Vývojáři z ČVUT vytvořili animační program Stylit, který ve světě nemá konkurenci

24. června, 17:20  -  Jiří Zatloukal
24. června, 17:20

Minulý týden měl na mezinárodním filmovém festivalu ve francouzském Annecy předpremiéru první celovečerní film, který je kompletně namalovaný. Každé z 65 tisíc filmových oken namalovali malíři olejem na plátno stejnou technikou jako ve své době Vincent van Gogh. Na životopisném filmu o slavném malíři s názvem Milující Vincent jich tři roky pracovalo celkem sto pětadvacet.

Polsko-britský koprodukční film Milující Vincent s plánovaným rozpočtem pět milionů liber (zhruba 150 milionů korun) tak postupně vznikal tou nejnáročnější a současně pořád nejdokonalejší technikou, ruční malbou. „V mezičase, co na tom dělali, jsme se snažili vyvinout vlastní řešení a postupně jsme došli do stavu, kdy už se dalo použít. Oni ale film už dokončili“usmívá se Sýkora, šéf týmu, který program s názvem Stylit vyvinul.

Stylit je animační program, který nasnímané obrazy jakéhokoli malíře či grafika dokáže „rozpohybovat“ a vytvořit z nich film. Jeho kouzlo spočívá ve vysoké věrnosti předloze. „Snažíme se do toho vnést pocit, že animace je nakreslená snímek po snímku, což se doposud nikomu nepodařilo. Udělat simulaci, která by se věrně blížila té totální animaci, vznikající vždy jen rukou“ říká Sýkora. Program je už dokončený a proces výroby animace extrémně zrychluje. A přestože pořád nedosahuje dokonalé věrnosti ručně malovaného filmu, je určen pro animátory i běžné lidi, kteří nemají na výrobu filmu 150 milionů korun jako tvůrci Milujícího Vincenta.

Tahy štětcem

Dosud byly všechny programy na „přenos stylu“ založeny na neuronových sítích; to jsou počítačové modely používané v umělé inteligenci, jejichž předobrazem jsou biologické struktury. „My jdeme jiným směrem, který je možná starodávný, ale ukazujeme, že je pořád mnohem lepší než neuronové sítě. Umíme mnohem lépe přenést styl na úroveň pixelů, kdy naprosto přesně odpovídá předloze,“ nastiňuje Sýkora.

Daniel Sýkora demonstroval možnosti programu na své podobizně

Reálnou malbu nebo kresbu jeho tým oskenuje a vytvoří nový obraz, který respektuje styl nejen vysokou kvalitou, ale daří se mu do pohyblivého obrazu přenést i takové detaily jako odlesky či specifická místa na tváři postav. Na cílovém obraze mladí vědci přesně simulují to, co umělec na plátně vytvořil pomocí tahů štětce. Jsou přitom zachovány proporce či osvětlení, takže výsledek dělá dojem, že ho skutečně nakreslil někdo rukou. „Od neuronových sítí se lišíme v tom, že když se podíváte na náš obraz detailně, je v něm zachována patina použitého média. To neuronové sítě neumějí. Zdálky jejich převod sice vypadá dobře, ale zblízka je to rozbité, jsou tam artefakty, je vidět, že to není původní styl,“ říká. Animovaný film se na základě programu dá vytvořit prakticky z čehokoli. Mohou to být obrazy slavných malířů, vlastní grafické návrhy nebo fotografie. A pro jednoduchou animaci stačí jediný předobraz.

U Walta Disneyho

Na Sýkorově katedře program vzniká ve spolupráci s americkou softwarovou firmou Adobe Systems, která jeho vývoj financuje. Stylit tak vlastní ČVUT a Adobe napůl. Do měsíce by podle Sýkory měl být ve Spojených státech schválen na projekt patent, poté ho začne Adobe komerčně využívat a příjmy poputují i na ČVUT.

Nemusejí přitom být vůbec malé. „Největší komerční potenciál asi má využití filtrů na obličeje do mobilů. Řekl bych, že to je primární zájem firmy,“ myslí si Sýkora. Brzy si tak bude moci každý do mobilního telefonu koupit a stáhnout aplikaci, která mu umožní na základě vlastní tvorby či fotek vytvořit animovaný film. Program navíc umožňuje tyto „vstupy“ dále měnit, podobně jako to dělá hudební syntezátor se zvukem. „Výtvarník bude moci pracovat nejen s naskenovanými kresbami či malbami, ale sám si bude moci výsledné vizuály upravovat ještě popomáhal mocí nástrojů, které mohou připomínat hudební pult,“ uvádí Sýkora.

Jeho tým nyní chce zpracovat vlastní krátkometrážní film ve spolupráci se studiem Anifilm, které v Česku každý rok pořádá mezinárodní festival animovaných filmů. „Jsme v jednání s šéfproducentem Tomášem Rycheckým, který zajistí projekt po umělecké stránce. My se postaráme o technickou podporu. Příští rok by to mohlo být hotové,“ věří Sýkora, který před spoluprací s Adobe i s vývoj em ve studiích Walta Disneyho.

Devětatřicetiletý vědec do Spojených států jezdil v rámci spolupráce na výrobě trojrozměrné verze animovaného filmu Lví král. „Pobyt ve studiu byl nesmírně inspirativní. Jsou tam ti nejkvalitnější lidé z oboru. Bylo to jedno z nejlepších období mého života,“ nešetří chválou.

Walta Disneyho poté přebila nabídka od Adobe. Firma známá hlavně standardem PDF Sýkorovi nabídla lepší podmínky a svobodnější financování výzkumu na domovské fakultě ČVUT. „Stačí to, abych paralelně živil čtyři studenty a mohli jsme létat na konference,“ říká. O projekt je obrovský zájem i ve vědecké komunitě a Sýkora o něm jezdí přednášet po celém světě.

Přečtěte si také:

Největší konkurence Netflixu? Spánek diváků

Sony cenzuruje vlastní filmy. Chce přilákat širší publikum

Hvězdy, války a prachy


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Nabíjet budeme i oblečení. Levi’s ušil chytrou bundu s technologií od Googlu
K Windows 10 ve verzích 1703 a 1607 míří malé opravné balíčky
Nová konzole od Atari bude herní PC s Linuxem a procesorem AMD. Máme první fotky
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Nadella potvrdil, že byl proti akvizici Nokie. Nevěřil, že je potřeba třetí mobilní ekosystém
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít