Čína vyvíjí nejrychlejší maglev. Má jezdit až 600 km/h

Pavel Michl 27. října 2016, 11:36  -  mic
27. října 2016, 11:36

V Číně začala konstrukce vysokorychlostního vlaku maglev, který by měl v běžném provozu dosahovat rychlosti až 600 kilometrů za hodinu. Stal by se tak suverénně nejrychlejším strojem tohoto typu na světě.

Maglev, rychlovlak fungující na principu magnetické levitace, hodlá vyvinout a postavit společnost CRRC. Firma je největším výrobcem vlaků v Číně. Než bude rychlovlak moci vstoupit do komerčního provozu, čeká ho ještě testování, píše tamní server People's Daily. Kdy se tak stane, firma neprozradila, začíná ovšem již pracovat na výstavbě testovacího okruhu.

Vlak se má stát nejrychlejším svého typu na světě. V provozu má jezdit až 600 kilometrů v hodině. Vzdálenost mezi Šanghají a Pekingem by tak zvládl za dvě hodiny, v současnosti to trvá pět hodin. Pro představu, z Brna do Prahy by tento maglev „doletěl“ za něco málo přes dvacet minut.

Aktuálně nejrychlejší maglev v provozu jezdí v Šanghaji a spojuje město s letištěm. Po magnetickém polštáři se pohybuje rychlostí až 430 kilometrů za hodinu (průměrně však „jen“ kolem 250 km/h), svoji 30kilometrovou trasu zvládne za osm minut. Absolutní rychlostní rekord maglevu drží Japonsko, kde se loni v testovacím režimu podařilo dosáhnout rychlosti 603 kilometrů za hodinu.

Podle výrobce je klíčem k dosažení vyšší rychlosti vylepšení technologie. Čínský premiant má být navíc energeticky úspornější. Spotřebovat má až o 35 procent méně energie než jiné maglevy.

V Číně o převratné novinky v dopravě není nouze:

Číňané představili autobus budoucnosti, nehrozí mu zácpy


Komerční využití maglevů je stále v počátcích. Po celém světě fungují čtyři takové linky. Kromě zmíněné Šanghaje také v Japonsku a Jižní Koreji. Výhodou proti běžným vlakům je skutečnost, že se stroj nedotýká tratě. Cestující jsou tak ušetřeni hluku či vibrací.

CRRC rovněž oznámila, že pracuje na výrobě vysokorychlostního vlaku, který by jezdil až 400 kilometrů v hodině. „Takový stroj by spotřeboval o desetinu méně energie než současné rychlovlaky, které dosahují rychlosti 350 km/h,“ tvrdí dle webu China Daily akademik Fuquan Sun.

V Číně se nachází největší síť vysokorychlostních tratí na světě s celkovou délkou přes 20 tisíc kilometrů. Do čtyř let by to mělo být už 30 tisíc, v roce 2030 dokonce 45 tisíc kilometrů, uvádí server CCTV News.

Podívejte se, jaká je cesta maglevem z pohledu cestujícího:

Konkurence maglevu roste v USA. Čtěte:

Hyperloop One otestoval systém superrychlé dopravy


Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít