Menu Zavřít

Průzkum: Lokální producenti a pěstitelé jsou stále více „in“

29. 9. 2016
Autor: Jiří Koťátko, Mladá fronta

Historicky první zjišťování reálné situace u lokálních producentů a pěstitelů v Česku přineslo pro tento „cech“ pozitivní čísla. Podle studie třetina spotřebitelů již nakupuje v malých, specializovaných obchodech a dvě třetiny zákazníků preferují české potraviny kvůli kvalitě. Navíc většina Čechů si myslí, že by větší státní podpora přispěla k udržení podnikání a mladých lidí na venkově.

Výsledky šetření mezi osmi stovkami respondentů dnes představila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), pro kterou průzkum uskutečnila agentura Ipsos.

Analýza potvrzuje trend posledních let, kdy zákazníci vedle nákupů v supermarketech vyhledávají i malé obchody, a to zejména s ohledem na jejich dostupnost, specializaci a originalitu produktů.

I když tři čtvrtiny spotřebitelů nakupují v hypermarketech, téměř jedna třetina současně pravidelně nakupuje v lokálním řeznictví, pekařství, na farmářských trzích nebo ve specializovaných malých obchodech. Dalších 50 procent zákazníků potom v malých obchodech nakupuje nepravidelně.

Průzkum ukázal i na určité rezervy. Na rozdíl od maloobchodu, v restauracích se po původu surovin Češi neptají, nepovažují to za důležitou informaci. Některým je takový dotaz dokonce hloupý.

Tím se zásadně odlišujeme od zemí jako je Itálie, Francie, Španělsko, ale třeba i Rakousko, kde se právě lokální suroviny stávají vyhledávaným a přirozeným artiklem v regionálních restauracích, které tím získávají punc originality.

Dostaví se nasycenost hypermarkety?

Prý se ale bude blýskat na ještě lepší časy. „Podobně jako v ostatních evropských zemích, i nás nemine trend, kdy zákazníci začnou masivně vyžadovat lokální potraviny. Věří jejich kvalitě, původu i vlivu na své zdraví, a to bude ve vyspělých společnostech rozhodovat,“ míní předseda AMSP ČR Karel Havlíček.

Stejně tak se podle jeho slov bude projevovat nasycenost velkými hypermarkety a zákazníci budou projevovat snahu vyvažovat nákupy ve velkých obchodních zónách návštěvou menších obchodů s osobním přístupem.

Místní samosprávy zatím dělají přesný opak a stále vytlačují zákazníky do velkých prodejen v okrajových čtvrtích

„Tomuto trendu je ale třeba přizpůsobit nejen nabídku malých provozoven, ale rovněž nutnost zajistit parkování a vjezdy do center měst. Bohužel, místní samosprávy zatím dělají přesný opak a stále vytlačují zákazníky do velkých prodejen v okrajových čtvrtích,“ posteskl si Havlíček.

Důležitým zjištěním je, že plných 80 procent lidí věří, že místní plodiny mají lepší chuťové a nutriční vlastnosti. Tři čtvrtiny populace jsou dokonce přesvědčeny, že produkty vypěstované v našem okolí jsou pro naše tělo prospěšné.

Moderní technologie

Z hlediska informovanosti již převažují moderní média. Polovina zákazníků získává informace ohledně českých produktů a producentů na internetu, třetina od svých blízkých.

Zajímavý je i fakt, že více než 80 procent spotřebitelů požaduje více informací o lokálních produktech. Je tedy zřejmé, že producenti a prodejci mohou české výrobky propagovat daleko intenzivněji, aniž by tím nakupující „unavili.“

V očích veřejnosti jsou největším podporovatelem českých prodejců nezávislé asociace, cechy a komory. Naopak nejméně je podle laického mínění je podporuje EU a vláda ČR.

Vývoj počtu zemědělských subjektů  Vývoj počtu zemědělských subjektů do roku 2015 Pramen: AMSP ČR

Stát by přitom podle průzkumu měl agrárně-potravinářské profese podporovat, aby přispěl k udržení podnikání na venkově a podpořil zaměstnanost.

„Je důležité, aby čeští spotřebitelé kupovali potraviny, které nemusely být dovezeny z velké dálky. Kromě přínosu pro životní prostředí, daného menší uhlíkovou stopou potravin z okolí, také podpoří české, regionální a místní výrobce, kteří venkovu zajišťují zaměstnanost a příjmy, a v neposlední řadě získají záruku přísného dozoru nad kvalitou a bezpečností potravin, které konzumují,“ přidal komentář náměstek ministra zemědělství Jiří Šír.

Praxe potvrzuje směr

Samotní pěstitelé a potravináři pozitivní trend potvrzují. „Pro ovocnáře je lokální trh velmi důležitý. V posledních letech si zákazníci stále více uvědomují, že nákupem lokálního ovoce získávají nejen kvalitní, zdravé ovoce, ale také tím pomáhají místnímu pěstiteli, podporují ovocné sady v naší krajině a chrání životní prostřední, které pak nezatěžuje doprava při dovozu toho ovoce, které si v naší zemi umíme vypěstovat,” říká předseda Ovocnářská unie ČR Martin Ludvík.

„Jsme svědky nastupujícího trendu rostoucí poptávky po mase a masných výrobcích z malých, často rodinných řeznictví. Zejména potěšující je tato skutečnost ve vztahu k výsekovému masu, které z podstaty není brandovým produktem. Začíná prostě být in chodit si ke svému osvědčenému řezníkovi pro maso i uzeninu,“ dělí se o zkušenosti výkonný ředitel Českého svazu zpracovatelů masa Jan Katina.

U potravinářů je to obdobné. „Chléb a pečivo od lokálních pekařů je vyrobené z kvalitních místních surovin, je čerstvé, chutné a vychází z našich gastronomických tradic. Zájem o tyto kvalitní pekařské výrobky mezi spotřebiteli neustále stoupá - zákazníci si je mohou zakoupit už ve více než 2500 specializovaných pekařských prodejnách po celé ČR,“ přidává postřeh za svoji branži předseda Svazu pekařů a cukrářů v ČR Jaromír Dřízal.

Vývoj počtu potravinářských subjektů  Vvýj počtu potravinářských subjektů do roku 2015 Pramen: AMSP ČR


Čtěte ještě:

BRAND24

Znojemské vinobraní přivítalo rekordní návštěvu

Chmelu se letos v Česku daří, pěstitelé se ale děsí nařízení


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).