„Perfektní pro náš produkt.“ Výrobce Nutelly brání palmový olej

Pavel Michl 12. ledna, 19:10  -  mic
12. ledna, 19:10

Firmy napojené na byznys s palmovým olejem našly vlivného zastánce v potravinářském průmyslu. Kontroverzní ingredienci v reklamní kampani obhajuje italská společnost Ferrero, výrobce sladkých pomazánek Nutella nebo čokoládových kinder vajíček.

V reklamní kampani Ferrero ujišťuje o bezpečnosti Nutelly, svého vlajkového produktu, který stojí za pětinou tržeb. A rovněž obsahuje palmový olej. Substituty, například slunečnicový olej, by podle firmy změnily charakter pomazánek. „Nutella bez palmového oleje by byla podřadnou náhražkou a krokem zpět,“ řekl agentuře Reuters Vincenzo Tapella, šéf prodeje ve Ferreru.

Televizní reklamy v kombinaci s novinovou inzercí běží v Itálii již tři měsíce a sklidily kritiku některých politiků. K využívání palmového oleje existují i ekonomické důvody. Jedná se totiž o nejlevnější rostlinný olej s cenou kolem 800 dolarů za tunu. Slunečnicový olej stojí asi 845 dolarů, řepkový olej 920 dolarů. Ferrero ročně spotřebuje okolo 185 tisíc tun palmového oleje, jeho nahrazení by tak vyšlo na osm až 22 milionů dolarů.

„Jako všechny kvalitní rostlinné oleje, i náš palmový je bezpečný. Pochází z čerstvě lisovaného ovoce a byl zpracován při kontrolovaných teplotách. Perfektní pro zlepšení chuti našich produktů,“ hlásá v reklamě Tapella.

Minulý rok Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) prohlásil, že palmový olej zpracovaný v teplotách vyšších než 200 stupňů Celsia obsahuje více karcinogenních látek než jiné oleje. Ferrero dle svých slov zpracovává olej v teplotách nižších.


Přečtěte si: Indonésané hledají odbyt pro „udržitelný“ palmový olej. Našli Prahu


Používání palmového oleje je světovým tématem. Například francouzská ministryně životního prostředí Ségolène Royalová loni vyzvala spotřebitele k bojkotu Nutelly. „Přestaňte jíst Nutellu, zachraňte planetu,“ řekla Royalová.

Největší italský maloobchodní řetězec Coop bojkotuje palmový olej ve svých výrobcích. Rovněž největší pekárny v jihoevropské zemi ho vyloučily a nálepkují své produkty jako „bez palmového oleje“.

Poptávka po palmovém oleji vyvíjí tlak na přeměnu tropických lesů na palmové plantáže a způsobila už rozsáhlé odlesnění například v Indonésii či Malajsii. Potravinářské firmy musí značit výrobky s palmovým olejem od roku 2014.

Ferrero není jedinou velkou evropskou potravinářskou firmou, která používá palmový olej. Lze ho nalézt i v produktech švýcarského Nestlé nebo britsko-nizozemského Unileveru. Italská společnost je však jediná, která se pustila do veřejné obhajoby palmového oleje.

„Česká“ ingredience problémy palmového oleje netrpí. Je jí ale málo:

Pěstuj chmel, zachráníš pivo


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banky? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít