Article, show

Panamský průplav čeká další upgrade, bude lépe řídit lodě

Pavel Michl 20. března, 16:42  -  mic
20. března, 16:42

Panamský kanál po rekonstrukci, která umožnila proplout větším lodím, ještě navýší objem přepravovaného zboží. Má k tomu pomoci nový software.

Každý den projede Panamským průplavem více než 40 kontejnerových lodí. Během své cesty vyšplhají díky soustavě několika zdymadel až na úroveň 26 metrů nad hladinou moře, a poté zase zpět. Může to trvat celý den. Záleží na dopravě, na kterou dohlíží řada počítačových systémů, které byly postupně zaváděny během posledních desetiletí.

Tento týden začalo vylepšování systému řízení dopravy, což Panamský kanál posouvá do 21. století, píše server Wired. „Znamená to ohromný posun,“ říká o novém softwaru Arnoldo Cano. „Nahrazujeme všechny staré systémy jedním integrovaným a centrálním programem.“ Nový software, k jehož úplnému zprovoznění má dojít za dva roky, má ušetřit čas a zajistit tak, že kanálem bude moci projet více lodí. Více lodí znamená více nákladu, více obchodu, více peněz.

Prohlédněte si otevření rozšířeného Panamského průplavu:

Logistika Panamského průplavu je nadmíru náročná záležitost. Je potřeba koordinovat příjezdní časy, obsazenost zdymadel, remorkéry, početný personál a brát v úvahu i takové věci jako druh zboží. Člověk je prý schopen vše naplánovat jen 48 hodin dopředu, software však až na týdny. Doprava je řízena z Panama City, z místnosti podobné řídícímu centru NASA v Houstonu.

Urychlení obchodu skrze Panamský kanál díky novému softwaru přijde jen pár měsíců poté, co byla loni v červnu dokončena devítiletá rekonstrukce průplavu. Gigantická stavba, která stála přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard korun), umožnila proplout lodím až s třikrát větší kapacitou. Týká se to takzvaných post-panamax lodí, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů. Osm měsíců po otevření rozšířeného kanálu jím projelo už 850 post-panamax lodí. Průplav také v únoru (předtím i v lednu a v prosinci) vykázal rekordní hodnoty v přepraveném zboží.

Rekonstrukce mimo jiné měla zlevnit dopravu asijského zboží na východ USA a poskytnout Číně lepší přístup k latinskoamerické ropě i dalšímu zboží. Velké lodě už totiž nemusí obeplouvat jižní Ameriku kolem Hornova mysu.

Čtěte dále:

New York zaspal. Není připraven na příval lodí

Námořní (r)evoluce na obzoru. Vzejde z Panamy

Jak Číňané vytlačili Američany z Latinské Ameriky


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít