New York zaspal. Není připraven na příval lodí

Pavel Michl 28. června, 06:00  -  Pavel Michl
28. června, 06:00

Rozšířený Panamský průplav, kterým v pondělí ráno proplula první loď, slibuje přístavům na východním pobřeží USA tlačenici nových lodí a zboží. Jeden z nich na to ale není připraven. Důležitý přístav v New Yorku nebude schopen přijímat velké lodě plující z Panamy až do konce příštího roku.

Když se v pondělí ráno slavnostně otevřel za účasti řady světových státníků rozšířený Panamský průplav, byla to předzvěst menší námořní revoluce. Nově budou moci dopravní tepnou proplouvat lodě s až třikrát větší kapacitou než dosud a objem zboží se má zdvojnásobit.

Jednou z předpokládaných tras, která má zažít největší boom, je cesta z Asie na východní pobřeží Spojených států. Dosud tradiční cesta asijského zboží vede lodí na západní pobřeží USA a následně na východ země po železnici. Pokud ale náklady na cestu po moři klesnou dostatečně (odhaduje se, že budou dvakrát nižší oproti cestě přes západ USA), zažijí přístavy na východě Spojených států velký boom.

Problémem je jejich omezená kapacita, kterou už ale řada přístavů rozšiřuje. U některých existují i další komplikace. S významnou překážkou se potýká třetí největší americký přístav v New Yorku a New Jersey.

Prohlédněte si fotogalerii z proplutí první lodi otevřeným průplavem:

Do rozšířeného průplavu v Panamě vplula první loď

Problémem je zpoždění rekonstrukce mostu Bayonne Bridge, který už 38 let spojuje newyorský Staten Island a město Bayonne v New Jersey. Aby pod ním mohly proplouvat velké lodě z Panamy, je potřeba ho zvednout. Rekonstrukce už probíhá, jenže stavební práce zpomalilo počasí a chyby ve výpočtech, a tak americké úřady již ke konci minulého roku oznámily, že most bude připraven až na konci roku 2017. Bayonne Bridge blokuje přístup ke třem největším terminálům v New Yorku a New Jersey.

Zpoždění podle deníku Wall Street Journal snižuje ekonomický smysl expanze v Panamě. Navíc vyvolává pochybnosti, zda větší průplav povede k okamžitému nárůstu zboží mířícího na východní pobřeží USA. New York má totiž strategickou pozici a je pro exportéry z Asie nejdůležitějším přístavem. Někteří z nich se proto nechali slyšet, že jejich velké lodě v Panamě ještě nějaký čas neuvidí.

„Myslím, že po otevření Panamského průplavu uvidíme proplouvat některé trochu větší lodě, ale ne ty největší,“ tvrdí Marc Bourdon z francouzské přepravní společnosti CMA CGM. „Ty potřebují New York. To je hlavní přístav. Žádný jiný přístav na pobřeží nebude schopen přijímat lodě největších velikostí.“

Mohlo by vás zajímat

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

 Boris Johnson s Recepem Tayyipem Erdoganem.

Johnson přijel do Turecka dojednat „obří dohodu“

 Vizualizace nového vlaku od čínské firmy CRRC pro českého dopravce LEO Express

Leo Express kupuje od Číňanů nové vlaky

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče