Škoda Octavia dostala tříválec, navíc jen litrový. Není první ani poslední

19. dubna 2016, 15:08  -  Jiří Červenka
19. dubna 2016, 15:08

Pod obchodním označením 1.0 TSI se do nabídky motorizací nejprodávanějšího auta v ČR dostává jednotka, jakou si v Octavii ještě nedávno nikdo neuměl představit. Škoda však slibuje lepší parametry než u dosavadního čtyřválce 1.2 TSI. Motor stejné nebo podobné koncepce dnes již nabízí řada dalších automobilek.

Automobilka rozšiřuje nabídku o nový motor. Zpráva, která by mimo svět motoristických médií nestála za pozornost, kdyby ovšem tou automobilkou nebyla Škoda; kdyby se nejednalo o Octavii, tedy nejprodávanější vůz na českém trhu; a kdyby tím novým motorem nebyl tříválec o zdvihovém objemu pouhý jeden litr.

Novinka s obchodním označením 1.0 TSI nahrazuje v nabídce jednotku 1.2 TSI 81 kW. (Roli základní motorizace i nadále plní 1.2 TSI 63 kW.)

Menší objem, lepší čísla

Ve srovnání s 1.2 TSI 81 kW má nový tříválec vyšší výkon (85 kW) i točivý moment, ten ovšem v menším rozsahu otáček: 200 Nm v 2000-3500 ot./min. oproti 170 Nm ve 1400-4000 ot./min. Škoda slibuje rovněž lepší akceleraci 0-100 km/h (9,9 vs. 10,1 s), pružné zrychlení i maximální rychlost (202 vs. 199 km/h). Klesla rovněž spotřeba paliva, alespoň ta udávaná – ze 4,9 na 4,5 l/100 km.

Takzvaný downsizing motorů neboli zmenšování zdvihového objemu při současném zvyšování měrného výkonu není novým trendem. Zákazníci si napřed museli zvykat, že místo atmosférického dvoulitru mají v autě motor sice přeplňovaný, ale s objemem třeba jen 1,4 l. Pak přišla vlna dvanáctistovek (jako právě 1.2 TSI), které převzaly místo po tradičních motorech s objemem okolo 1,6 l. A tříválce jsou další logický krok. Vrozenou nevyváženost jejich chodu lze kompenzovat závažími na klikové hřídeli, nevýhodu malého objemu smaže kombinace přeplňování a proměnného časování.

Průkopníkem přeplňovaných litrových tříválců v nižší střední třídě byl Ford. Informace o plánovaném nasazení motoru 1.0 EcoBoost do modelu Focus byla odbornou i laickou veřejností přijata s krajní nedůvěrou. V reálném provozu však Fordův tříválec přesvědčil o svých přednostech jak zákazníky, tak porotce ankety International Engine of the Year, kteří několikrát za sebou vyhlásili EcoBoost nejlepším motorem roku. Jednotku stejné nebo podobné koncepce dnes již nabízí mj. Renault, PSA nebo Hyundai-Kia. A koneckonců i koncern Volkswagen, jehož je Škoda součástí, už montuje 1.0 TSI mj. do Volkswagenu Polo nebo Seatu Ibiza.

Každý gram CO2 se počítá

Automobilky se pustily do downsizingu ve snaze vyhovět flotilovým limitům CO2, které zavedla Evropská komise. Od nominálních emisí CO2 se v řadě evropských zemí navíc odvíjí výše silniční daně, registrační daně nebo podobných poplatků, které ve výsledku tvoří významnou část celkových provozních nákladů. Cílem downsizingu proto nutně není menší reálná spotřeba – ta může být v určitých režimech jízdy stejná nebo dokonce vyšší. Jde spíše o to, aby se zákazník vešel do nižší sazby daně a samotná automobilka ukrojila dalších několik gramů CO2 ze svého flotilového průměru.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle…
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
Technologie
Malování zastřeleno nebude. Microsoft ho „uklidí“ do Windows Storu
Intel nový ovladač pro SoC Cloverview nevydá. Jak to bude s podporou Windows 10?
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít