinace motoru „boxer“ a kardanu byla pro BMW typická tehdy stejně jako dnes.

Firma ani slůvkem nenaznačuje možnost sériové výroby. Obvykle dobře informovaný britský motocyklový týdeník MCN však tvrdí, že takovýto nebo velmi podobný model je na pořadu dne. Odhalen má být v listopadu na motosalonu v Miláně spolu s dalšími dvěma novinkami retro řady R nine T: základním modelem zamýšleným jako základ pro přestavby a „café racerem“ s nižšími řídítky a polokapotáží.

V obchodně úspěšném modelu R nine T nalezla značka BMW způsob, jak udržet na trhu technicky překonanou starší generaci pohonu. Aktuální generace modelů s plochým dvouválcem již přešla na vodní chlazení, jiná je i konstrukce spojky nebo kloubového hřídele.


Čtěte dále:

Skútry Vespa slaví sedmdesátku. Z levného dopravního prostředku se stala stylová značka

Indian Chieftain Dark Horse je černou ovcí ikonické značky

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít