Elektrický tryskáč z Německa změní způsob, jakým cestujete do práce

13. května 2016, 06:00  -  Jiří Červenka
13. května 2016, 06:00

Navzdory představám autorů sci-fi literatury se individuální doprava v 21. století drží stále při zemi. Necháme-li stranou létání jako hobby, k běžnému cestování používá vlastní letadlo nebo vrtulník jen hrstka těch úplně nejmajetnějších. Projekt elektrického letounu Lilium má ambice tento stav změnit.

Představte si letadlo, které může startovat a přistávat svisle jako vrtulník; které nemá větší provozní náklady než auto; a které se špatně zakazuje, protože vydává minimum hluku a vůbec žádné lokální emise. Taková je vize mladých leteckých konstruktérů z Technické univerzity v Mnichově, kteří v roce 2015 založili společnost Lilium Aviation. Za finanční podpory Evropské unie, Evropské vesmírné agentury a dalších institucí vznikl start-up, který by měl do roku 2017 přivést na svět funkční prototyp „letadla do zásuvky“.

Díky doletu 500 km se Lilium může vydat i nad větší vodní plochy, ale na cestu přes oceán to nebude

Takže jen vize mladých snílků? Pravda je, že elektrický letoun existuje pouze na papíře, respektive na obrazovkách počítačů. Zrovna v leteckém průmyslu to ale není nic divného. Parametry i velkých dopravních letadel a bizjetů se stanovují, zveřejňují a konzultují s potenciálními zákazníky dlouho předtím, než se začnou vyrábět první fyzické prototypy. A Lilium Jet má už specifikaci poměrně konkrétní.

Bez hluku a bez emisí

Dvoumístný letoun kategorie LSA (Light Sports Aircraft) s maximální vzletovou hmotností 600 kg má mít dolet 500 km a cestovní rychlost 300 km/h, přičemž maximálně „vytáhne“ ještě o 100 km/h víc. Pohon bude zajišťovat 320kW reaktivní motor fungující stejně jako proudové motory na principu zákona akce a reakce – s tím rozdílem, že roztáčet turbínu nebude energie uvolněná při hoření fosilního paliva, ale elektřina z baterií.

Lilium Jet má patřit mezi letadla VTOL (Vertical Take-Off and Landing, vertikální vzlet a přistání). K obojímu údajně postačí čtvercová plocha o hraně 15 metrů. Hnací jednotky se totiž mohou natočit dolů, dobře je to vidět na titulním obrázku.

Schopností vertikálního vzletu a přistání se elektrický letoun podobá vrtulníkům

S takovým letadélkem by bylo možné cestovat prakticky odkudkoliv kamkoliv. Teoreticky. Prakticky bude překážkou legislativa. Česká licence na ultralehká letadla na Lilium Jet stačit nebude, ta platí jen pro „létající sportovní zařízení“ do maximální vzletové hmotnosti 450 kg. Potřebovali byste nejméně licenci LAPL pro piloty lehkých sportovních letadel, která obnáší minimálně 30 hodin praktického výcviku (a tomu odpovídající náklady).

Další překážkou praktického rozšíření bude (ne)dostupnost vhodných ploch. Zatímco s ultralightem můžete přistát víceméně kdekoliv, Lilium Jet už bude muset využívat oficiální letiště. Popřípadě heliporty. Ty jsou ale zatím u evropských kancelářských budov – na rozdíl třeba od New Yorku – k vidění jen vzácně.

S řízením pomůže počítač

Samotné létání s Lilium Jetem by ale mělo být mnohem snazší než s konvenčními malými letadly. Firma totiž slibuje počítačem asistované řízení, které bude z pohledu pilota fungovat podobným způsobem jako fly-by-wire řízení v Airbusech nebo některých bojových letounech. Pilot dá pohybem ovládací páky najevo úmysl, který řídicí jednotka interpretuje a zajistí vychýlení pohyblivých částí na křídlech a ocasních plochách tak, aby letadlo vykonalo požadovaný manévr. Ochranné algoritmy přitom nedopustí překročení „letové obálky“ a ohrožení bezpečnosti letu.

Společnost plánuje získání certifikace a zahájení prodeje už v roce 2018. Cena nebyla dosud ani naznačena, pokud za takový náznak nepovažujeme prohlášení, že bude „mnohem nižší“ než u srovnatelně velkých letadel.


Čtěte dále:

Nový business jet Dassault Falcon má superdlouhý dolet

Hyperloop One otestoval systém superrychlé dopravy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít