New York zaspal. Není připraven na příval lodí

Pavel Michl 28. června 2016, 06:00  -  Pavel Michl
28. června 2016, 06:00

Rozšířený Panamský průplav, kterým v pondělí ráno proplula první loď, slibuje přístavům na východním pobřeží USA tlačenici nových lodí a zboží. Jeden z nich na to ale není připraven. Důležitý přístav v New Yorku nebude schopen přijímat velké lodě plující z Panamy až do konce příštího roku.

Když se v pondělí ráno slavnostně otevřel za účasti řady světových státníků rozšířený Panamský průplav, byla to předzvěst menší námořní revoluce. Nově budou moci dopravní tepnou proplouvat lodě s až třikrát větší kapacitou než dosud a objem zboží se má zdvojnásobit.

Jednou z předpokládaných tras, která má zažít největší boom, je cesta z Asie na východní pobřeží Spojených států. Dosud tradiční cesta asijského zboží vede lodí na západní pobřeží USA a následně na východ země po železnici. Pokud ale náklady na cestu po moři klesnou dostatečně (odhaduje se, že budou dvakrát nižší oproti cestě přes západ USA), zažijí přístavy na východě Spojených států velký boom.

Problémem je jejich omezená kapacita, kterou už ale řada přístavů rozšiřuje. U některých existují i další komplikace. S významnou překážkou se potýká třetí největší americký přístav v New Yorku a New Jersey.

Prohlédněte si fotogalerii z proplutí první lodi otevřeným průplavem:

Do rozšířeného průplavu v Panamě vplula první loď

Problémem je zpoždění rekonstrukce mostu Bayonne Bridge, který už 38 let spojuje newyorský Staten Island a město Bayonne v New Jersey. Aby pod ním mohly proplouvat velké lodě z Panamy, je potřeba ho zvednout. Rekonstrukce už probíhá, jenže stavební práce zpomalilo počasí a chyby ve výpočtech, a tak americké úřady již ke konci minulého roku oznámily, že most bude připraven až na konci roku 2017. Bayonne Bridge blokuje přístup ke třem největším terminálům v New Yorku a New Jersey.

Zpoždění podle deníku Wall Street Journal snižuje ekonomický smysl expanze v Panamě. Navíc vyvolává pochybnosti, zda větší průplav povede k okamžitému nárůstu zboží mířícího na východní pobřeží USA. New York má totiž strategickou pozici a je pro exportéry z Asie nejdůležitějším přístavem. Někteří z nich se proto nechali slyšet, že jejich velké lodě v Panamě ještě nějaký čas neuvidí.

„Myslím, že po otevření Panamského průplavu uvidíme proplouvat některé trochu větší lodě, ale ne ty největší,“ tvrdí Marc Bourdon z francouzské přepravní společnosti CMA CGM. „Ty potřebují New York. To je hlavní přístav. Žádný jiný přístav na pobřeží nebude schopen přijímat lodě největších velikostí.“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít