Úpadek švýcarských hodinek pokračuje, důvodů je několik

23. srpna, 10:00 - Michaela Malátná
23. srpna, 10:00

Trh se švýcarskými hodinkami nadále upadá. Podle odborníků za to může citelné posílení franku i teroristické útoky, které otřásly Evropou. Jen za poslední půlrok se export snížil o 10,6 procenta a tento negativní trend dále pokračuje. Mají také nového konkurenta – takzvané chytré hodinky, což některé výrobce přimělo přidat do svých hodinek nové elektronické funkce.

Se slábnoucí poptávkou se již několik měsíců potýkají například značky Swatch a Richemont. „Přičemž propad byl ještě zintenzivněn v červnu, kdy vývoz v meziročním srovnání poklesl o 16,1 procenta. Hlavní příčinou tohoto pro Švýcary negativního trendu je citelné posílení franku, který veškerou švýcarskou produkci, a nejde jen o hodinky, na mezinárodních trzích prodražil,“ zdůvodnil analytik Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus.

Na trhu se švýcarskými hodinkami se podle jeho slov podepsaly i teroristické útoky, které se odehrály v Evropě. „Roste nervozita, která odrazuje část turistů od zahraničních cest spojených s nákupy zbytných statků. Vidět to jde zejména ve Francii,“ poznamenal Šimara.

Dalším negativním vlivem je zpomalující tempo růstu čínské ekonomiky. Podle Šimary je citelný hlavně v Hongkongu, kam měli Číňané ve zvyku vyjíždět za dražšími nákupy a kde v červnu poklesly prodeje o téměř 30 procent. „Tento trh je přitom pro švýcarské výrobce z pohledu prodejů vůbec nejdůležitější. Příčin kolapsu hongkongského trhu můžeme najít více. Tvrdou ránu mu zasadila čínská vláda, která v loňském roce důrazně zakročila proti uplácení formou darování luxusního zboží, tedy i hodinek. Negativně se rovněž projevil nárůst cen komerčních prostor a zpomalení turistického ruchu,“ uvedl ještě Šimara.


O pádu výrobce Swatch čtěte dále:

Těžká hodina hodinářské jedničky. Akcie Swatch postihl pád


Kombinace všech zmíněných nepříznivých faktorů způsobil pokles tržeb společnosti Swatch na nejnižší úroveň za posledních sedm let. Generální ředitel firmy, Nick Hayek, však investory, kteří na akciích společnosti jen v letošním roce ztratili už téměř 30 procent, uklidňuje s tím, že aktuální propad poptávky na významných trzích je pouze dočasného charakteru. Už během druhého pololetí predikuje 3 až 4 procentní růst tržeb, díky čemuž by se měla celoroční bilance dostat na pouhý 4 až 6 procentní pokles. „Tento výhled se však z dnešního pohledu zdá až příliš optimistický,“ míní ještě analytik ze společnosti Cyrrus.

Tradiční značky naopak posilují

Podle Jána Kubuška z Hodinářství Bechyně, které jako první v Čechách získalo zastoupení švýcarského výrobce hodinek Rolex, je situace na českém trhu obdobná jako v Evropě. „Především v Praze pomalu klesá kupní síla turistů. Tyto mezery však postupně zaplňují lokální nakupující. V celkovém součtu pak zaznamenáváme naopak nárůst prodejů a tržeb.

Roční tržby švýcarských hodinek se na českém trhu stabilně pohybují v jednotkách miliard korun. Pokles prodejů sledujeme hlavně u méně známých výrobců hodinek. U značek jako je Rolex nebo Longines k propadu nedochází, naopak v jednotkách procent pomalu posilují svoji pozici a jejich prodeje se zvyšují, a to jak z hlediska počtu prodaných kusů, tak i z hlediska samotných tržeb,“ tvrdí Kubuška.

Švýcarským hodinkám také začaly konkurovat takzvané „chytré“ hodinky. Mezi nejoblíbenější například aktuálně patří Apple Watch. To se dotklo převážně levnějších hodinek, a tak firmy jako TAG Heurer nebo Motblanc přidaly do svých hodinek elektronické funkce.

Právě Apple Watch si podle společnosti IDC dlouhodobě udržují na trhu s chytrými hodinkami prvenství, i když v druhém čtvrtletí letošního roku zaznamenaly propad prodeje. Dodávky se snížily o 55 procent na 1,6 milionu přístrojů. Pokles hlásí i firmy Samsung, Lenovo, LG i Garmin. „Lidé s nákupem čekají na softwarová i hardwarová vylepšení,“ míní analytik IDC Jitesh Ubrani.

Čtěte dále:

Německé hodinky nejdou švýcarskou cestou

Prestižní hodinky na míru lze nově koupit i v Praze

Nemáte na drahé hodinky? Nevadí, můžete je sdílet


Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče