Panamský průplav čeká další upgrade, bude lépe řídit lodě

Pavel Michl 20. března, 16:42  -  mic
20. března, 16:42

Panamský kanál po rekonstrukci, která umožnila proplout větším lodím, ještě navýší objem přepravovaného zboží. Má k tomu pomoci nový software.

Každý den projede Panamským průplavem více než 40 kontejnerových lodí. Během své cesty vyšplhají díky soustavě několika zdymadel až na úroveň 26 metrů nad hladinou moře, a poté zase zpět. Může to trvat celý den. Záleží na dopravě, na kterou dohlíží řada počítačových systémů, které byly postupně zaváděny během posledních desetiletí.

Tento týden začalo vylepšování systému řízení dopravy, což Panamský kanál posouvá do 21. století, píše server Wired. „Znamená to ohromný posun,“ říká o novém softwaru Arnoldo Cano. „Nahrazujeme všechny staré systémy jedním integrovaným a centrálním programem.“ Nový software, k jehož úplnému zprovoznění má dojít za dva roky, má ušetřit čas a zajistit tak, že kanálem bude moci projet více lodí. Více lodí znamená více nákladu, více obchodu, více peněz.

Prohlédněte si otevření rozšířeného Panamského průplavu:

Logistika Panamského průplavu je nadmíru náročná záležitost. Je potřeba koordinovat příjezdní časy, obsazenost zdymadel, remorkéry, početný personál a brát v úvahu i takové věci jako druh zboží. Člověk je prý schopen vše naplánovat jen 48 hodin dopředu, software však až na týdny. Doprava je řízena z Panama City, z místnosti podobné řídícímu centru NASA v Houstonu.

Urychlení obchodu skrze Panamský kanál díky novému softwaru přijde jen pár měsíců poté, co byla loni v červnu dokončena devítiletá rekonstrukce průplavu. Gigantická stavba, která stála přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard korun), umožnila proplout lodím až s třikrát větší kapacitou. Týká se to takzvaných post-panamax lodí, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů. Osm měsíců po otevření rozšířeného kanálu jím projelo už 850 post-panamax lodí. Průplav také v únoru (předtím i v lednu a v prosinci) vykázal rekordní hodnoty v přepraveném zboží.

Rekonstrukce mimo jiné měla zlevnit dopravu asijského zboží na východ USA a poskytnout Číně lepší přístup k latinskoamerické ropě i dalšímu zboží. Velké lodě už totiž nemusí obeplouvat jižní Ameriku kolem Hornova mysu.

Čtěte dále:

New York zaspal. Není připraven na příval lodí

Námořní (r)evoluce na obzoru. Vzejde z Panamy

Jak Číňané vytlačili Američany z Latinské Ameriky


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla…
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Technologie
Nordic Telecom letos vypne CDMA. Než vybuduje LTE, přesune zákazníky k O2
Malý iPhone SE nebyl nikdy takhle levný. Operátoři šli s cenou výrazně níž než Apple
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít