Výrobce vadných airbagů Takata žádá o bankrotovou ochranu

26. června, 07:59 - čtk
26. června, 07:59

Přední japonský výrobce airbagů Takata požádal ve Spojených státech amerických a Japonsku o bankrotovou ochranu před věřiteli. Tento krok byl již nějakou dobu očekáván, neboť hospodaření společnosti ochromil celosvětový skandál s vadnými airbagy. Kvůli němu musí firma vyplatit miliardy za odškodné, pokuty a náhrady vadných součástek.

Firma Takata dnes rovněž oznámila dohodu se svým konkurentem v oboru společností Key Safety Systems (KSS), která převezme podle agentury Reuters většinu jejích aktiv. Ve společném prohlášení obě firmy uvedly, že KSS za ně zaplatí 1,6 miliardy dolarů (asi 38 miliard korun). ˇ

KSS, která má čínského vlastníka a sídlo v USA, rovněž uvedla, že neuzavře žádný z výrobních závodů firmy Takata a nebude propouštět zaměstnance.

Společnost Takata se dostala do finančních potíží kvůli jejím vadným nafukovačům airbagů, které jsou spojovány s nejméně 17 úmrtími a asi 180 zraněními v různých částech světa. Skandál rovněž vyústil v největší svolávání vozů do servisů v americké historii. Vadné airbagy mohly při aktivaci vymrštit do vozu části kovu.

Takata prodělala v uplynulém finančním roce do konce března 79,6 miliardy jenů (17,2 miliardy korun) a vykázala už třetí celoroční ztrátu za sebou. Odborníci z odvětví náklady na svolávání firemních airbagů odhadují na deset miliard dolarů (zhruba 236 miliard korun).

Letos v lednu uzavřela Takata s americkým ministerstvem spravedlnosti dohodu, v níž za zastavení trestního stíhání přiznala, že od roku 2000 předkládala automobilkám falešné zprávy o svých airbazích. Na prodeji nafukovačů prý vydělala více než miliardu dolarů.

Za ukončení trestního stíhání slíbila Takata zaplatit celkově miliardu dolarů (asi 24 miliard korun). Tato částka zahrnuje pokutu 25 milionů dolarů. Dalších 125 milionů dolarů firma vynaloží na odškodné za zranění způsobená airbagy a 850 milionů dolarů zaplatí automobilkám, které si její nafukovače airbagů koupily. Náklady se svolávání vozů do servisu kvůli tomu měly mimo jiné automobilky Honda, BMW či Toyota.

Firma Takata byla založena v roce 1933 a zpočátku vyráběla například lana k padákům či textil. V 60. letech začala vyrábět bezpečnostní pásy do aut a v 80. letech také airbagy. Postupně se stala světovou dvojkou ve výrobě těchto bezpečnostních prvků do aut.

Přečtěte si také:

Poptávka po mědi kvůli elektromobilům prudce vzroste


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít