Hyperloop One otestoval systém superrychlé dopravy

12. května, 11:50 - čtk
12. května, 11:50

Cestování budoucnosti, kdy se lidé budou přepravovat ve speciálních kapslích uvnitř potrubí rychlostí přes 1200 kilometrů za hodinu, poprvé otestovala americká společnost Hyperloop One. Koncept navržený vizionářem Elonem Muskem počítá s využitím stlačeného vzduchu a magnetismu a spojit by v první fázi měl americká města Los Angeles a San Francisco.

Dopravní systém Hyperloop (česky hypersmyčka) má přepravovat lidi, ale i třeba auta, v hliníkových modulech ve dvou ocelových potrubích spojených do smyčky ve tvaru čísla osm. V potrubí, kam budou vystřeleny stlačeným vzduchem, se budou vznášet na vzduchovém polštáři poháněny lineárními magnetickými urychlovači. Kvůli redukci odporu vzduchu má být uvnitř nižší tlak.

„Hyperloop je skutečný a vzniká právě teď,“ řekl před zkouškou médiím šéf společnosti Rob Lloyd.

Středeční test spočíval ve vyslání kovových saní poháněných zmíněným lineárním urychlovačem po zkušební asi stometrové dráze, kterou podle plánu přejela za dvě sekundy rychlostí téměř 200 kilometrů v hodině. Místo brzd použili konstruktéři hromadu písku, do níž saně narazily. Zařízení zrychlilo z nuly na sto mil v hodině (160 kilometrů v hodině) za 1,1 vteřiny.

Pokud by zmíněné testovací zařízení bylo lépe aerodynamicky upraveno a pohybovalo se v nízkotlakém potrubí, dokázalo by se stávajícím pohonem vyvinout rychlost přes 1100 kilometrů v hodině.

Koncept majitele společností Tesla a SpaceX Muska se snaží uvést v život hned několik společností. Celkové investice nemají překročit náklady na supervlaky, jejichž zavedení je v Kalifornii rovněž plánováno.

Musk před třemi lety uvedl, že by stavba potrubí na pilířích podél mezistátní dálnice I-5 spojující obě kalifornská města neměla vyjít na víc než šest miliard dolarů, což je zhruba desetina očekávané částky na stavbu trati pro supervlak. Experti však označují tyto odhady za zcela nereálné a očekávají daleko vyšší výdaje.

Přečtěte si o velkých ambicích Elona Muska

Proč Elon Musk slibuje nesplnitelné?

„Chceme zredukovat náklady tak, aby dosáhly nejvýše dvou třetin ceny systému rychlovlaků a přitom nabídnout trojnásobnou rychlost,“ oznámil Lloyd.

Firma v úterý uvedla, že zakončila v pořadí druhou investiční fázi, která přišla na 80 milionů dolarů (téměř dvě miliardy korun). Během ní vybudovala zkušební centrum a výrazně zvýšila počet zaměstnaných techniků, kteří pracují na vývoji materiálů pro kapsle a potrubí.

Mohlo by vás zajímat

Německá větrná farma Alpha Ventus v Severním moři

ČEZ má zájem o trh větrných elektráren na moři v Německu

Soukromá společnost SpaceX vyvíjí obří raketu a vesmírnou loď k přepravě velkého množství lidí a nákladu na Mars s konečným cílem rudou planetu kolonizovat.

SpaceX vyvíjí obří vesmírnou raketu pro kolonizaci Marsu

 Peking (ilustrační foto)

Komentář: Jak na Číňana?

Šimon Peres

Zemřel bývalý izraelský prezident Šimon Peres

 e-Sport - ilustrační foto

Basketbal a fotbal nestačí. Majitelé 76ers vidí budoucnost v e-sportu

Královská jachta Britannia

Slavná Britannia může po 20 letech znovu na moře. Jako „plující ambasáda“

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče